14 Haziran 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

14 Haziran 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

1nşaat tamalandı. hemen hemen i olarak da lında, esasen geniş yolların daha da genişletilmesi ve ıslaha muhtaç bu- lunanların hallerine terkedilmesi de- mek olan yıkım faaliyetleri başla- mış ve mesken buhranı misli görül- memiş bir seviyeye yükselmiş ev ve ticarethane kiraları, tek kelime ile ödenemiyecek hale gelmişti. Böylece Çalışma Bakanlığının İstanbuldaki memurları iki blok apartmanın dai- relerine büsbütün bel bağlamışlardı. Fakat ne zaman ki dairelerin tev- zii anı gelip çattı, Çalışma Bakanlı- ğının İstanbuldaki memurlarının da sevinçleri sinelerinde eriyip gitti. Zi- ra dar gelirli memurlar tam birer a- partman dairesine yerleşmenin ümidi ile yaşarlarken tepeden inme emir- ler tepeden inme kiracılar getirdi ve daireleri dolduruverdi. Muhakkak ki u arada en şanslı olanlar İşçi Sigor- taları Kurumunun doktorları idi. Zi- ra Atatürk Bulvarındaki iki blokta- ki dairelere Çalışma Bakanlığı me- muru sıfatıyla girebilenler hemen hemen sadece onlar oldu. Üst taraf ise hava aldı İşçinin imara iştiraki Sigortaları kurumu, I şçık i Türkiye- i en zengin müessesedir. Az verir, çok alır. Bugün sigorta prim- leri, işçiden alınan bir vergi mahiye- tine bürünmüştür. Elinde bu kadar çok para biriken bir müessese de, el- bette ki Görülmemiş İmara ve Gö- rülmemiş kalkınmaya yardım etme- lidir! İşte bu zihniyetle, sırf Hükü- metin emri ile İşçi Sigortaları Ku- rumu, İstanbul — Belediyesinin nata- mam iki apartmanını 5 mılyon 500 bin liraya satın almış, üzerine dört milyon lira daha ekliyerek bu iki bi- nayı tamamlamıştır. Sonra da bu a- partmanlar, işçilerle hiç alakası ol- mayan bir takım zevatı irama kira- lanmıştır. Üstelik iş bu kadarla da kalmamaktadır. İşçi Sigortaları Ku- rumunun bu iki blok apartmana na- sılsa kapağı atmış olan müdiran sı- nıfının bir de Yapı Kooperatifi var- dır. Bu kooperatif Bostancıda bir ar- sa satın almıştır. Şimdi bu koopera- tifin Bostancıdaki inşaatı da tamam- ev ile 4 dükkân ortaya olması dolayısı limleri yapılmıştır. ratifin hissedarları arasında ekseri- yeti müdiran sınıfı teşkil etmekte ve dolayısı ile de İşçi Sigortaları Ku- rumunun bazı memurları hem sudan ucuz kiralarla blok — apartmanlarda kalmakta, hem de sayfîyede birer eve sahıp bulunmaktadırlar "Misli gi rülmemiş Kalkın yazlık, biri Tabii bu koope- nma" sayesinde biri kışlık iki eve sahip z vat hallerine ne kadar şukretseler azdır. Bu arada, her ay ellerine ge- çen paranın bir kısmım da sigorta primi diye yatıran işçilerin ise du- rumlarının ne olduğunu sorup soruş- turana bu güne kadar rastlayan ol- mamıştır AKİS, 14 HAZİRAN 1958 Abdülkadir Ne ilk, ne de son Gürol İşçi Sigortaları Kurumu şimdilik, tıpkı Emekli Sandığı gibi — zoraki bir emlâkçılık oyununa başlamıştır. İstanbul Belediyesinin yıkım faali- yetlerinin finansmanında, İşçi Sigor- taları Kurumunun verdiği -faizi ve miktarı bir türlü açıklanmayan, fa- kat birincisinin gayet düşük, ikinci- sinin de gayet kabarık olduğundan hiç kimsenin şüphesi bulunmayan- borç paranın ne kadar büyük rolü olduğu malümdur. Şimdi gene yu- kardan gelen bir emirle, İşçi Sigor- taları Kurumu, yıkım faalıyetlerının kurbanlar verdıg meşhur Vatan Caddesinde bol miktarda arsalar'sa- tın almıştır. İstanbul Belediyesinin, Vatan Caddesi arsalarını metre ka- resi 2500 lıradan satılığa çıkardığını gazeteler yazmış ve haber tekzip e- dilmemiştir. İşçi Sigortaları Kuru- mu şimdiye kadar Vatan — Caddesi arsalarından üç büyük persel - birin- cisi 4559, ikincisi 15867, Üüçüncüsü ise 8929 metre karedir - satın almış- tır. Resmen bildirildiğine göre işçi Sigortaları Kurumu, Vatan Caddesin- deki arsaların metre, karesini 500 li- radan almıştır. Öyle olsa bile İstan- bul Belediyesine ödenen para, 14.677. 500 lira etmektedir. C_îene resmen a- çıklandığına göre, — İşçi Sigortaları Kurumu, İstanbul Belediyesi borçlu olduğu halde bu ondört küsür mil- yon lirayı alacagına mahsup etme- miş, ayrıca peşinen ödemiştir. Buna karşılık da Vatan Caddesinin henüz İmar plânı hazırlanmamış parselle— rin mülkiyeti lşçı Sigortaları Kuru muna geçmiştir. Hal böyleyken Işçı Sigortaları Kurumu — Vatan Cadde- sinde şimdi daha da başka arsalar almak için hazırlık yapmaktadır. Bunun için de ağlebi ihtimal, sigor- ta primlerinden elde edilen hasıla- YURTTA OLUP BİTENLER tın bir mıktar daha toplanması bek- lenmekt İşçi Sıgortaları Kurumu, mem- leketi saran yıkı ummasının, al- tın yumur alayan tavuğu ve k arşı- lıksız kredi açıp az faiz talep eden sermayedarı olmuştur. Basın Yeni halkalar eçen haftalar içinde sadece An- karadaki Basın Mahkemesi de- ğil, Türkiyenin diğer şehirlerindeki Toplu Basın Mahkemeleri de gazete- çiler için yeni yeni mahkümiyet ka- rarları vererek basınla hapishaneler arasındaki zincire halkalar taktılar. Ankara Toplu Basın Mahkemesinde AKİS'in peş peşine gelen ve rekor teşkil eden mahkümiyetlerinden son- ra Zafer gazetesi mesulleri de bir mahkümiyete uğradılar. Hem de ken- dilerine isbat hakkı tanındığı halde. Gazetenin talihsiz yazı işleri müdürü Fatih Fuat 14 ay yatacak. Mümtaz Faik Fenik işi para cezasıyla atlat- Sonra bu mahkümiyet haberlerini Eskışehır Toplu Basın Mahkemesin- den gelen haberler takip etti. lek gazetesınde yayınlanan başındayız" adlı bır yazıdan dolayı bu gazetenin sa ve yazişleri mü- dürü Abdulkadır Gurol ile — yazının yazarı, sendika liderlerinden İsmail Araş birer yıl ağır hapse ve onbiner lira para cezası ödemeğe mahküm e- dildiler. Hürbilek gazetesi ise bir ay müddetle kapatılacaktır. Bu mahkümiyet haberlerinden bir iki gün sonra gene Eskişehirden bir yeni haber daha geldi. Eskişehir Va- lisi Arif Özgene neşren hakaret etti- ği için iki ay yirmi gün hapse mah- kum edilen Porsuk gazetesi sahibi Feyyaz Arsevenin cezası - Temyizce tasdik edilmiş ve altı çocuk babası 53 yaşındaki 34 senelik gazeteci tev- kif edilmişti. Feyyaz Arsevenin Es- kişehir cezaevine konulduğu haberini veren gazeteler bunun altında bir başka mahkümiyet haberini daha ve- riyordu, — Lüleburgaz Toplu Basın mahkemesince mahküm edilmiş olan 24 yıllık bir başka gazetecinin da- ha Cezası Temyizce tasdik edilmişti. Bu gazeteci de uzun yıllardır Lüle- burgazda Özdilek gazetesini çıkaran ve bu gazetenin başyazarlıgını ya- pan Gültekin Arda Ankarada başlayıp önce Eski- şehire, oradan da Lüleburgaza ka- dar uzanan basın mahkümiyetleri- nin teşkil — ettiği zincirin sonuncu halkaları -şimdilik- gene Ankara oplu Basın Mahkemesinde takıldı. Geçen haftanın ortasında — Ankara Toplu Basın ahkemesi — huzuruna çıkarılan iki tutuklu gazeteci Şina- si Nahit Berker ve Nihat Subaşı- vaktiyle Ulusta yayınlanan bir fık- radan dolayı yapılan duruşmaların- da altışar aya hapse mahküm edil- diler. Ancak mahkeme heyetı hafif- letici sebep bularak bu altışar aylık hapis cezalarını dörder aya indirdi. 1i7