12 Eylül 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

12 Eylül 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

Cilt; XIX, Sayı: 317 AKİS HAFTALIK AKTUALİTE MECMUASI 12 EYLÜL, 1960 YURTTA OLUP BİTENLER Millet Huzur! Bu haftaya Türk milleti, yeniden kazanılmış bir huzur içinde giri- yor. Geçen haftanın sonunda cereyan etmiş bulunan bir diyalog kalplere emniyeti ve neşeyi iade etmiştir. Bu mecmuanın kanaati dalma, huzur- suzluğun suni bulunduğu, bir fiskede zulardaki iyi niyet dolu ikazına Milli Birlik Komitesinin kabil olan en bü- yük süratle ve aynı iyi niyetle muka- belesi kümelenmek istidadını göste- ren bulutları dağıtmış ve barometre- nin Memleket Meseleleri Hakkında tirip bırakmıştır. Cumartesi akşamı Milli Birlik Komitesi adına yapılan bir basın toplantısı memleket idaresi- nin idealistlerin elinde bulunduğunun parlak, temiz delilini teşkil etmiştir. O gün, Meclisteki toplantı odasında 13 tanesi yabancı 36 gazeteci ve bir masanın başında üç kurmay subay vardı. Kurmay subaylar Komitenin mütad basın sözcüleri değildi. Yar- bay Kadri Kaplan, Albay Sami Kü- çük ve Albay Şefik Soyuyüce hâdise- nin ehemmiyetini gösterir şekilde ga- zetecilerin karşısına (o bizzat çıkmış- lardı. Ellerde basılmış iki metin var- dı. Yarbay Kaplan bunları tam 21 dakikada gazetecilere okudu. Metin- lerden biri "Milli Birlik Komitesi Di- rektifi", öteki "Milli Birlik Komitesi- nin Memleket Meseleleri Hakkında Temel Görüşleri" başlığını taşıyordu. Metinler, tam askerce hazırlanmıştı ve sıralamadan kurmayların elinden çıktığı belli oluyordu. Birinci metin- de birinci madde "Ana Fikir"di. Bu kısımda, aynen şunlar söyleniyordu: "Milli Birlik hareketinin gayesi Tür- kiyeyi ve Türk milletini bir bütün o- larak eli almak, Atatürk inkılâpla- rna müstenit tarafsız ve faziletli bir idare kurmak, günümüzün kısa vadeli meselelerini halletmek, vadeli meselelerin esaslarım ederek imkân ve zaman nisbetinde tatbikatını, girişmek ve idareyi ha- zırlıklarıyla beraber en geç 1961 yılı sonbaharında yeni iktidara (odevret- mektir". Bu paragraf aynı gece Baş- kentin ideallerini muhafaza eden çev- 6 Gürsel Kabine üyeleriyle birlikte Huzur sebeplerinden biri relerinde sevinç sayhaları arasında -evet, bayağı sevinç sayhaları- okun- du. Zira 27 Mayısın yaratıcıları ve 38'lerin hakiki dayanağı olan bu çev- reler Milli Birlik Komitesinin kendi lerinden uzaklaştırılması manevrala- rını hüzünle takip ediyorlar, bu ma- nevraların netice verdiği zehabını u- yandıran bazı talihsiz demeçleri, ha- reketleri, o ihtiyatsızlıkları üzülerek seyrediyorlardı. Elbette ki azimleri- ni kaybetmemişlerdi, elbette ki son zaferin kendilerinde kalacağını bili- yorlardı. Ama bağırlarından kopu gelmiş bir hareketin maksatlı ellerce dejenere edilmesine çalışılması kar- şısında mahzun olmamak elbette ki kabil değildi. İnönünün beyanatın- dan sonra Milli Birlik Komitesinin açıklanan "Ana Fikir"i 27 Mayısın şevkini iade etti. 38 subayı 38 havari gibi görüp tıpkı Menderese yapıldığı tamda onları da "Allahın Türkiyeye bir lütfu" sayarak "Bu partilerle memleket adam olmaz, geldiniz he- men gitmeyiniz" diye girişilen ma- nevralar böylece boşa çıkıyordu. İh- tilâl, evlâtlarım yemek, kendisini ya- ratanları karşısına almak niyetinde değildi. Yobazlar -sarıklı (o yobazlar ve sözüm ona aydın yobazlar- iki ya- naklarına birden iki şamar yiyorlar- d 1. Millet, elbette ki sevinecekti. Demokrasi İnsanlar konuşarak anlaşırlar (Kapaktaki mesele) Geçen haftanın sonlarında bir gün, uzun zamandan beri gazeteci ka- filelerinin tatlı ogürültüsünden uzak bulunan "Heybelideki ev" gene canlı saatler yaşadı. O sabah takvimler 9 Eylül tarihini gösteriyordu. 9 Eylül, "Heybelideki ev" sâkinlerinin cephe komutanlığını o yaptığı bir kati zafere eriştiği indü ayrıca, "Heybelideki ev" sakininin Genel Başkanı bulunduğu partinin kuruluş yıldönümüydü de.. Çifte kut- lama vesilesiyle C.H.P. nin il genç- lik kolu idare kurulu İsmet İnönüyü Ziyaret edecekti. C.H.P. liler evvelâ 9 Eylülde bir tören yapmayı düşündüler. Törenin siyasi mahiyeti olmayacaktı. Sâdece partililer bir araya gelecekler ve çif- te bayramlarını birlikte geçirecekler- di. Ancak, törene Genel Başkan da katıldığı takdirde konuşmalar ehem- miyet kazanacak, toplantı belki de siyasi faaliyet (manzarası alacaktı. Partinin İstanbuldakl mesulleri, Ge- nel Başkanlarından İnkılâp idaresi- nin işlerini her bakımdan ve her mev- zuda samimiyetle kolaylaştırma ta- limatı almış bulunduklarından resmi AKİS, 12 EYLÜL 1960