14 Haziran 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

14 Haziran 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

Bat Avrupada NATO'nun durumu Şu De Gaulle de nereden çıktı! FHransa Zafer Bayramı Geçen haftanın ortasına — doğru, Fransanın teknik sahada diğer Büyüklerden aşağı olmadıgını göste- ren Jet Caravelle uçağı, memleketinin eski ihtişam günlerini unutamıyan ye- ni Hükümet Başkanını Cezayire ge- tiriyordu. General De Gavlle uzun yıllardan beri, bu âsi topraklara ayak basmaya cesaret eden ikinci Fransız başbakanıydı. İki yıl evvel seçimler- deki vadini tutmak için Akdenizi aş- mak zorunda kalan talihsiz Guy Mol- let, ilk Cezayir yolcusu olmuştu Bu ilk yolcu, çürük domates yağmuru ve yuhalarla karşılanmış ve süklüm püklüm Parise dönmüştü. Fakat bu sefer "Yaşasın De Gaulle" naraları yuhaların konfeti ve — serpantenler çürük domateslerin yerini aldı. Ce- zayirli Fransızlar kendi ayaklanma- larının işbaşına getirdiği — Generali, eşhur Fransa Turunu kazanan bir bisiklet şampiyonuna yapılan tezahü- rattan aşağı kalmıyan bir coşkunluk- la karşıladılar, Hava eydanından Yaz Sarayına kadar süren yirmi ki- lometrelik yolculuk, çılgınca tezahür- lere sahne oldu. AKİS,14 HAZİRAN 1958 Generali hava meydanında asi ge- neraller, Umumi Selâmet Komitesi ü- yeleri ve isyanın siyasi şefi Soustelle bekliyordu. Hükümet Başkanı, müs- lüman Sipahi ve Hava Komando bir- liklerini teftiş etti. Teftiş sırasında polis kordonunun güçlükle zaptettiği halkın çılgın alkışları işitiliyordu. file biraz sonra şehre doğru yola ko- yuldu. De Gaulle, Salanla birlikte üs- tü açık bir otomobıle bindi. Üzerin- de hâki renk bir üniforma vardı. A- yakta, ellerini havaya kaldırarak hal- kı selâmlıyordu. Aralarında — müslü- manların da bulunduğu halk "Yaşasın De Gaulle, Yaşasın Fransa!" diye ba- gırıyordu Maamafih Soutelle'in ismi, De Gaulle'den az işitilmiyordu. Hattâ bazı Avrupalıların elinde "Bize Sous- telle'i verin” yazan tabelalar vardı. Otomobil klaksonları Champ Elysees - de baslıyan modaya uyarak "Ceza- yir. Fransız" diye mâkâm tutuyor- du. O günkü Cezayir gazeteleri de bu zafer havasını aksettiriyordu. ün- lük Haber Gazetesi "Generalim, karşı- nızda birleşmiş, kaynaşmış, azimli on milyon Fransız bulacaksınız" diye başlıyor ve "Cezayir bir muharebe kazandı. Gerisini getirmek, size dü- şüyor”" sözleriyle bitiyordu. Madalyonun öbür yüzü e Iğtedikleri adamı Pariste iş başına etiren Cezayirli Fransızlar zafer bayramını kutlarken, bu asi Fransız- ların liderleri endişe 1çmdeydıler Ge- neralin plânı neydi? Umumi Selamet Komitelerini nasıl karşılıyacaktı? Bu hususta hiçbir şey bılmıyorlardı Gö- zünü budaktan sakınmıyan yağız ceh- reli General Massu yakınlarına, "bir asteğmen gibi küfür yemekten" kork- tuğunu söylüyordu. General De Gaulle'ün Cezayire ge- leceğini öğrenir öğrenmez; Cezayir Emniyet Kuvvetlerinin Şefi — Albay Godart elli kadar terörizmle mücade- le teşkilâtı şefini kış sarayında top- lamıştı. Bu teşkilât Cezayiri mahalle mahalle, sokak sokak bölmüştü. Tak- simatın en aşağısında "hücre" bulu- nuyordu. Her kademenin başında bir şef vardı. Şefler, hücrelerdeki halk hakkında teferruatlı fişler hazırlamış lardı. İtimada şayan olanları ve olmı- yanları tesbit etmişlerdi. Teşkilatın tepesinde bulunan Umumi Selâmet Komitesi, bu sapına kadar totaliter teşkilâtlanma metodu sayesinde hal- kı kontrol etmeye ve istediği istika- mette yürütmeğe muvaffak oluyor— du. Halkı demir bir mengene içine almaya çalışan komünist — partileri aynen bu sisteme göre teşkilânmış- tır!... - Cezayirdeki — organizatörler, bundan başka yüzbaşı Renault ve Teğmen Lagaillarde'ın idaresinde “"Fransız Gençliği" teşkilâtını kur- muşlardır. Gençler burada askeri eği- tim görmektedirler. Aynı meslekten olan kimseler korporasyonlarda top- lanmıştır. Teşkilât bu metodların babası Hitler ve Stalinden tam numa- ra alacak bir mükemmelliktedir. Ge- neral De Gaulle'ün niyetlerini bilme- yen Cezayirdeki faşistlerin ellerinde en güvendikleri koz, bu teşkilâttır. neral Umumi Selamet Komitesini dagıtsa bile bu organizasyon sayesin- de perde arkasından duruma hâkim olmak mümkün olacaktır. İşte bu se- beple Teğmen Neuwirth "General bi- ze karşı cephe alacak olursa, merak etmeyin Umumi Selâmet — Komitesi herşeyi eski haline getirmesini bile- cektir" diyordu. Cezayirdeki faşistle- rin pek sevdiği bir tâbire göre "ar- tık boynuzluların saati çalmıştı.." Albay Godart eski kış sarayında topladığı elli şefle birlikte, General De Gaulle'ün karşılanmasını organi- ze etti. Tabii ki General hararetle karşılanacaktı. Ama halkın haykıra- cağı sözleri dikkatle seçmek lâzım- dı. Toplantıda "Cezayir Fransızdır", "Yaşasın Soustelle" naralarının en az "Yaşasın De Gaulle" sesleri kadar duyurulması ve karşılamıya müslü- man kütlelerinin büyük ölçüde işti- rak ettirilmesi kararlaştırıldı. İşler de hakikaten — kararlaştırıldığı gibi cereyan etti. 21