30 Ocak 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

30 Ocak 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA riz Bakanı salonun kapısında görün- dü. Kurdaş doğruca camlı masanın başına geçerek evvelâ gazetecileri dostça ve muhabbetle selâmladı. Ü- zerinde duman rengi bir elbise vardı. Elbisesine son derece uyan siyah kravatı Bakanı pek şık gösteriyordu. Sol elindeki küçük çantayı sağ eline aktardı, sonra masanın üzerine bıra- karak, sağ eliyle fermuarını astı. Tam bu sırada foto muhabirlerinin flâşları parlamağa başladı. Alâmeri- ken Maliye Bakanı kamaşan gözleri- ni hafif hafif kırpıştırarak: "— Hemen çekmeğe başlamayın Evvelâ şu çantayı bir boşaltayım" de- di. Her hal ve tavrıyla yeni Bütçeyi açıklayan bir anglo - sakson Maliye Bakanını andırıyordu. Çantanın muh- tevası bir hayli ilgi çekici olmalıydı ki, Bakan onları büyük bir dikkat ve itina ile masanın üzerine yaydı. İş- te, bunların üzerleri rakamlarla do- luydu. Kurdaş, basın omensupların- dan, kendilerini âdeti hilâfına beklet- tiği için önce nâzik bir eda ile özür diledi, sonra yavaş yavaş 1961 yılı bütçesi hakkında konuşmağa başla- dı. Büyük bir alâka ile takip edilen bu konuşmanın bundan evvelki bütçe izahlarından pek farkı yoktu. Bütçe gene denkti. Gene bir çok bakımdan yemlikler ihtiva etmekteydi. Hurda- cın iftiharla kaydetmekten zevk duy- duğu bir rakam da, yani bütçenin miktarı oldu. Ece, nede olsa T.C. Hükümeti kurulduğundan bu yana 8 küsur milyarlık bir bütçe hakkın- da izahat vermek hiç bir Bakana na- sip olmamıştı, Kurdaş, bu arada kati rakamlar vermekten kaçınarak, bir nebze ya- tırımlardan da bahsetti. Meselâ bu yıl bütçe, yatırım bakımından da çok yüklü idi. Bu yük bütçenin tümünün & 20 siydi ve 8 milyar 700 milyon li- raya baliğ oluyordu. Üstelik yatırım- lar hesaplanarak ve plânlanarak manzumesi içine ithal e- Milyarlar istihsalin art- sağlayacak sahalara yatı- rlacaktı. Bakan bu konuda bir parça daha izahat vermekte fayda mülâhaza etti. Birinci saha tarım sa- hasıydı ve 126 milyon liralık bir ya- tırıma lüzum hâsıl olmuştu. İkinci ve mühim saha ise sanayi idi ve bu rakkam 1960 yılına nazaran 70 mil- yon liralık bir artış kaydediyordu. Üçüncü yatırım sahası olarak tespit edilen Milli Eğitim ise 369 milyon li- ralık bir artışla gözkamaştırıcı hal alıyordu. Pembe bir gözlük camı Kurdaş, yeni bütçeyi âdeta Hasan Polatkanı ister istemez hatırlatan bir iyimserlik içinde takdime devam etti. Flâşlardan kamaşan gözlerini gözlüklerinin altından uğuşturarak: "— Bütçe, memleket ekonomisi- nin önümüzdeki yıllarda istikrar için- lunan gazetecileri mütebessim bir e- da ile süzerek devam etti: " —Bu maksatla 1961 bütçesi e- konomiye enflâsyonist tesir getire- meyecek muvazeneli bir bütçe ol- muştur". Maliye Bakanının bu izahatım ilk anlayanlar, arkasında el obağlamış bakanlık ileri gelenleri olmalıydı ki tasdik makamında başlarını salladı- lar. Bakan bundan sonra ardarda bir sürü rakam sıralamağa başladı. Mil- yarlar ve milyonlar alâmeriken Ba- kanın ağzından rahatça dökülüyor ve kelimenin tam manasıyla salonda rakamlar konuşuyordu. Bu arada foto muhabirleri bol bol çalışma fır- satı buldular. Salonun havası rakam- ların ağırlığı altında hayli kesafet kazanmıştı. Bakanın bildirdiğine (ogöre 1961 yılı bütçesi 8 milyar 665 milyon lira olarak bağlanmıştı. Bunun / milyar 700 milyonu yatırımlara, 5 milyar 965 milyonu ise cari masraflara ayrıl- . Bütçe gelirlerinin 7 milyar 640 milyon lirası normal devlet varida- tından. 450 milyonu tasarruf bonola- Maliye Bakanı Kemal Kurdaş basın İnsan pembe gözlük takarsa... toplantısında konuşuyor AKİS, 30 OCAK 1961