30 Ocak 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

30 Ocak 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

Kadın Gözüyle Amerika Modası ve Avrupa Zevki Amerikada en makbul şey mu- hakkak ki Avrupa zevkidir. Bir- çok giyim eşyalarının üzerinde “continental look" kelimelerini gö- rebilirsiniz. o Beğendiğiniz elbiseler a "fansız tipi"nde olmakla övü- nenlerdir, ya da Avrupadan ithal e- dilmiştir. Ayakkabıların birçokları İtalyan menşeli olduklarını göste- ren etiketler taşırlar, hiç olmazsa modelleri İtalyan modelidir. Bilhas- sa New York şehrinde Fransız mo- dasını takip edenler çoktur. Bunlar kat kat dev "department store"ler- den değil, küçücük şık mağazalar- dan alışveriş ederler veyahut doğ- rudan doğruya ithal malı satan "bo- utigue"lere giderler. Bunlar Dior müessesesinin Oo veya diğer büyük Fransız terzihanelerinin "Amerika için" hazırladıkları hazır elbiselere kucaklar dolusu para veren zengin- lerdir. Tabii, Amerikada da hazır elbiselerini Amerikanın en ücra kö- şesine okadar yollayan tanınmış terzi ve büyük terzihaneler var. Bunlar da çok pahalı fakat çoğu za- man insanı şaşırtacak kadar acayip ve zevksiz. Amerikanın büyük ter- zilerinde Fransız terzilerinin ölçü ve ahengini bulmak imkânsız. Av- rupa modasının acayipliklerini güzel bir manken üzerinde zevkle elbisede bir tın devamı ve bitişidir. Burada fi- yonkları laalettayin oturtuveriyor- lar. Aynı terzinin bile aynı gün teş- hir ettiği modellerinde müşterek bir taraf bulmak imkânsız Buna rağmen, büyük mağazala- rın bilhassa spor eşya satan kısım- larında, genç kızlara ve okullulara alt şubelerde, fazla iddiası olmıyan klâsik bluzlar, sveterler, pratik şap- kalar ve teferruat satan köşelerde fevkalade güzel pratik eşyalar, çok zevkli ve tamamile Amerikaya has nefis şeyler var iki bunların renk ve çeldi itibarile tam bir "Ameri- kan modası"nı temsil ettiğini ve bu sahada Avrupa terzilerine ilham kaynağı olduğunu kabul etmek la- lum. Çamaşır kısmına gelince, her mağazada bu âdeta bir harikalar . Güzel bir gecelik bulmak o kadar kolay. Yal- nız, işin bir güçlüğü var, o da, ge- AKİS, 30 OCAK 1961 celiği tuvaletten ayırt edebilme üçlüğü. guçlugu modası Amerikada âdeta klasikleşmiş gü- zel bir genç kız modası var. Ya- zın hemen bütün genç kızlar dize kadar uzun şort, uzunca kalın be- yaz soket çorap ve lâstik ayakkabı giyiniyorlar ve günlerini dağda, ba- yırda, kırlık yerlerde böyle geçiri- yorlar. Vakıa bu kıyafet pek az kimseye yakışıyor ve bir yabancıya çok batıyor ama, pratik, temiz, e- konomik ve sade bir kıyafet olduğu da muhakkak. Bu kış genç kızlarda bilhassa kaplan derisi taklidi ku- maşlar çok moda idi. Bunlardan dar elbiseler, daracık pantalonlar ve pantalona uygun taştan geçme ye- lekler giyindiler. Birçok pantalonlar hakiki kürk taklidi okaplan derisi idi, yâni tüylü idi. Burada genç kız- ların olsun, kadınların olsun giyin- dikleri pantalonlar dâima çok dar, vücuda yapışık, bilek kısmı âdeta bacağı sarıyor. Hele son çıkan las- tikli pantalonlar mayo kumaşından yapılmış, vücutta açılıyor ve ba- cakları tamamile sarıyor. Az ütü isteyen dakron bluzların yanında saf ipekten yapılmış klâsik bluzlar bilhassa moda ve müthiş pahalı. A- merika, bluz memleketi. Klâsik erkek biçimi bluzlara ufacık bir de- gişiklik yapıp kadınlaştırıyorlar ve bu, çalışan kadının olsun, genç kı- zın olsun ideal kıyafeti oluyor. Fa- kat şort ve pantalon daha ziyade piknik yerlerinde, ev muhitinde, ko- lejlerde, açık havada giyiliyor. Kız- lar okula hiçbir zaman pantalonla Jale CANDAN gitmiyorlar. Bazı ilkokullarda bile ız çocuklarının pantalon giyinme- leri yasak. Hattâ oğlan çocukları- nın bite kısa pantalon giyinmeleri yasak. Okula genç kızlar olsun, kü- çük kızlar olsun gayet süslü ve iti- nalı gidiyorlar. Bu başlıca, jüponla kabartılmış etek odemektir. Kışın bunun altına dâima pantalon şek- linde ince yün naylondan yapılmış renk renk çoraplar giyilir. Kabarık eteklerin üzerinde ekseri güzel bir sveter ve içi kürk taklidi kumaşlar- la kaplı, sıcak tutan uzunca kışlık ceketler vardır. Bu ceketler Ame- rikada mantodan çok revaçta. Za- ten insanların ömrü otomobilde geç tiği için "Car - denilen kısa ceketler erkeklerde de, kadınlarda da, çocuklarda da bir zaruret ol- muş. Sveterlerin üzerine kızlar dâ- ima madalyon takarlar. Genç kızlar için burada icat edi- len yün başlıklar tarifle anlatılamı- yacak kadar güzeldir. Bunlar sıcak tuttuğu için pratiktir, ama ekserisi taşla ve motiflerle süslüdür. Kuy- ruk biçimi saç için, kısa saç için, yalnız kulakları ısıtmak için çok çeşitleri vardır. Genç kızlar bazan uzun, bazan küçük topuk giyerler, ama çantaları dâima küçüktür. Ba sene yılbaşı için "Lame"den, par- lak kumaşlardan küçük çanta ve kemer takımları çıkardılar. Bunlar dümdüz bir elbiseye derhal bir hava veriyordu. Genç kızlar, hattâ küçük kızlar, Amerikada kolaylıkla siyah giyini- yorlar. Parti elbiseleri ekseri çok kabarık jüponlarla kabartılmış ka- barık etekli şömizye biçimi elbise- lerdir. Kumaşı süslü kumaşsa, el- bise parti elbisesi olur. Saf ipek bil- hassa modadır ve makbuldür. Ga- yet te pahalıdır. Yazın aynı elbise- leri mesela naylon yerine "koton" dan yapmayı tercih ederler. Burada "koton", naylondan daha makbul- dür, ama buruşmayan, dakronla ka- rışık, hakikaten güzel pamukluları var. Genç kızlar, elbiseleri kadar ve daha fazla paralarını şampuana, hususi saç sularına, tuvalet malze- mesine verirler. Orta okullarda bile kızlar boyalıdır ve kasabada, şehir- de köyde bu hep böyledir. Yalnız katolik okulları boyaya müsaade etmezler. 29