12 Eylül 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

12 Eylül 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

dedi ve ilâve etti. "Bizi orada çalışan Soruşturma Kurulundan çâğırmışlar da.." Bu söz üzerine sivil polis memuru ile vazifeli arkadaşı birbirlerine bak- tılar. Sivil memur elini saçları dökül- müş kafasına koydu, bir müddet ka- fasında kalan tektük kıllarla oynadı ve sonra bni dönerek: "— Siz yanlış geldiniz galiba. Mbakeni ln bu numarada bir oda yoktur" dedi. Ne var ki assubay vazifesini yap- mak isteyen insanların aceleci haleti ruhiyesi içinde Nuh diyor peygamber demiyordu. Assubayın elindeki kâğıt- ta bu numara olduğuna göre mutla- ka Başbakanlık binasında böyle bir oda mevcuttu. Meselenin halli bir hayli güçleşiyordu. Fakat tam bu sı- rada irikiyım iki jandarma arasında- ki gözlüklü, ak saçlı adam münaka- şanın cereyan o ettiği cam bölmeye doğru ilerledi ve kendinden emin in- sanların vaya söze karıştı: Hak kardeşim, a Vekâleti amı olmasın bu yer? edi. ". Gözlüklü adam belli ki Başbakanlık bile lüzum görülmeden geriye dönül- dü ve gözlüklü adamın mihmandarlı- ğı ile Dışişleri Bakanlığı blokuna ge- çilerek 77 numaralı oda bulundu. Gözlüklü ve Başbakanlık ( binasının içini evi gibi bilen adam bir zaman- lar sakıt iktidarın Toprak ve İskân işlerini bir D.P. ocak başkanı diraye- tiyle idare eden Fuat Adalıydı. Başbakanlığın kapısı Adalı iyi bilir AKİS, 12 EYLÜL 1960 Patrik Efendinin Marifeti Menderesi zulüm yolunda kimlerin teşvik ettiği, ona kimle- rin cesaret verdiği düşük Başbakanın kasalarında numa- ralanmış halde bulunan mektuplardan mükemmelen öğrenil- mektedir. İşte, Ermeni patriğinin mesajı. Patrik efendi bu mektubu, sol kenarında "Ermeni Patrikliği - Kumkapı İstan- bul", sağ tarafında ise "Tel: 22 49 70" ibaresi bulunan çizgili bir esercedit kâğıdına daktilo makinesiyle yazmıştır. Ermeni vatandaşlarımızın hislerine asla tercüman u, yazıyı yazan patrik efendiden hesap sorma işi, sanırız ki şimdi er- meni vatandaşlarımızın kendilerini düşmektedir. Mektubun türkçesine gelince.. Yarabbi, bu satırların sahibi bir vatan- daştır ve patriktik mertebesine çıkmıştır. Zavallı türkçe! Mektubun altına Menderes tarafından e bir not ko- nulmuştur: "Dosyasına hıfız Şifahen teşekkür" Pek sevgili ve muhterem Adnan Menderes Başvekil — Şehirde Pek muhterem ve sevgili Başvekilimiz. oOBir takım Üniversiteliler maalesef eğri yola sevkedilmiş ve yolunu şaşırmış gençlerimizin alet olduğu mezmum ve şayanı takbih niyet ve maksatlarla ihdas edilmiş olan malüm ve vatanperverlik şiarı ile asla telif edilmeyen menfi ha- reketler karşısında almış olduğunuz ciddi, derin düşünen, uzağı gören, soğukkanlı, mütebassır, âlicenabahe, müsamahakâr ve fakat ayni za- m esur ve kat'i düşünen her takdirin fevkindedir ve bihakkın tesci ve teşvike lâyıktır. Bütün kalbimle inanmış ve kani olmuş bulunduğumuz elbet sizde inanmış ve kani olmuşsunuzdur ki Allah Kerim ve ona tapan milleti- miz sizinle, Muhterem Reisicumhurumuzla ve Büyük Millet Meclisinin vatanperver Milletvekilleri ile ve size hükümetinize sadık nizamper- ver ordunuzla beraberdir. Zafer şüphesiz maddi ve manevi taraftarıyla sarsılmaz ve ricat kabul etmez bir imanla fedaisi bulunduğunuz ve dâima muininiz olan ilahi adaletin ve şahsi menfaat gözetmeyen fedakar ve sağlam hazret ümran itilâ ruhunun, Kardeşçe ve eğer ibtiyarlığırnı affederseniz pederane hasretkeş bir muhabbetle açık ye parlak anlınızdan öper ve size mesai arkadaşları- nıza ve vatanı sarsılmaz sebat ve iradenizle açılmış ve tesfiye edilmiş güzel yolunda durmadan devam edebilmesi için candan dua eden ve sizi çok seven ve sayan Ermeni vatandaşlarınızın patriği — H. Karukin Adalı, tevkifini müteakip Jandar- ne 277 yazılmış ve zeki Umum Mü- ma Muhafız Alaymm cezaevi hâline getirilen binasının bir odasında ika- met ediyordu. Her halde Muhafız A- layının odaları Ankara Hiltonun ma- vi tahtalı ranzalarından daha rahat olacaktı ki meşhur Umum Müdür ha- linden şikâyetçi görünmüyordu. Jan- karmalara kendisini çabucak sevdi- ren hu zeki adamın keyfi beyde bile yoktu. Fakat, geçen haftanın orta- sında çarşamba günü gelip de kendi- sinin Soruşturma Kurulu tarafından sorguya çekileceği bildirilince Adalı- nın keyfi biraz kaçmış bunu kimse ye belli etmemeğe gayret sarf etmişti Adalı jeep'le önce Yüksek Soruş- turma Kuruluna götürülmüş, oradan da Başbakanlıkta 77 numaralı odada çalışan Soruşturma Kuruluna havale edilmişti. Ne var ki Ysk Soruştur- ma Kurulunda oda numarası 77 yeri- dürün bir kere daha zekâsını göster- mesine vesile teşkil edecek hâdiseye sebep olunmuştu. Adalı 77 numaralı odanın kapısı önünde (bekleyen nöbetçi vasıtasıyla içeriye bildirildi ve sonra muhafızı bay refakatinde odaya girdi. Biraz sonra (o Assubay dışarı çıktı ve zeki Umum Müdürü Soruşturma Ku- rulunun Üyeleriyle (başbaşa bıraktı. Adalının sorgusu tamı tamına 50 dakika sürdü. Çıktığı zaman sabık Umum Müdürün neşesinin eskisi m yerinde olmadığı dikkati Anlaşılan zeki Umum Müdürün ze- kası bu defa sökmemişti. "Maymununsırrı" Meselelerin hakikaten bitmediği şu- radan ortaya çıktı ki, geçen haf- tanın başlarında Soruşturma Kurulu Adaletin o haysiyetiyle alâkalı bir 25