14 Haziran 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

14 Haziran 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER "MIZRAK ÇUVALA SIĞMAZ" dir. Ama., yeniden seçilme şanslarını hergun süratle kaybetmekte olduk rını anlayan milletvekilleri bu kuv- vetlerini idrak etmiş vaziyettedirler ve icra organını doğru yola götürebi- leceklerini gormuşlerdır Bu yuzden- idir ki, ,İ955'in aksine D.P. sert tenkitler doğrudan doğ nel Başkana fütursuzca yöneltilebil- mektedir Son gelişmelerde anlaşılan şudur: Milletvekilleri icra organına Kasım kadar bono vermeyi kabul etmişler- idir. Fakat bu, bir açık bono degil- dirr. Bilakis, şartlı bir bonodur- "Mu- halefetin tutumuna kar dbir alma yetkileri" ise, külliyen reddedılmıştır. İnönü yolunda yürüyor I ktıdar partısı ıçındekı işlere istika- mek 1çın bu gayretler sar- fedılırken Inon bu hafta, pazar gü- nü Kırı kkaleye gitti ve ada fikirle- rini bütün açıklığıyla bütün acılığıy- la anlattı. Kongrenin delegeleri ken- disine büyük tezahürat yaptılar. İnö- nü İstanbulda soyledıklerını hemen aynen tekrarladı. C. P. Cumhuri- yetin muhafızıydı, C. H. P. vatanda- şı ümitsizliğe düşmekten kurtaracak kuvvetti. İstanbuldaki Ethem Yetki- nerin aksine, Ankarada İnönüye hiç kimse mâni olmaya çalışmadı. Yetkinerin Paşadan gördüğü muame- le. Muhalefet lıderının hiç bir gürül- tüye pabuç akacak cinsten olma- dığı, onu urkutup vazife bıldıgını yapmaktan alıkoymanın müm bulunmadığını alâkalılara anlatmış- tı. Neşir yasaklarının P. içinde dahi uyandırdıgı derin memnunıyet- sizlik üzerine bu defa o yola da gi- dilmedi. Inonu azimli goru uyordu ve yaptığ, Buyuk Meclısı millet iş- lerine el koy maya dav İka diyordu: Vazıyet 1y1 degıldı Vaziyeti 1yıleştırmen1n yolu ise, Büyük Mecli- endisine sunulmuş olan mesele- lerın uzerıne eğilmesiydi. İnönü ilâve etti: Tabıı Başkanlık Divanı, Meclisin çalışm. olma — teşebbüsünden vazgeçırılebılır— se! B. M. M. Geciken tatil (Kapaktaki politikacı) u hafta pazar günü Kırıkkalede- ki Yayla sinemasının çok kalaba- lık bir kütle tarafından doldurul- muş oldukça geniş salonunda İsmet Inonu sol eliyle mikrofonu tutup sağ elini, şe adet parmağı açık ileri uza- tarak şöyle dedi: üyük Meclise verılmış bizim takrırlerımız var, İktidarın takrirleri var. Bu de ektır ki, bizim şıkayetlerımız var. İktidarın şıkayet— unlar niçin — görüşülmez, Muhalefet lideri sonra, bunun se- ini de i tti. Aynı izahı daha evvelce İstanbulda da yapmıştı: Zi- ra Başkanlık Divanı tarafsız değil- dir ve nereden, kimden alındığı bi- linmiyen bir cesaretle gündemi arzu- ladığı şekilde tanzim etmektedir. İnö- nü Kırıkkalede sadece — Muhalefetin ve İktidarın seçim hadıselerıyle ilgili takrirlerini bahis vardı ve gensorulardan meşhur "Di- lek raporu"na, bir çok evrak sıra bek- Muhalefet lideri Ankaranın merkezinde o tenkitleri ya- parken başkentte herkes Meclisin ta- tile girme tarihi olarak 13 Haziranın tesbit edildiğini söylüyordu. haftanın ortasında hava değişti. lis çalışmaları uzayacaktı. Her hal- n Bayramından evvel mil- letvekilleri başkentten ayrılamaya- caklardı. Buna rağmen bu hafta Ankarada hiç kimse seçimlerle alâkalı takrir- lerin, gensoruların veya Özalp hadı— sesi hakkındaki "Dilek raporu"nun Meclise getirileceğini sanmamakta- dır. Içışlerı Bakanı Dr. Namık Gedi- -İnönünün sevdiği tâbirle- çalım satarak Meclis kürsüsünden vaad et- tiği "İstanbul seçimlerine dair sürp- rizler", öyle anlaşılmaktadır ki ta- hakkuk etmemiştir ve İktidar İstan- bul seçimlerini de, diğer yerlerdeki seçimleri de münakaşa mevzuu yap- mak takatini kendısınde hıssetme— mektedir. getirilmesinin D. P. ması pek. ama pek şüphelidir. dar, Muhalefete karşı bir meyda muharebesini kabul etmek nıyetrnde değildir. Beklenen münakaşa F akat Meclisin tatile girmesinden önce bir İktidar - Muhalefet ça- tışması mukadderdir. içinde D. P. de beliren niyet ara se- çimlerini yapmam göre ara seçımlerının alınmazsa" eylül ayında yapılması gerekmektedir. Şimdi D. P. muhte- melen Grup başkan ve başkan vekil- lerinin 1mzasıyla Başkanlık divanına bir takrir verecek ve ara seçimleri- nin geriye bırakılmasını istiyecektir. Teklif, karşısında İsmet İnönüyü bu- lacaktır. İsmet İnönü pazar günü Kırıkka- lede, partisinin ara seçimlerinin ya- pılmasını istediğini açıkladı ve teski- lâtına "Hazır ol" parolasını da ver- di. Sadece Ankarada beş milletvekil- liği münhaldir. Ekim — seçimlerinde ise Ankarada C. H. P. büyük farkla seçimi kazanmıştır. Ekimden bu ya- na kuvvet muvazenesi, ara seçimleri- nin daima iktidar partisine sağladığı avantajı kapayacak faktörlerin tesi- ri — neticesi, — değişmemiştir. Hatta son zamlar müteredditleri, tatlısu Demokratlarını; küçük partılerın fii- len tasfive edilmesi de az Hür. P. ve ondan biraz fazla C. M. P. oylarını tir. Böyle bir hava içinde D. P. nin ara seçimlerine cesaret edemiyeceği muhakkaktır. Fakat bu, İsmet İnönünün umu- AKİS, 14 HAZİRAN 1958