24 Temmuz 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

24 Temmuz 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

da fikirler yavaş yavaş kristalleş- tiğinden İnönünün demeci cesur bir davranış için işaret yerine geçecek ve Kurultayın fikri çalışmalarına is- tikamet verecektir, C. H. P. nin, ya- rınki İktisat politikası için bol ve ye- rinde yatırım düşündüğü, paranın pi- mili süratle dönmesinin tekrar sağlanmasını şiddetle arzuladığı bi- linmektedir, İnönü, bunun aşık te- minatını verecektir. Böylece, bitirdiğimiz hafta İçinde C.H. P. nin seçimler yolundaki iki başlı faaliyeti yeni bir hız aldı. Kam- panya sırasında Genel Başkanın, iti- nayla hazırlanmış demeçlerle omüs- takbel C. H. P. politikasının felsefe- sini vatandaşlara anlatacağı, politi- kacı ekiplerinin ise yurdu tarayarak bu prensipleri daha geniş şekilde iş- leyecekleri anlaşılmaktadır. e Büyük Partinin, küçük partilerin aksine, kendini sen-ben çekişmelerinden kur- tararak memleketin ciddi meseleleri üzerine eğilmesi, prenstijini bir anda tekrar ve Paşani ın, çizmelerini yeniden aya- ğına geçirmiş olduğu farkediliyordu. Demokrasi Yarıda kalan oyun Adam, beyaz file gömleğinin cebin- den ikiye Okatlanmış beyaz bir kağıt çıkardı, aceleyle açtıktan son- ra, arap harfleriyle karalanmış yazı- yı okumaya koyuldu; “— Y.T.P. ile birleşme konusun- da bazı gazetelerde çıkan ve aslı as- tarı olmadığı halde şahsıma yönel- tilen haksız ve yersiz ithamları sure- ti katiyede reddederim. Yası bir hayli üzül, Y.T.P. ile A.P. nin neden birlesemiyeceğini an- latıyor ve A.P. nin bu birleşmeme işinde ne kadar masum olduğunu be- lirtiyordu! Hadise, geride kalan haftanın or- talarında bir gün, A.P. nin Necatibey caddesindeki meşhur Genel Merke- zinde cereyan ediyordu. Beyaz file gömlekli adam, A.P. nin sportmen EMİNSU'cu Genel Sekreteri Şinasi Osmaydı. Osma, bazı gazetelerde şahsına yöneltilen ithamlara pek si- nirlenmişe benziyordu. Sözlerine de- vam ie "— na bu konuda soru soran lara bunu. okuyacağım. Başka söy- e bir şeyim yok.." harfleriyle yazılı kağıdı İti- nayla “İkiye katladı ve muska misali, file gömleğinin cebine yerleştirdi. Osmayı bu derece sinirlendiren ithamlar, haftanın ortasında A.P. ile Y.7.P nin birleşemiyecegi - lerce, hukuken- kesinleştikten son- ra başlamıştı. Koyu kırmızı renk m raklısı A.P. nin Genel İdare Kuru. lunda beliren üç grup. İki yeni parti- AKİS, 24 TEMMUZ 1961 Debreli Hasanlar Vedat Dicleli ygikâyenin Bulgaristanda geçtiği rivayet olunur. Bir seçim ME sının arefesinde, köye giden politikacı gökteki aydan gayrı hatırın; ne geliyorsa vaadediyor, sayıp döküyormuş: Yol, su mektep, hastanene, köprü.. Sıra köprüye geldiğinde, köylüler itiraz etmişler: Deremiz yok ki, köprü yapacaksınız! Yaman politikacı, ağzı köpükler İçinde haykır- mış; Dere de yapacağız! Maltepede gazeteciler İnönüyü yakaladıklarında, Vedat Diclelinin “C.H.P. İktidara gelirse arazi vergisini kaldıracaktır" sözünün mânası- nı sordular. Sözün biç bir mânası bulunmadığından. Partinin mesul ada- mı modern Debreli Hasanlara, acı bir ihtarda bulunma lüzumunu hisset- ti. "Benim arkadaşlarımdan her biri, bir meselede mütehassıstır ! "diye. istihza etti, Anlaşılıyordu ki, Vedat Dicleli arkadaş da bu çeşit edebiyat- ta mütehassıstı, İnönü sonra, daha ciddi, bunun C,H.P. yi asla ilzam et- mediğini söyledi ve vergi indirip bindirmelerinde karakuşi hükümlere il- tifat olunmayacağım, mali işlerin bir hesaba kitaba dayandığım, bir cid- di tetkikat yapılmadan C.H.P, adına taahhütte bulunulmayacağım hatır- lattı, Gerçi mütehassıs Vedat Dicleli arkadaş bir gün sonra, sözlerinin partiyi ilzam etmeyeceğini ve kendi şahsi fikri olduğunu belirtti ama bu. C.H.P, nin İktidar Ekibini teşkil edecek kadro seçilirken eskiye nazaran çok daha dikkatli davranılması lüzumunu herkese hatırlattı ve İnönü- nün üstü kapalı zılgıtı Kurultay delegeleri için ikaz mahiyeti taşıdı. Gerçekten, C.H.P. politikacıları son on yıllık - muhalefet devrinde pek çok imtihandan geçmişler ve çeşitli notlar almışlardır. Bu devir, bazı isimlerin ne kof şeyler olduklarını, bazı şahsiyetlerin ise nasıl daya- nıksız bulunduklarını herkese ispat etmiştir. Öyleleri çıkmıştır ki," ken- dilerinden neler beklenirken salimlerle ideal - arkadaşlığı kurmuşlar, hatta bunu politika felsefesi diye partilerine Keke çalışmışlardır. Kimisi, bir iktidar mensul kısac un gölgesi altında işler çe- virmiş, eski sıfatlarının sağladığı manevi kazançları bezirgan tacirler- le ortaklıklar kurma sayesinde maddi kazanç haline getirmiş ve gül gi- bi geçinip gitmiştir. Bir diğer kısım, omuzu üstünde kafa diye bir çift bacak taşıdığını göstermiş, Allahın devlet adamı vasfı diye kendisine karşı kendisi derecesinde hasis davrandığını ortaya sermiştir. Ama on yıllık muhalefet devri, başka kir şey daha, göstermiş, bir takım kimseleri her imtihandan geçmiş karakterli devlet adamları ola- rak birinci plâna çıkarmıştı?. Onların yanında, yeni gelen CH,P. safları içinde pırıl pırıl simalar kendilerini şahsi ba aşarılar ve meziyetleriyle belli etmişler, tanıtmışlar, partinin istikbal için ümit kremasını teşkil etmişlerdir. imdi, İktidarın arefesindeki son Kurultayda delegeleri bir hayati mesele beklemektedir; Oylarıyla ifada edecekleri kıymet hükümlerinde yanılmamak! Unutulmaması gereken husus, milletin gözünü dikmiş, Ku- rultaydan çıkacak İktidar Ekibini gözlediği gerçeğidir. Kurultay "Gene mi bunlar!" dedirtirse, C.H.P. nin seçimlerdeki şansı mutlaka bir belirli nisbette zedelenecek, boş davulların kof sesleri kulaklarda pek kötü aksi sedalar yapacaktır Bu da, C.H.P. teşkilâtını bekleyen Çetin imtihandır, 15