24 Temmuz 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

24 Temmuz 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

Tek Tledbir.. Yılar yılı, Türkiyede gerçek bir Basın Hürriyeti isteyenler bir tek şey için çırpındılar: Doğru ya- zılabilsin, yalan yazılamasın! C. H. P. devrinde çırpındılar, D. P. dev- rinde çırpındılar. Her iki devirde de, bir kısa süre hariç, doğru yara- lamadı, yalan yazılabildi. Bunların bir teki Basın Hürriyetini boğma- ya kafi iken, ikisi, birden, iki başlı bir canavar gibi demokratik rejim- lerin Dördüncü Kuvveti olan mües- seseyi tesirsiz hale getirdiler. Şimdi, önümüzde yeni bir hayat devresi açılıyor. Bir hayat devresi ki, bu Dördüncü Kuvvetin m hukuk tabirile "sine çua non — ol- mazsa olmaz" şarttır. Bugün rlüzili şudur: Doğru da yazılabiliyor, ya- lan da. Ama, b an ikincisini bertaraf edemezsek ve bunu Basın Hürriyetinin esasını zedelemeksizin yapamazsak yarın doğruyu yazmak imkanı mutlaka elden kaçar. Zira, kurunun yanındaki yaşın yanmak: duğu, görülmüş tabiat hadisesi değildir. Lütfen, meşhur A. P. nin Lond- radan, bitirdiğimiz anın S0- nunda verdiği haberi okuyunuz: r Sanayi Şirketi hakkında iftirada bulunmak suçu dolayısiy- le Lrondon Daily Telegraph Gazete- si üksek Mahkeme tarafindan 280.000 dolar (2.520.000.000 lira) tazminata mahküm edilmiştir. Avukatlar, bu miktarın şimdiye kadar iftira suçundan dolayı hü medilmiş en yüksek ta m zası olduğunu belirtmişlerdir. Şirket, gazetenin vermiş olduğu bir haberde şirketin işlerinin Lond- ra emniyet şubesi sahtekârlık me- murları tarafından tetkik edildiğini bildirmekle iftirada bulunduğunu ileri sürmüştür. ütün Demokrasilerde yanlış- tan, hakaretten, küfürden zira, bunlar hep olabilir, bir kötü söz a- ğızdan kaçabilir, fazla hassas kim- seler ağır tenkitleri hakaret saya- bilirler- misillerle fazla bir cezayla iftiranın, şantajın, bile bile yala- nın cezalandırılmasının sebebi açık- ce- Ankaradaki son dedikodular münasebetiyle : tır. Bu, gerçek Basm Hürriyetini teminat altına alan tek tedbirdir. Yalan yazmanın astarı yüzünden pahalı olduğu anlaşıldığı (ogündür ki, doğruya yazmanın aleyhinde hiç kimse konuşamaz. Son derece süratli, son derece ağır para ceza- sı: İşte, şantaja karşı ilaç! Menderes niçin ispat hakkını tanıyamadı ? Niçin, yalanın yazıl- masını demokratik yoldan önleme- ye yanaşmadı ? Talan da ucuza ya- zılabilsindi ki, bugünkü (kuyrukla- rın Beyfendisi elinde bizzat yazdırt- tığı yazıların kupürleriyle kürsüye çıksın ve ustası olduğu mugalatay- la, göz boyacılığıyla bu suiistimali Basın Hürriyetinin ta kendisi diye gösterip, doğrunun yazılmasına karşı baraj kursun! Ama, kedi yavrusunun gözünü çoktan açmış olduğu ve ilerici ba- sının, gerici basının bu oyununa yarınki iktidarı kaptırmamak için tetikte bulunduğu galiba sadece Beyfendinin kuyruklarının meçhu- lü! Allah Allah.. Çocuğun kafası ile başa çıkamadılar da şimdi belinden aşağısı ile uğraşıyorlar (Karikatür Mecmuasından) AKİS, 24 TEMMUZ 1961 17