30 Ocak 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

30 Ocak 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

YURTTA OLUP BİTENLER Demokrasi Eski ağıza, yeni taam Lâcivert elbisesinin içindeki beyaz yün jilenin küçük cebine elini ca- kayla sokmuş olan adam karşısında- kilere şöyle bir baktıktan sonra ça- lımla konuştu: "— Ben mi efendim? Ben Enver Safder Oder!.." Sonra, soru soranlara (kendisini tanımamış olmalarının ifade ettiği cehaletlerini belirten bir nazar atfet- ti ve eliyle odanın sağına soluna ser- pilmiş ciddi yüzlü -veya öyle görün- meğe çalışan- adamları işaret ederek tanıtmağa başladı: "— Nihat Sun, Sadi Atikkan, Nec mi Akyıldız, Emin Nihat Sözeli, Na- ci Bozkurt,.." Meçhul şöhret Oderin, eliyle işa- ret ederek tanıttığı adamlar kendile- rine çevrilen nazarların altında ha- fif utangaç, biraz sıkılgan, biraz çe- kingendiler. oOHele Necmi Akyıldız -emekli bir generaldir- oturduğu kö- şeye sokulmuş, görünmek istemiyor gibiydi. Oder, takdim merasiminden son ra durmadı. Odanın kapısına üzüm salkımı misali asılmış genç gazeteci- lere izahata devama başladı. "— Bu sabah Istanbuldan gel- dik. 25 arkadaşız. Belvü palasta top- landık. Buna bir umumi heyet top- lantısı diyebilirsiniz. o Meselelerimizi konuştuk. Ondan sonra biz altı kişi, arkadaşlar adına müzakerelere katıl- mağa geldik." Oder daha da konuşacak belki de tekliflerinin neler olduğunu anlata- caktı. Ama içeri uzunca boylu, kah- verengi elbisesine (o kravatını üçgen şeklinde bağlamış genç denilecek bir adam girdi. Kurt bir politikacı eda- sıyla Oderin yanına sokuldu ve kena- ra çekerek, kimsenin duymıyacağı kadar alçak sesle: — Aman, herşeyden bahsetme- yin. Konuşmalarımızın neticesi belli olmadan gazetecilerin diline düşmi- yelim" dedi. Oder elini beyaz yün ji- lesinin saat cebinden çıkarmıyarak başım bilgiç bilgiç salladı ve: "— Elbet.. Elbet. Merak etmeyin beyfendi. Merak etmeyin" diye. ce- vap' verdi. Kahverengi elbiseli ada mın adı, Zafer Tanyolaçtı. Eski bir Demokrat, daha sonraki bir Hür. P. li ve milletvekili adaylarındandı. Eh, ne de olsa politikanın içinde yoğrul- muş, çok çilesini çekmişti! İhtiyatı elinden bırakmamanın ne demek ol- duğunu biliyordu. Hadise geride (o bıraktığımız haf- tanın sonunda cumartesi günü saat- AKİS, 30 OCAK 1961 Yeni Partinin kurucuları birarada Galiba vuslat başka bahara kalıyor lerin 16 yı gösterdiği sıralarda Hik- met Belbezin Yenişehir Yapı ve Kre- di Bankası şubesinin üzerindeki yazı- hanesinde cereyan ediyordu. Memle- ketçi Cumhuriyet Partisi kurucula- rı yeni kurulacak partinin ileri ge- lenleriyle, birleşme Oo konusunda ko- nuşmağa gelmişlerdi. - Müzakereler pek az sonra başlıyacak ve netice o gün istihsal edilecekti. Hakikaten cumartesi günü Belbe- Zin, yeni partinin karargâhı halini alan yazıhanesinin zili mütemadiyen . Sarı kapı mütemadiyen açıldı ve kapandı. İlk müşteriler Alican, Cündoğlu ve Ertuğrul Alatlıydı. Lâ- civert elbisesinin içinde Alican ziya- desiyle şık sayılabilirdi. Merdivenleri ağır ağır çıktı, zili ağır ağır çaldı ve açılan kapıdan içeri ağır ağır girdi. Pek az sonraydı ki iki eski asker, Belbezin oyazıhanesinin önünde gö- ründüler. Şinasi Osma ile General Necmi Öktemi görenler evvelâ şaşır- dılar, ama sonradan Öktemin yeni kurulacak partinin ileri (ogelenlerin- den biri olduğunu öğrendiler. İki as- ker, sözlerine obakılırsa, eski arka- daşları emekli Albay Aletliyi ziyare- te gelmişlerdi. Ancak ziyaret saati pek garipti. Nitekim aradan biraz vakit geçince (oOGeneral Öktem yeni partinin tüzüğü hakkında konuşma- ğa ve fikir beyan etmeğe başladı. Ar- tık yeni partinin içinde olduğunu saklamağa lüzum görmüyordu. Saatlerin 14.30'u gösterdiği sıra- larda Belbezin yazıhanesinin san ka- pısı gene açıldı. Bu defa gelen Esat adama yol gösterdi Çağanın arkasın- dakilerden iri yarı olanı, temkinli a- dımlarla kapıdan içeri girdi, etrafına Söyle bir bakındıktan sonra birdenbi- re geri döndü ve: "— Ben böyle emrivakilerden hoş- lanmam" diyerek dışarı çıktı. Mer- divenleri hızla inerek, apartmanın büyük kapısına vardı, orada bir kaç saniye durakladıktan sonra kendini sokağa attı. İri yarı adam, ünlü iş adamlarımızdan Enver Adakandı. A- dakanın bir kaç gündür kuruculara kırgın olduğu biliniyordu. Bunun se- bebi herhalde partinin ekonomik po- litikası olsa gerekti. Liberal bir eko- nomik görüşe sahip olan Adakan, bil- hassa bu konuda Prof. Talasla anla- şamıyordu. Çağanın etrafını alan basın men- supları, Temsilciler (o Meclisi üyesini 11