12 Eylül 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

12 Eylül 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

YURTTA OLUP BİTENLER mevzua ilk defa el attı. Mesele, dü- şük Başbakan Menderesin Temyizin basın dâvalarına bakan ve bilhassa başkanı düşük Adalet Bakam Prof. Göktürk tarafından itinayla seçilmiş dairesinin kararlarını o kat'iyet kes- betmeden nasıl olup ta öğrendiği ye bunları fütursuz açıkladığıydı. Hâdi- senin şahitleri tesbit olunmuş, soruş- turmaya geçilmişti. o Daire başkanı ve Göktürkün mutemet adamı Celil Cevherioğlunun bir m İşçi Sigortaları oOKurumuna ne yoldan yüklü bedel ie satabildiği, bu zatın ne miktar mala sahip bu- lunduğu ve bilhassa Burhan Apaydın gibi gazeteci dâva eden düşüklerin daima vekâletini alan avukatlarla olduğu hususu u. Daireden basın- la alâkalı kararların nasıl geçtiği de araştırılıyordu. Ber halde bu haftanın başında Cevherioğlu için hayat zaten 27 Mayısı takiben, Göktürk tarafından getirildiği mühim O vazifesinden der- hal alınmıştır- o kadar pembe görün- müyordu. C.H.P. Hazırlık haftanın ortasında bir gün Sultanahmetteki C.H.P. İl Merke- zinin kapısının önünde "İst. H. 30050" plâkalı, kırmızı - beyaz renkli bir, oto- mobil durdu. Otomobil C.H.P. İl İda- re Kurulu üyesi, armatör Ali Sohto- Şoför saygılı bir şekilde ka- açtı. Gri renkli şapkasının ke- narından ak saçları görünen dinç bir adam otomobilden indi. Onu bej renk- li elbise giymiş ikinci bir adam takip etti. Ak saçlı dinç adam çevik adım- larla binanın merdivenlerini çıktı. Merdiven başında C.H.P. İl İdare Ku- rulu üyeleri bekliyorlardı. Ak saçlı dinç adam, İnönünden başkası değil- di. İkinci adam ise İsmail Rüştü Ak- şında karşılayanların gülerek ellerini sıktı. Sonra hep birlikte içeri a üst kattaki toplantı salonu daha ceden hazırlanmıştı. İl Merkezinin emektar odacısı Sefer efendi, ışıklı levhasının düğmesini çevirdiği zaman içerde toplantı baş- lamıştı. İnönü başkanlık koltuğunda oturuyordu. e İsmail Rüştü Aksal, solunda C.H İl Başkanı E- mekli Orgeneral in Gürler yer al mış Toplantı , C.H.P. nin Milli Devrim hareketinden sonra karşılaştığı me- seleleri görüşmek üzere yapılıyordu. Gerçekten 27 Mayısı takiben C.H.P nin gerek iç bünyesinde, gerek bir si- yasi parti olarak halkoyuna (karşı 26 yapması gereken bir takım önemli işleri vardı. Bunlar bugünden ele a- lınmalı, "iktidara namzet" bir parti- ye yaraşır hâl çâreleri bulunmalıydı. İlk planda C.H.P. tüzüğünün de- ğişen şartlara uydurulması meselesi geliyordu. C.H.P. programında her hangi bir değişiklik söz konusu de- ğildi. Ancak, tesbit edilmiş olan bu programa uygun olarak şimdiden bir “seçim beyannamesi" hazırlanması işi düşünülebilirdi. Siyasi faaliyetlere izin verildiği andan itibaren C.H.P. bütün meselelerini halletmiş, her ko- nuda incelemeğe dayanan sağlam gö- rüşlü ve kararlı bir parti olarak halkoyunun karşısına çıkmalı ve ik- tidar namzetliğini her bakımdan hak etmeliydi. Esasen bu konuda Araş- tırma ve Dökümantasyon Bürosu çalışmalara başlamıştı. Tüzük meselesine gelince, bu ko- nuda yapılacak en önemli iş, ocak ve bucak teşkilâtlarının kaldırılması ü- zerine meydana gelen boşluğun nasıl doldurulacağım tesbit etmekti. Tü- zükte, değişen şartlara göre gerekli değişiklikleri yapmakla görevlendiri- len komisyon çalışmalarına devam e- diyordu. C.H.P. İl İdare Kurulu teş- kilâttaki mevcut boşluğu şimdilik "komisyon"lar vasıtasıyla doldurma- ğa gayret ediyordu. Ocak ve bucak teşkilatının kaldırılması parti teşki- lâtında, üzerinde ciddiyetle durulma- sı gereken bir takım meseleleri orta- ya çıkarmıştı. Bugünkü duruma gö- re, partinin en küçük teşkilâtı ilçe teşkilâtıydı. Ancak, ilçe kongreleri- Cemal Yıldırım Ekzantrik misiniz, Albayım ? nin nasıl yapılacağı meselesi henüz ortada duruyor, buna bir hâl çâresi aranıyordu. Çünkü bâzı ilçelerdeki kayıtlı üye sayısı onbinin üstündey- di. Ocak ve bucak teşkilâtı kaldırı- lınca, ilçe kongrelerinin o delegelerle yapılması da kendiliğinden imkansız- laşmıştı. İlçe kongrelerinin nasıl ve kimlerin iştirakiyle yapılacağı şim- diden tesbit edilmezse, il kongreleri, dolayısiyle Büyük Kurultayın da na- sıl teşekkül edeceği tâyin ve tesbit edilemezdi ve hattâ bunların da ya- pılması bir çıkmaza girebilirdi. Bu bakımdan, tatbikatta hakiki güçlük- doğuran bu konular üzerinde durmak, bir hâl çâresi bulmak gere- kiyordu. C.H.P. nin iç bünyesini ilgi- lendiren bütün bu meseleler o Genel Başkanın da katıldığı toplantıda or- taya atıldı ve görüşüldü. İL İdare Kurulu üyeleri birer birer fikir- lerini açıkladılar ve Genel Sekreter Aksala bir hayli not almak imkânını verdiler. E İstanbulun dertleri Ocak ve bucak teşkilâtının kaldırıl- masıyla ortaya çıkan mesele, bü- tün parti teşkilâtı için söz konusuy- du. Ama İstanbul arzettiği (o hususi- yet dolayısiyle, teşkilât (kademeleri bakımından daha başka meselelerle de karşı karşıya bulunuyordu. Bun- ların da hâl çârelerini şimdiden bul- mak gerekiyordu. 27 Mayıstan sonra çıkarılan kanunla "itibari ilçe"ler de kaldırılmıştı. Bu duruma göre C.H.P. nin İstanbuldaki yedi itibari ilçesi de lâğvedilmiş oluyordu. Bu itibari ilçelerin, mülki taksimata uygun o- larak hakiki ilçelere taksimi gereki- yordu. Böylece meselâ Fatih İlçe teş- kilâtına Samatya, Şehremini, Kara- gümrük ve Fener, Eminönü üçe teş- kilâtına oOBeyazıt ve oKüçükpazar, Beyoğlu ilçe teşkilâtına Kasımpaşa, Galata, Çatalca ilçe teşkilâtına da Büyükçekmece itibari ilçelerinin bağ- lanması gerekiyordu. Halbuki, itiba- ri ilçeler başlıbaşına birer teşkilâttı. İtibari ilçelerin, mülki taksimata uy- gun olarak hakiki ilçelere bağlanma- sı bir hayli külfetli olacaktı. İtibari ilçelerin tasfiyesinden sonra, bunla- rın bağlanacağı ilçe idare kurulların- -- ne şekilde temsil edilebilecekleri de tesbiti gereken hususlar arasın- daydı. Genel Başkan bütün bunları dik - katle dinledi. Bundan sonra. Milli Devim hareketi içinde C.H.P. nin tutumu meselesi üzerinde üyelere fi- kirlerini söyledi; C.H.P. Milli Birlik komitesinin O destekleyicisi olmuştu. Bu Mili Birlik Ko- mitesinin hizmet süresinin devamın- ca aynı tempoyla devam edecekti. C. H.P. nin memleketçi görüşü bunu ge- AKİS 12 EYLÜL 1960