14 Haziran 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

14 Haziran 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

YURTTA OLUP BİTENLER Adnan Menderes veda ediyor Son şans 4 malümat — kabilinden — Çankayadaki- DemOkraSI toplantı bildirildi. Bu hususi dikka- "Muhalefetin tutumu" tin sebebi şuydu: Çankaya, tarafsız Cumhurbaşkanlarının — ikametgâhıy- T elefonun ucundaki Sıtkı Yırcalıydı. — g, Orada, Cumhurbaşkanının baş- Basın-Yayın ve Turizm Bakanı. A nadolu Ajansını arıyordu. Cumhurbaşkanlarının olan Çankaya köşkünde başkanı — Celâl — Bayarın — başkan- lığında Başbakan, Bakanlar, D. P. Genel İdare Kurulu azaları ve D, P. Meclis Grubu İdare Kurulu azaları Türkiye ikametgâhı Cumhur- toplanmışlardı. Toplantıda “"mem- leketin muhtelif iktisadi ve iç mese- leleri" görüşülüyordu. Basın- Yayın ve Turizm Bakanının Anadolu Ajan- sına emri şuydu: Bu haber gazetele- re verilecekti; fakat bültene konul- mak suretiyle değil, telefon edilerek. Nitekim pazar gecesi Anadolu Ajan- sından gazetelere telefon edildi ve 4 kanlığında bir parti ileri gelenlerinin toplantı yaptığının — Anadolu Ajansı bültenlerinde yeralması hoşa gitmi- yordu. Fakat, bilhassa D. P. Grubu mensuplarının istihlâki için toplan- tının duyulmasında fayda vardı. Haberin gazetelere yarı hususi şe-. kilde — aksettirilmesi formülü — böy- le bir lüzum — karşısında — bulun- muştu. Bu suretle “"çatlak ses- ler"in önleneceği Üümit ediliyordu. Zira D. P. Grubu geçen haftanın or- tasından beri hükümeti — muhtelif mevzularda hayli sıkıştırmaya baş- lamıştı. Ama “"çatlak sesler" kolay- lıkla önlenemedi. Bitmeyen toplantılar G eçen haftanın sonundan bu haf- tanın sonlarına, Ankaranın en meşgul insanları gazetecıler oldular. Bilhassa İstanbul gazetelerinin mu- habirleri hayli ter döktüler. D. P. Meclis Grubu sürekli ve uzun top- lantılar yapıyordu. Toplantılarda son derece mühim meselelerin görüşül- dugu biliniyordu. Fakat — görüşmele- rin tafsilâtını almak lâzımdı. Ter o- nun için döküldü. Eğer hâdise bundan iki sene ev- vel cereyan etseydi, gazeteciler pek yorulmayacaklardı. O zamanlar her gazetenin her partiden "Grupçular"ı vardı. Bunlar, sempatileri bulunan ve kendilerini kollayan — gazetecilere Grup toplantılarının tafsilâtını, hat- ta bazen hususi not tutarak verir- lerdi. Fakat iki sene evvel Grup top- lantılarının gazetelere yazılması ya- sak edilmişti. Bunun üzerine Anka- ra bürolarının "Grupçular teşkilâtı" kendiliğinden dağılmıştı. Zaten D. P. Grubu da, meşhur 1955 hadisele- rinden sonra ehemmiyetini kaybet- miş, ve icra şorganının hakimiyeti al- tına girmişti Fakat bu hafta, Grup yeniden e- hemmiyet kazanınca gazeteciler ga- fil avlandılar. Teşkılatlarını tekrar ku ramamışlardı. — Eski upçular"ı meydanda yoktu. Bu yüzden bir ha- ber çıkarabilmek için gecenin çok geç saatlerine kadâr uğraşmak zo runda kaldılar. — Üstelik, — aldıkları malümatı aynen Grup muzakeresi O- larak neşredemiyorlar, — başka for- bağlıyorlardı. Malümat, ziyade D. P. içindeki te- mayüllerin, teşhisine yarıyor ve ga- zeteciler bunu "malzeme" — niyetine kullanıyorlardı. Karışıklık, bu hafta perşembe gecesine kadar devam etti. D. P. ile alâkalı yazıların her gaze- tede ayrı olması sebebi de buydu. Maamafih gazeteciler küçük bir is- tihbarat teşkilâtını kurmaya muvaf- fak oldular. O kadar ki "Demokrat Çevreler" Grupta ele alınan mevzu- ların ertesi gün gazetelere aksedişi karşısında hiddetlerini saklayamadı- lar Gizliliğin merak uyandırdıgı eski bir hakikatt Bir haftada dört celse G ecen hafta perşembeden bu per- şembeyı P. Meclis Grubu dört toplantı yaptı ilk toplantı saat 15'de başladı ve tam 5 saat 15 daki- ka sürdü. O gün 19.10'da Cumhur- başkanı Celâl Bayar hususi bir u- çakla İstanbuldan —başkente geldi. Fakat toplantı öylesine hararetliydi ki, kendisini karşılamaya sadece Mil- li Müdafaa Bakanı Ethem Menderes- le Ulaştırma Bakanı Fevzi Uçaner gidebildiler.. Ethem Menderes Cum- hurbaşkanına vaziyet hakkında kısa izahat verdi. Bayar,, Çankayaya mü- teveccihen meydândan ayrıldı. Grup havanın çoktan karardığı saatte da- AKİS, 14 HAZİRAN 1958 çok