12 Eylül 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

12 Eylül 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

Suzan Sözen Bir isim, D.P is'ler Fransasının meşhur madamları, veya Pompadourlar derecesinde şöhret buldu. İsim -Suzan Sözen- tıpkı öteki madamlar gribi, kudret sahi- bi zatın "resmi metres"ine aittir. İnanılacak şey değil- dir ama, nihayet dış görünüşüyle bir demokrasi olan D.P. Türkiyesinde "resmi metres" sâdece alâkalı zatın i cemiyetin bir çok çevresi tarafından, her halde devleti idare eden zümresince kabul edilmiştir. derecesinde edebi kabiliyetsizliği ve zevksiz- liği aşikâr "resmi metres"in romancılığa merakı Mende- res - Sözen macerasının daha fazla dallanıp budaklan- masına yol açmıştır. Bu münasebet hakkında çeşitli eli yayılmış, bir romantik hava yaratılmıştır. iktidarının bilhassa son yularında Lou- Du Barry'ler Menderes, daha baştan itibaren bütün çapkınlık- larını evli bir erkek, hele evli bir Başbakan için yadır- ganacak aleniyet içinde (o yapmıştır. aşk randevularına resm polis jeep'leri arasında git- miş, mahalleleri kordon altına aldırt- mış, bir "bakınız, ben ne çaplan er- etiketini kendi üzerine bizzat yapıştırmıştır. Bunun, bir komplek- sin ifadesi olduğu oOmuhakkaktır. Menderes daima, kendisine başka te- mayüller atfının tesiri oalfanda kal mış, bu rivayetleri ortadan yok et- mek için eline kudret geçer geçmez her türlü ahlâk ölçüsünün dışına fir- lamıştır. 'Resmi metres"iyle müna- sebetleri hakkında açılan tahkikat kendisini "Müslüman Başbakan" di- ye tanıtan düşük Başbakanın Suzan Sözenle ne cins bir münasebet kurdu gunu ortaya çıkarmıştır. kan başka bir hakikat, İ lis Müdür muavini diye ne kıratta bir insanın tayin edildiğidir. Suzan Sözenin medeni durumu şöyle tesbit edilmiştir: "İki defa ev- lenmiştir. Son kocası İstanbul sa- Emniyet Müdür muavinlerinden Ferit Sözendir. Halen Ferit Sözenin nikahı altındadır. "Romancılığa duğunu bildirmiştir. İfadesine göre şimdiki kocası da, kocasının babası ve akrabaları da büyük varlık sahibi- dirler, Halen kendisinin 155 veya 160 bin lirası vardır, bunun 40 bin lirasını ikramiye için muhtelif bankalara yatırmıştır. Evlilikleri boyunca Ferit Sözen kendisine her ay bin lira vermiştir. Zaten Suzan Sözen müsrif değildir. Pahalı terzilere, tanınmış o berberlere gitme- mektedir. Dikişini, gündelikçiye evinde diktirmektedir. Sokağa çıkmaktan büyük bir zevk almamaktadır. On senedir münzevi bir hayat yaşamaktadır. Girişilen tah- kikat Suzan Sözenin bu ifadesini doğrulamış, güzel ro- mancıda bir hayal içinde yaşama iptilâsının bu- lunduğunu ortaya çıkarmıştır. Bir Başbakanla müna- sebet bu âlem için mükemmel fon teşkil etmiş, genç Suzan Sözen Du Barry 1960 kadın hayatını Menderese vakfetmekten zevk almıştır. Suzan Sözen kocasının İstanbul polis okulunda öğret- men olarak çalışırken İstanbul Emniyet Müdür mua- kadrosunun boşalması üzerine o makama tayin edildiğini söylemiştir. Bir gece ziyaretçisi Suzan Sözenin ifadesine göre Menderes, İstanbulda bulunduğu zamanlar Sezenlerin evine “arada sıra- da" gelmekte ve iki saat kadar kaldıktan sonra git- mektedir. Genç romancıya bu ziyaretler sırasında ko- casının nerede bulunduğu sorulmuş ve "Daima evdedir. Bazen, vazifesi dolayısıyla gider, biz Menderesle kalı- rız" demiştir. Menderesin geliş saati ekseriya akşamın dokuzu veya onudur. Suzan Sözene göre Menderes çok bilgilidir. Hattâ kendisinden bile çok!. Evde yalnız kal- dıklarında "edebi konuşmalar" yap- maktadırlar. Menderes, edebiyattan gayet iyi anlamaktadır. Kendi ede- biyatçılığına gelince mıştır, bunların tercümelerini yap- mıştır, şiirlerini kitap halinde topla- mıştır. Şiirlerinin söylemiştir. desinde, ilk zamanlar Rıfat Kadıza- denin Menderesle (birlikte geldiğini bildirmiştir. Kemal Zeytinoğlunun, Samet Ağaoğlunun ve diğer bâzı “yüksek şahıslar"ın ziyaretçileri ara- sında bulunduğunu kabul etmiştir. Güzel romancı Menderesin kendisine hiç hediye vermediğini, fakat meyva gönderdiğini anlatmıştır. Suzan Sözen ilk ifadesinde Men- deresle kendi evinden başka bir yer- de bulunmadığını söylemiştir. Fakat sonradan, Menderesin refakat poli- siyle karşılaştırıldığında bir kaç defa da Floryada buluştuklarını o belirt- miştir. Florya buluşmalarında kocası yanında yoktur. Bu buluşmalardan kocasının haberi de yoktur. Buluş- malarda Rıfat Kadızade de bulunmuştur! Genç roman- , Floryadan erken döndüğünü ancak Örfi İdare za- manı bir kaç defa köprünün açılma saatini beklediğini İfade etmiştir. Şoförün anlattıkları Menderes - Sözen münasebetlerinin tahkiki sırasında düşük Başbakanın yanında lerin de bilgisine başvurulmuştur. Menderes İstanbuldayken onun kullandığı Ca- dillac'a binmektedir. Sabri Çekinmez 000.73'ün şoför- lüğüne Ahmet Salih Korurun tavsiyesiyle getirilmiştir. Çekinmez Menderesi oekseriya akşam dokuzda Park Otelden alıp Suzan Sözenin evine götürdüğünü söyle- miştir. Başbakanı, emrettiği saatte tekrar gelip al- AKİS, 12 EYLÜL 1960