24 Temmuz 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

24 Temmuz 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

cak dramaturgların yalnız gönderi- len eserlerle meşgul olmayıp mü- essesenin ihtiyacı olan eserleri araş- tırıp bulmak işiyle de (uğraşmaları olacaktın Bu dramaturglardan biri müzikal eserleri inceleyebilecek va- sıfları haiz olacak ve bütün drama- turglar sanatçı statüsüne tâbi ola- rak sözleşme ile işe alınacaklardır. Yeni tasarıda ayrıca sanatçı, uz- man ve teknik personel lehine, bun- ların maddi durumları, hastalık, te- davi, iş başında ölüm veya sakatlan- ma halleriyle ilgili yeni (hükümler vardır. Bölge Tiyatroları Üsüncü tasarı, kurulması artık bir zaruret haline gelen Bölge Tiyat- rolarına aittir. Tasarıya göre Bölge Tiyatrolarının hazırlık, bütçe ve mu- rakabe işleri Ankarada çalışacak bir Bölge Tiyatroları (o Başkanlığına bı- rakılmaktadır. Bölge (o Tiyatroları Başkanlığı, Devlet Tiyatrosu Genel üdürü ile İstanbul Şehir Tiyatro- ları Sanat İşleri Müdüründen ve bir Genel Sekreterden ibaret küçük bir heyet halinde oçalışacak Ve Devlet Tiyatrosu Genel Müdürü bu heyetin tabii başkanı olacaktır. Heyetin ka- rarlarını Genel Sekreter yürütecek- tir. Bölge Tiyatroları Başkanlığı, ku- rulacak her Bölge Tiyatrosunun Mü- dürünü seçecek, kadro ve bütçelerini çıkartacak, fakat Bölge Tiyatroları müdürlerini sanat ve idare işlerinde tamamiyle serbest bırakacaktır. En az 3, en çok 5 yıllık sözleşmelerle işbasına getirilecek Bölge Tiyatrola- rı müdürlerine 5000 liraya kadar ay- lık verilebilecek, bunlar aynı saman- da Rejisörlük, aktörlük, bölgelerinde açacakları tiyatro stüdyolarında mü- dürlük ve sahne dersi Öğretmenliği de yapabilecek vasıfları haiz sanat adanılan olacaklardır. Bölge Tiyatroları müdürleri re- pertuvarlarını ve kadrolarını, kendi- lerine baş yardımcı olarak seçecek- leri bir dramaturgla, kendileri tesbit ve tâyin edecekler, bölgelerine da- hil diğer il ve ilçelerdi turneler ter- tipliyecekler, yerli (o kaabiliyetlerden e -bunları Bölge Tiyatro stüdyola- rında yetiştirdiktin sonra- faydalan- ma cihetine gideceklerdir. Bölge Tiyatrolarında vazife ala- cak sanatçı ve. teknisyenlere yüksek ücret verilecek, ayrıca başka şehir- lerden edeceklere parasız o lojman sağlanacak, bunlar oemeklilik bakı- mından ve hastalık, tedavi, vazife başında ölüm veya sakatlanma hal- lerinde Devlet Tiyatrosu sanatçıla- rına tanınan aynı haklara sahip ola- caklardır: özel tiyatrolar zel Tiyatrolar için komisyonca ka- Ö bul edilmiş olan yardım teklifle- ri de şunlardır: AKİS, 24 TEMMUZ 1961 Faaliyetleri Mili Eğitim Bakan- lığınca bir kültür hizmeti siviyesin- de görülen teşekküllere, belediyeler- ce yaptırılacak 500 - kişilik ti- yatroların, hasılatın yüzde 15'ini geçmiyecek düşük bir kira ile kira- lanması; bu teşekküllerin yaptıkları kültür hizmetine (o karşılık belediye resminden muaf tutulmaları; yerli ve yabancı eser bulma işinde kendi- lerine yardım edilmesi; telif hakları- nı ödenekli tiyatroların telif hakkı e em üçte bir nisbetinde ei bir bar. üzerinden (ödemeleri kabul edilmesi; buna karşılık telif haklarım hak sahiplerine zamanın- da ödemelerinin teminât altına alın- ması; sanatçı ve teknisyej meklilik hal hastalık, sakatlanma ve ölüm halle- rinde yardım görmelerini in sosyal sigortaya bağlanmalı Yeni mevsimde oynanacak sell pevet Tiyatrosu Edebi Heyeti, Dramaturglar sistemini getirecek yeni tasarı kanunlaşıncaya kadar va- zifesine devam edecektir. önümüzdeki mevsim Devlet sah- nelerine çıkarılacak eserler ohenüz kesin olarak tesbit edilmiş değilse de, Edebi Heyet devamlı olarak ça- lışmakta v indeki eserleri incele- yerek karara bağlamaktadır. Şimdi- ye kadar repertuvara alınmak üze- re kabul edilen peer arasında şun- lar yer almakta Teliflerden: Orhan Asenanın "Ko- câoğlan", Nazım Kurşunlunun " manlı'da 'Telaki Var", Haldun Ta- nerin "Fazilet Eczanesi", Sabahat- tin Enginin "Suçlular" adlı piyesleri. Tercümelerden: Sabahattin E- yüboğlunun F. Kafka'dan gi "Duruşma" -Ie Proces-, Lütfi Ayın Jean Anouilh'dan çevirdiği "Gene- ral Don Kişot" -L'Hurluberlu-. Bundan başka su klasik eserlerin de repertuvara aları prensip kararına bağlanmıştır: o Shakespea- re'den "Hamlet", Pirandello'dan "ti- ze öyle geliyorsa öyledir", Bernard Shaw'dan "Pygmalion", Gerhard Ha- uptmann'dan "Fareler", Georg Büch- ner'den "Woyzeck". Opera bölümünün 1961 - 62 mev- simi repertuvaırı ise şü eserlerle şim- diden tespit edilmiştir: Bizet'den "İnc" Gi NE Puc- cini'den "Altn Garbın Kızı", Wag- ner'deh "Lohengirin”, Humpe rdinck'- ten "Haensel ve Gratel", Verdi'den Falstaff", Km Kalenderden “Nasreddin önü ii mevsim tekrarlana- cak operalar da şunlardır: Wagner'den "Uçan Hollandalı”, R. Strauss'tan "Salome", Pucolni'- aen "Tosça" ve "Manon Lescaut", Rossini'den "Sevil Berberi", Mozart'- tan "Saraydan Kız Kaçırma", Menot- ti'dtn "Konsolos". Cemiyet Özdemiroğlumuzdan AKİS Mecmuasına A EİS'in son sayısında Cemiyet haberlerinde Hiltondaki D. P. li kuyrukların bir tertip ve iftrasına uğradım. Yazdığım kitapta sakıtların Hilton an- laşmasını ağır tenkid etmem Yassıadada şehadetim D. P.li kuyrukların kin ve adavetini iyice üzerime çekmiştir. Asla barmene bir fiske vurmadım ve İftira ettikleri sözleri o sarfet- medim, ne de polisten kaçtım. Gazetelere kasten yalan haber verilince polis müdürüne baş- vurdum, Örfi İdare dört hakkımda yaptığı tahkikattan sonra, bunun tertip olduğu ka- naatiyle dosyayı adliyeye ver- di. İkinci Sulh Ceza Mahkeme- si aynı tertip kanaatine varıp adem-i takip kararı verdi. Beni serbest bıraktı. Masumiyetime Selanik Bankası Müdürü, Hil- ton tenis hacası şahittir. A- KİS'te yazılanların bir (o aldat- ma olduğuna eminimi Hilton tertipçileri iyi niyetli muhabiri aldatmışlardır. Mehmet Özdemir Evliyazade Evlere Şenlik e haftaki AKİSİ'in Basın sayfalarında Öncü ile ilgili yazınızı dikkat ve itina ile oku- dum. Fakat bir noktayı tav- zih etmeyi lüzumlu gördüm, Ben "batan gemiyi" değil “"kap- tanımı ve rotasını değiştirdik- ten sonra gelip, başına oturan bir kadının -herhalde oyuncak Banarak- eline aldığı" gemiyi" terk etmiştim. Keyfiyetin en münasip şek" liyle duyurulmasını rica ede- rim. Mete Akyol Milliyet Muhabiri 31