24 Temmuz 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

24 Temmuz 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

OLUP BİTENLER nin birleşmesi meselesinde ayrı ayrı fikre sahipti. Birleşme hikâyesi, alt kademelerin bir zorlaması -daha doğ- rusu, maksatlı bazı kimselerin terti- bi- neticesi ortaya çıkıp teşkilâta maledildiğinden, Genel İdare Kuru- lu hadise üzerine eğilmek zorunda kalmıştı. İzmirden alelacele gelen Başkan Ragıp Gümüşpala başkanlığında A. P. Genel Merkezinde yapılan toplan- tıda gruplar, eski D.P. liler, Köylü Partisi mensupları ve EMİNSU'cular olarak ortaya çıktı. MİNSU'cular kendilerinden "e- min" görünüyorlar ve tek başları- na AP. yi ayakta tutacak kudrete sahip olduklarını iddia ediyorlardı. Binlerle insan arkalarındaydı. Bu ba- kımdan sâdece bir tabelâdan ibaret olan Y.T.P. ile birleşip, sahip olduk- ları Okudreti paylaşmaya niyetleri yoktu. Eski DP. lilerin fikri, teşki- latı oyalamaktı. EMİNSU'culara nazaran ne de olsa daha tecrübeli po- litikacı olan bu grup, temsil ettikle- ri zihniyetin metodlarını kullanmayı daha uygun buluyorlardı. Köylü Par- tisi mensuplarına gelince, onlar bir- leşmeyi destekliyorlardı. A.P. Genel İdare Kurulu, hu fikir ayrılığının yarattığı ortam üzerinde müzakerelere girişti. Sonuç, eski DP. lilerle EMİNSU'cuların fikirle- rinin meczedilmesi oldu. Teşkilâtı-da- ha doğrusu bu meseleyi ortaya atan belirli kişileri-idare etmek kolaydı. Yetimler Partisini de kaderiyle haş- -aşa bırakmak doğru olacaktı. A.P. Çocuk Esirgeme Kurumu değildi ya... Köylü Partisinden olanlara gelince, hu "turistik parti" mensupları her bünyesine katıldıkları YURTTA Nitekim haftanın ortasında yayın- lanan bildiride, iki partinin birleşme- sinin hukuken imkânsızlığı ortaya atılıyordu. Birleşme olamazdı. An- cak ve ancak A.P. liler, Y.TP. nin kendilerine iltihakını kabul edebilir. lerdi. Düşman kardeşler A ima hikâyenin esası bambaşka şeylere dayanmatadır. Bu iki ge- cekondu partinin hukuken birleşme- mesi bir tarafa, fiilen birleşmesi de imkânsızdır. Bunun için AP. ve Y.T. P. teşkilâtlarının kurucularına şöyle bir göz atmak meseleyi çözmeğe kâfi gelecektir. Her iki parti, nin ohiziplerini paylaşmaktadırlar. nin İhtilâle takaddüm e- den günlerdeki hali malümdur. Parti içindeki hizipleri öylesine bir- birlerine (girmişlerdi ki, nerdeyse kanlı bıçaklı olacardı. İşte bu hi- ziplerin adamları İki yeni partiye 16 taksim olmuşlardır. İki partinin An- kara İl teşkilâtında çalışanların isim- leri herşeyi ayan beyan ortaya koy- maktadır. Bir tarafta Orhan Eren ve grubu yer almıştır. Eren ailesinin bü- yüğü Ramiz Eren-eski Ankara D.P. milletvekillerindendir-, Y.T.P. il idare manın selerdir. A.P. ye gelince, D.P. devri- nin Erenlere karşı olan hizbi, beş aşa ğı beş yukarı, A?. İl teşkilâtına çö- reklenmiştir. o Saflarında Eren gru- bunun koyu düşmanı, dürüst Adil Ünlü vardır. Aynı hikâye, A.P. nin pek kuvvetli olduğunu bağıra bağıra söylediği A- dana ilinde de mevcuttur. Ali Bozdo- ğanlar, Zait Akdağlar, Sakıp Üner- Mangal Tahtası emseddin Samininkinden Türk oDii Oo Kurumununkine kadar, bütün lügatlerdeki kar- şiliğı ile “Ahbap, birleşmek is- tiyorsan kendini fesheder, ge- in” cümlesinin mânası tek" Hani, Allahları var! 4. P. liler, bizim politika yetimlerine, izdivaç lâfinın o basından beri hep bunu söylediler. Bu cümlenin, Y. T.. P. lü- gatindeki mânasını mı omerak ettinizt İşte, dehşetengiz baş- yazarın dil yutturacak açıkla- ması YA. P. liler) uzun za- mandanberi bizimle temas o et- mekte ve bize iltihak etme yol- ları aramaktaydılar!" Hey yarabbi! Hani, demiş: Kendi muhtac bir dede... adam himme, ler A.P. kurucuları arasındadırlar. Diğer hizbin adamlarına gelince, on- lar ya politikayı terketmişler veya . ye kapılanmışlardır. İl teşki- Itlarında görülen bu tipik olay, ka- deme küçüldükçe daha fazla kendini' göstermektedir. İşte bu sebepledir ki iki parti- nin birleşmesi zaten imkânsız bulu- nuyordu. Bir de buna EMİNSU'cula- rn taktıkları pembe gözlükler katı- nca, A.P. için birleşme İhtimalleri ortadan kalktı! Nitekim, A.P. nin sportif konu- larda kendini otorite kabul eden Ge- nel Sekreteri EMİNSU'cu Albay Şi- nasi Osma, ee mi ROMEN ken- disine sual soranlar — Artık Türk — milletine malol- muş bulunan A.P. nin bir başka par- tiyle meczine hiç kimsenin gönlü ra- zı olmaz" diyordu. Meseleyi böylece kapayan A.P. ileri gelenleri üçer ( kişilik gruplar halinde memleketin üç bölgesine da- ğıldılar. Necmi Ökten, Nurettin Bu- lak, Mehmet Başaran Karadeniz ve Doğu Merinde, Nuri Beşer, Mehmet Turgut, Nihat Su Ege ve Marmara bölgesi illerinden bir kısmında, İh- san Önal, Kâmil Tekerek ile Ali Boz- doğanoğlu da Güney illerinde tetkik gezisine çıktılar. Arbede İM yeni partinin başından geçen bu eğlenceli ovodvilin ikinci perdesi gezide olan liderler arasındaki sal- voyla başladı. Evvelâ Alican Erzin- canda A.P. ile ilgili bir konuşma yaptı. lider A.P. yi fena hırpalıyor- du! Beyanat basına aksedince, bu-de- fa A.P. hücuma geçti. Haftanın için- de karşılıklı atışmalar öyle bir duru- ma girdi ki, millet kasıklarını tuta tuta gülmekten kendini alamadı v P. lilere göre, Y.T.P. nin bütün teşki- âtı, harıl harıl A.P. ye akıyordu! Ortada bir tek Y.T.P. teşkilâtı kal- mamıştı! Y.T.P. lilere göre ise, A.P. teşkilâtı doğru yolu görmüştü! Teş- kilât durmamacasına (kaynıyor ve sel misali Y.T.P. saflarına karışıyor- du! Haftanın sonuna doğru taraftar arasında mekik dokuyanlar, V.C. il- tihaklarını gölgede bırakacak dere- cedeydi. Mangalda kül bırakmıyan iltihak haberleri gözönüne alınıp şöyle bir hesap yapılacak olsa, 1960 nüfus sayımındaki rakama yakın bir rakam elde etmek işten bile değildi! Haftanın ortasında, EMİNSU"- culan gölgede bu akacak kadar ken- raklı kahvelerini içen bu politikacı- lar bir zaman sonra Parti Merkezin- de çalışmayı da fazla görüp, politi- kayı dost sohbetlerinde oyürütmeğe başladılar. Ama Genel Merkez gene de yalnız kalmadı. İki devamlı vazi- feli -biri emekli "General Ekrem Şe- ref Dura, diğeri, ise odacı Veysel e- fendidir- her gün Genel Merkeze gel- diler ve vazifelerinin başında bulun- ular. Emekli General belli ki isini pek seviyordu. Gelen gazetecileri karşılıyor, günlük işlerin peşinde ko- puyor, bu arada sık sık karşısındaki Türkiye haritasına bakıyordu. Hari- tada, Y.T.P. nin teşkilâtım tamamla- dığı iller işaretliydi. Emekli General bu işaretleri süzüp içini çekiyor, son- ra gazetelere göz atıyor, gazeteler- de diğer iki partinin -C.K.M.P. ve A. P.- Y.T.P. ile ilgili beyanlarım gö- rünce, küplere biniyordu. Hele Bö- lükbaşının sözleri oGenerali çileden AKİS, 24 TEMMUZ 1961