30 Ocak 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

30 Ocak 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURITA OLUP BİTENLER partinin bir bakıma angaryesini ta- gıyor ve kuruluş hazırlıklarının yol katetme kısmını ikmal ediyordu. Kurucular, Belbezin içice bir sa- lon ve iki odadan müteşekkil lüks döşenmiş yazıhanesinin en dibindeki odasında toplandılar. Aydın Yalçın, Hikmet Belbez, Ertuğrul Alatlı -eski Basın - Yayın Umum Müdürü ve e- mekli Kurmay Albay-, İrfan Aksu o gün erken gelenler arasındaydı. He- le Alatlı sureti Ratiyede Belbezin ya- zıhanesinden ayrılmıyor, geleni gi- deni kabul ediyor, yeni müracaatları inceliyor ve diğer okuruculara bilgi veriyordu. Belbezin yazıhanesi bakıma irtibat bürosuydu. Saatlerin 19'u gösterdiği aralarda toplanan- lar programın 40 maddesini incele- i. Mutabakat azdı. tışma perşembe gecesine bırakıldı. Toplantının dağılışına yakın, yeni parti kurucuları artık kendileri için sürpriz sayılmıyacak aşina çehreler- le karşılaştılar. Gelenler gazeteciler- di. Gene takip edilmişler, gene yaka- lanmışlardı. Belbez gazetecileri büro- suna davet etti. Basın mensupların- dan biri: — Ne idi toplantının mahiyeti? diye sordu: Belbez gülümsiyerek: "— Toplantı yoktu ki.." diye ce- vap verdi. onra Basına olan ihtiyaçlarını -kuruluş pek yakındı- düşünmüş ola- cak ki gelenleri geri çevirmek iste- medi: "— Yâni, biteli bir hayli oldu. U- mumi konular üzerinde konuştuk." Gazeteciler toplantıda hazır bulu- nanlardan birisini hem tanıyor hem e tam manasıyla kim olduğunu çı- karamıyorlardı. Sima yabancı değil- di. Konulması kulaklarını tırmala- mıyordu. Ama kimdi? Belbez bu me- raklarım da giderdi: — Efendim Ertugrul Alatlı..." Elliyle kumral, yordu. Alatlı gülümsüyordu. Gazetecile- rin teker teker ellerini sıktı ve halle- rini, hatırlarını sordu. Konu bundan sonra yeni partinin adının ne olacağı- na döküldü. Doğrusu, bir karar ve- rilmiş değildi. Ancak iki isim üzerin- de ısrarla duruluyordu. Birincisi, "Hür Demokrat Parti"ydi. İkincisi i- se, Talaşın teklifi olan "Sosyal De- mokrat Parti". Kurucular her, iki- sini de beğeniyor, her ikisinin de fay- dalı olacağını tahmin ediyorlardı. Bir orta boylu, seyrek saçlı, cin gibi bir adamı gösteri- Bu sırada Aydın Yalçın söze karıştı: "— Vallahi, bana kalırsa ficisine de el kaldırır, müsbet oy veririm. İ- kisi de benim için cazip" dedi. Gülüşüldü! Bir basın o(mensubu Mülakat 2. Cumhuriyetin kuruluş hazırlıkları ikmal edilirken bir yeni çevreleri meşgul etmeğe başlamıştır. bir zamanlar, başarılı bir siyasi imtihanla siyaset Si Alican ve bir politikacı parti sınıfını iki atlayan Alicana Gitti ve inkılâbı müteakip Maliye Bakanlığına getirilen Ekrem Aşağıdaki mülakatta Alicanın, memleketin düzeni hakkında, AKİS muhabirinin sorduğu osualleri verdiği cevaplan o bulacaksınız. — Yeni bir Partinin kurulması için hangi sebep- lerin mevcut olduğu kanaatirdesiniz?" "— Bugün memlekette yeni bir parti kurulması ihtiyacını, sadece bizim değil, büyük bir vatandaş kit- lesinin hissettiğine şüphe yoktur. Fakat mesele hisset- mekle bitmemek tedir. İşte bizi yeni bir parti kurmağa götüren en kuvvetli saik de budur. Ama bu saiki bâzı âmiller takviye oetmiştir. Bunları gözden o geçilecek olursak: a) Siyasi bünyemize getirilmesi zaruri olan tole- ranslı zihniyet, b) Siyasi bünyemizin istikrarlı bir duruma sokul- ması ihtiyacı, c) Devlet idaresine verilmesi lüzumlu olan istika- met olarak özetlemek lüzumunu hissederiz. 1946 yılından bu yana siyasi mücadelelerimiz, be nim kanaatimce normal bir mücadele zihniyeti içinde seyretmemiştir. Bu daha çok siyasi partilerin ve siya set adamlarının rey alma gavreti şeklinde tecelli et miştir. Bunun için de şahsiyat ile uğraşmak, tâviz usül- leri siyasi bünyemize hakim olmuş ve binnetince parti zan idarelerden kurtulunamamıştır. Bu itibarla İkinci Cumhuriyetin mâna ve zihniye- tine uygun yeni bir mücadele yolunun açılması gerek- tiği kanaatindeyiz. Siyasi bünyemiz kanaatimizce gayri müstakar bir duruma girmiştir. İşte bizim yeni bir partinin kurucu- ları olarak ortaya atılmamızın sebebi biraz da budur. Demokrat Partinin bıraktığı boşluk, bir siyasi te- şekkülü duruma hâkim mevkie çıkarmış, bunun yanın- da büyük bir vatandaş kitlesi siyasi organizasyondan mahrum bir hale gelmiştir. Bu itibarla yukarıda ifade ettiğim zihniyet içeri- sinde bu kitlenin siyasi bakımdan organize edilmesi, memleketimiz siyasi bünyesinin istikrara kavuşması bakımından elzemdir. Memleket idaresinde hâkim olmasını istediğimiz zihniyet bakımından da bâzı yenilikler getireceğimize kaniiz. Bu mevzuda bizi bilhassa meşgul eden mesele İkinci Cumhuriyetin meydana getirdiği Kurucu Meclis hareketi ile memleketin siyasi rejim mevzuundaki par- tilerarası mücadelelerin sona ermiş bulunmasıdır. Bun- dan sonra bu istikamette yapılacak mücadeleleri, mem- leketin çok kıymetli olan zamanlarının israfı saymak tayız. Bu mevzuu böylece hallettikten sonra üzerinde AKİS, 30 OCAK 1961