14 Haziran 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

14 Haziran 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER Karaköy krusunun başını tutan tanklar Ne olur, ne olmaz! gün Kıbrıs Mitinginden dem vur- maya başladılar. Baskısı veya çizil- mesi tamamlanan pankart, döviz, yaf- ta, el ve duvar ılanlarının afışlerın tevziine şerefli bir vazife uğruna im- tihanlarını arka plâna atan üniver- sitelilerce başlandı. Bilhassa Rum vatandaşlar, bunları ticarethaneleri- nin vitrin ve duvarlarına - asmakta veya yapıştırmakta birbirleriyle — ya- rış ediyorlardı. Yafta ve — dövizlerin çizilmesi için, Cumhuriyet Gazete- sinden talep edilen mürekkep ihtiya- cın fevkinde mıktarlarda saglandı Eğer hükümetin maddi ve — manev destegı olmasaydı İ. Ü. T Bırlıgının malüm bütçesi imkânları ile kırk sa- at zarfında bu ar muazzam bir mitingin hazırlıklarını yetiştirebilme- sine imkân ve ihtimal yoktu. İstanbuldan 450 kilometre gun doğuda, başkentte de Güldoğan, bel- ki de bir daha bütün omrunce 'maz- har olamayacağı fırsatları kolaylık- la sağlıyor, dört saat içinde üç Ba- kanla -Gedik, Zorlu, Yardımcı- ayrı ayrı görüşebilmek imkânını elde e- diyordu. Sütten ağzı yananlar umartesi günü sabahı saat 9.30 da Vilâyetin dışındaki vatandaş- lar, ön tamponlarının biraz üstün- deki kırmızı plakalara bir, iki veya üç sarı madeni yıldız 1lışt1rılm1ş yı- ğınla askeri otomobil veya pikap gör- düler. İçeride, holde veya koridor- larda dolaşanlar da sağ kollarının üzerindeki kırmızı yün kumaşlar üze- rine bir, iki veya üç sarı yıldız ilişti- rilmiş genç ve yakışıklı emir subay- larına rastladılar. Hâdise şuydu Er— tesi gün yapılacak Kıbrıs Mitingi- nin şelâmetle cereyanını sağlamak i- çin İstanbulda alınacak inzibati ve ihtiyati tedbirlerle ilgili mühim bir toplantı aktediliyordu. — Yetkinerin 14 başkanlığındaki toplantıda, Vali mu- avinleri, Tarlan ve Emniyet Müdür Muavınlerı Eminönü ve Fatih Kay- makamları ile Jandarma Kumandan- lığı ve İstanbuldaki bütün kara ve deniz birliklerinin temsilcileri hazır bulunuyordu. Yüzyirmi dakika kadar devam eden müzakereler neticesin- de türlü ihtimaller en ince teferrua- tına kadar düşünülerek, akla ve ha- yale gelebilecek bütün tedbirler ka- rarlaştırıldı. — Kalabalıklar İstanbul yakasında durdurulamadığı veya değör tılamadığı takdirde Atatürk ve Ga- lata koprulerı açılacaktı Ayrıca İ. Ü.T. n bin kadar üniversi- teliyi, Kıbrıs Mıtıngının gayesini de- ğiştirmek ve bazı müessif hâdiselere sebebiyet vermek isteyecek kötü ni- yetli unsurların menfi faaliyetlerini frenlemek üzere vazifelendirecekti. Halkın Mitinge katılmasını kolaylaş- tırmak için maçların geriye bırakıl- ması ve Türk - Alman atletizm mü- sabakalarının öne alınması kararlaş- tırıldı. Sinemaların 14.30 ve 16.30 se- ansları iptal edildi. Bilumum eğlen- ce yerleri saat 14-17 arasında kapa- tıldı. Vahim 6-7 Eylül hâdiselerinden sonra hükümetten uzaklaştırılan Ge- dikin en ufak bir sürprize yer bırak- mamak için son derece ihtiyatlı ve hatta çok mübalağalı hareket etti- ği görülüyordu. Bu kadar vesveseli olmaya herhalde pek lüzum yoktu zira suçlu olmadıklarını anlatana ka- dar epey çile çeken İstanbulluların 6-7 eylülden ağızları çok, ama pek çok yanmıştı. İstanbulda yeni bir 6-7 eylülün tekerrürü hemen hemen im- kânsızdı. Askeri bir gün Pazar sabahı İstanbullular, daha şa- fak sökmeden önce tank ve zırhlı vasıtaların gürültüleri ve silâh şa- kırtıları ile uyandılar. Şehrin kilit noktalarına ve İngiliz, Yunan, e- rikan — Başkonsolosluklarının önüne bol miktarda tanklar, bindirilmiş kı- talar yerleştirilmişti. Sadece simde on, Patrikhane etrafında sekiz, İngiliz Baş konsolosluğu önünde dort alata ve Atatürk Köprülerinin İs- tanbul cihetinde üçer, Aksarayda beş ve her kilisenin, önünde bir tank var- dı. Göz yaşartıcı bombalarla müceh- hez bindirilmiş kıtaların sayısını tes- bite imkân yoktu. Emniyet Müdürlü- ğünde, kara ve deniz bırlıklerınde i- zinler cuma gününden itibaren kal- dırılmıştı. Talim elbiseleri — içindeki ordu birlikleri ve zırhlı vasıtalarla meselâ Suriyenin bir ucundan gırıp öbür ucundan çıkmak mümkündü. Bütün İstanbul, bayraklarla do- nanmış, bir gehncık tarlasına benze- mişti. Bayraklar bilhassa azınlıkların ikamet ettikleri kesimlerde — sıktı. Rum vatandaşlara ait ticarethaneler sıkı sıkıya kapatılmıştı. Kepenkleri olmayanlar da vitrinlerine Atatür- kün bir portresini, bir bayrak ve bir de Kıbrıs Mitingi 'ile alâkalı afiş as- mışlardı. Yoğurdu üfliyerek yiyen Rum ve diğer azınlıklardan vatan- daşlar evlerinden çıkmamayı tercih ettiler. Hatta bazı Türkler dahi, mis- li görülmemiş emniyet tedbirlerinin verdiği terör ve dehşetten irkilerek, ne olur ne olmaz düşüncesiyle evlâd-ı eyalı evde yalnız bıirakmamak mak- sadıyla sokağa çıkmadılar ve Kıb- rısın Mitingine katılamadılar. aysiyet meselesi lelacele tertiplenmesine ve Üü versitelilerin imtihan devresınde bulunmalarına rağmen, Kıbrıs Mi- tingini tasvir için mesi bile zayıf kalacaktır. Meydan- da neredeyse bütün Kıbrısın nüfusu kadar bir kalabalık vardı. Binlerce döviz irili ufaklı milli bayraklar, Fa- tih ve Atatürk portreleri, yaftalar ve flamalarla süslü Beyazıt meydanın- da konuşan ondokuz hatip, İngiltere ve Yunanistanı tutanları KA ve Makariosu takbih ettiler. Miting sırasında Beyazıt meyda- nında havaya salınan beş uçurtma şuurlu toplantıya ayrı bir, güzellik veriyordu. Büyük, kırmızı uçurtma- ların gövdesinde Kıbrısın ne şekilde taksim edileceğini gosteren yeşil ha- ritalar vardı. Bir grup genç tarafın- dan getirilmiş olan Makarıosun kor- kuluk şeklindeki maketi uzun bir a- ğacın dalında idam edildi. Halkın nef- retinin dinmemesi üzerine de tethiş- çi papazın sembolü ateşe verildi. Kor- kuluk şeklindeki maket yere düşün- ce, getirilirken ucunda olduğu sopa göğsüne saplandı. Makarios böylece üç defa ölmüş oldu! Ertesi gün kuk- lasının başına gelenlerı öğrenen Ma- karios k medeniyetinin se- viyesini gösterir" diyordu. Ustad haklıdır. Zira biz kuklaları yakar- ken, onlar Kıbrısta canlı 1nsanlar1 kurban edecek kadar "medeni" reket etmektedirler. AKİS,14 HAZİRAN 1958