12 Eylül 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

12 Eylül 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

rektiriyordu. İnönü bu sırada C.H.P. İİ İdare Kurulu üyesi Suphi Batura dönerek, CKMP nin durumunu sor- du. D.P. den arta kalan oyların CKM P ye akması ihtimali üzerinde eski bir Millet Partili olarak Suphi Batur ne düşünüyordu? o Batur bu konuda düşündüklerini İnönüye açıkladı. C.H.P. İl İdare Kurulunun bu toplantısında, İl Kadınlar Kolu ile İl Gençlik Kolu Başkanları da hazır bu- lunuyorlardı. İnönü, gençlik ve kadın kolları faaliyetlerinin daha da geniş- letilmesinin faydalı olacağını söyledi. İnönü, C.H.P. İstanbul İl Teşkilâtı- nın çalışmasından memnun olmuştu. Memnuniyetin sebebi İnönünün çalışmalardan (omemnun kalması elbette sebepsiz değildi, İl Başkanlığına getirilen Emekli Or- general Şahap Gürler, ne kadar sağ- lam bir teşkilâtçı olduğunu göster- mişti. C.H.P. teşkilâtına bağlı tam ondört komisyon kurulmuştu. Haf- tanın belirli günlerinde İl Merkezinin alt katındaki sol tarafa rastlayan ge- niş odada çalışmalara devam ediliyor- du. Bu komisyonlardan en önemlisi, hiç şüphe yok ki "Seçim Komisyo- nu"ydu. Bu komisyonla başına, tec- rübeli seçimci İlhami Sancar getiril- mişti. o"İstihbarat ve Propaganda Komisyonu'nun başında da "ekzan- trik fikirli" tâbiri başına dert açmış olan eski asker Cemal Yıldırım bulu- nuyordu. Bu iki komisyondan sonra, üzerinde büyük bir önemle durulan na tâ başından beri verdiği Önem dü şünülünce, kurulan komisyonlar ara sında "Eğitim ve Kültür Komisyonu' nun özel öneminin anlamı kendiliğin den ortaya çıkabilirdi. Bu komisyo nun başında, değeri herkes tarafın dan kabul ve teslim, edilmiş olan, yet kisi de söz götürmez bir gerçek hâ linde bulunan Reşat Tardu vardı. Re şat Tardunun, Devrim Hükümetine "Eğitim Danışma Kurulu"na üye o larak seçilmesi, bir süre işleri aksa- tacaktı ama. C.H.P. bu boşluğu ve aksaklığı gidermek için Tardudan bo- şalan yere eski Milli Eğitim Bakan- larından Avni oOBaşmanı getirmeği düşünüyordu. "Eğitim ve Kültür Ko misyonu" ilk iş olarak, artık herkesçe malüm ve meşhur olan "Türkiye Eği tim Milli Komisyonu Raporu"nu ince- lemeğe başlamıştı. "İşçi ve Sosyal Haklar Komisyo sempatik sendikacı Bahir Ersoy var- dı. İşçi meselelerini ilk olarak ciddi- yetle ele alan ve sosyal haklar konu- sunda ilk kanunları çıkaran bir par- AKİS, 12 EYLÜL 1960 ti olarak C.H.P. nin bu alanda cid- diyetle çalışması için bütün sebepler mevcuttu. Geçen yıllar içinde işçi ve sosyal haklar konusu memlekette daha da büyük bir önem kazanmış bulunuyordu. Günün şartlarına ve ihtiyaçlarına cevap verebilecek ve bu suretle geniş bir işçi (kütlesini her bakımdan tatmin edecek bir progra- mın hazırlanmasındaki zaruret aşi- kârdı. C.H.P. Şimdiden bu yolda ça- lışmalara girişmekle, işçi konusunda da işi tam ciddiyetle ele almış oldu- gunu gösteriyordu. Kurulan komisyonlardan bir baş- "İktisat ve Ticaret Komis- yonu"ydu. C.H.P. nin bu alandaki hemen bütün değerleri bu komisyon- da bir araya gelmişlerdi. C.H.P. Mec- lisi üyesi Profesör Feridun Ergin, Ce- vad Nizami DD eski Ekonomi Bakanı Toç D . Vedat Dicleli, "Li- mancı" adıy eşini son günlerde yayınladığı a ii Devrin İç Yüzü" adlı kitabiyle bir hayli yankı uyandıran Ahmet Hamdi Başar, İb- rahim Ayral bu komisyonun üyeleri arasındaydılar. Memlekette sağlam bir iktisadi ve ticari düzenin yerleş- mesi büyük bir problem olarak orta- da duruyordu. Düşükler tarafından elle tutulur hali bırakılmayan iktisa- YURTTA OLUP BİTENLER di ve ticari hayatın yeni baştan ele alınması, yeni baştan sağlam pren- siplere dayanan bir yolun tâyin ve tesbiti, bu arada "düşük mirası" dü- zensizliğin, borçların tasfiyesi, için- den kolay kolay çıkılır işlerden değil- di. Buna rağmen, komisyon üyeleri, bütün güçlükleri, bozuklukları, peri- şanlıkları yakından biliyorlar, bunla- rın çaresiz kalamıyacağını takdir e- diyorlar, alınması gereken tedbirleri şimdiden bir bir tesbit ediyorlardı. C.H.P. İl İdare Kurulu, "azınlık lar meselesi" ni de bir komisyona ver- sağlık, imar komisyonları da aralık- sız olarak çalışmalarına devam et- mekteydi. Bu komisyonlar hazırlayacakları raporları C.H.P. İl Danışma Kurulu- na verecekler, Danışma Kurulu vası- tasiyle C.H.P. Araştırma ve Dokü- mantasyon Bürosuna gönderecekler- di. Bu büro tarafından yeniden ince- lenecek olan bütün bu komisyon ra- porlarının neticesinde, 1961 de yapı- lacak olan genel seçimlerde, C.H.P. nin güvenerek millet önüne çıkaraca- ğı "Seçim Beyannamesi" hazırlana- caktı. Bu suretle "zihinlerde hiç bir İstanbul C.H.P. İl Merkezi Yeni arı kovanı