24 Temmuz 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

24 Temmuz 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Cilt: XXI, Sayı: 369 AKİS HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI 24 TEMMUZ 1961 YURTTA OLUP BİTENLER Millet Çocuğun adı Türk seçmeni, bundan tam oniki hafta sonra, takvimlerin 15 Ekim 1961'i gösterdiği pazar günü bir defa daha sandık başına gidecek ve mem- leket mukadderatını ancak milli ira- denin sağladığı bir kuvvetle ele ala- cak siyasi ekibi seçecektir. Şurası açık bir gerçektir ki, 27 Mayıs hare- ketinin Ur serbest seçimle sonuçlan- dırılacağını, içerde ve dışarda pek çok kimse yürekten kendini bir tür- lü inandıramamıştır. Hâdisenin tabi- atı icabı olan bir şüphe, bir endişe daima, hatta en iyi niyetli kimselerin bazılarında baki kalmış, bir aksiliğin son dakikada çıkacağı korkusu ha- kim olmuştur. Şimdi, bulutlar dağıl- mış bulunuyor. Türkiyede 15 Ekim günü seçim yaptırtmamaya veya O seçimlerin üzerine şüphe düşürmeye hiç kimsenin kudreti kâfi değildir. Bugünü o güne bağlayan devrede bir "Yassıada Meselesi"nin bulundu- ğu muhakkaktır. Ancak, o meselenin gelişme şekil M olursa olsun, Türk seçmeni bundan tam oniki hafta son- raki pazar günü rahatça sandık ba- sına gidecek ve oyunu kullanacaktır. Başta Türk Ordusu, memleketin bü- tün sağlam kuvvetleri, Türk milleti adına Türkiye Kurucu Meclisi tara- fından ilân edilen kararın tatbik e- dileceği hususunda bekçidirler. Bilhassa dış dünyada, Türkiyede seçim yapılacağının bütün belirtileri- nin bir dudak bükülmesiyle karşılan- dığım hissetmemeye imkân yoktur. Size en dost olan gazetelerde ve mecmualarda bile bu husus belirtil- miştir. Hattâ, bunlardan pek çöğü- fiun, fena istihbarata dayanan haber- ler neticesi, memleketin umumi ha- vasım hiç bilmedikleri de görülmek- tedir. Yazık ki bir sürü göz Türkiye- ye hâlâ, hiç olmazsa medeni seviye ve demokratik olgunluk balonundan bir Hasta Adam diye bakmakta, Türk milletini Menderes gibi bir süfli de- magoga, bu adamın üzerindeki kud- ret hırkası çıktıktan sonra da bağlı kalacak derecede geri, cahil ve sağ- duyu fıkarası sanmaktadır. Bunlara kızmak, asla doğru değildir. Alınma- sı gereken ders kendimizi iyi tanıta- 4 Takvimde 15 Ekim 1961 Artık dağın önünde Takvimde 15 Ekim 1961 Artık dağın önünde madiğimiz, bazı şüpheleri bazı yürek- lere serptiğimiz dersidir. Şimdi, 15 Ekim gününün karar- laştırılıp ilanıyla bu yolda en tesirli ilâcı "anlayışsız dostlarımızın ağ- -ına dayamış bulunuyoruz. Buna rağ- men, yüreklere inan ve itimat elbette ki hemen dolmayacaktır. Ancak, ba- tı mantığı elle tuttuğu, gözle gördü- ğü gerçekleri inkârda ısrar etmeyen bir mantıktır. Türk milletinin 15 E- kim günü tam bir sükunet ve ser- bestlik içinde sandık başına gidip o- yunu kullandığı görülünce, 17 Mayıs Hareketinin, diğer askeri ihtilaller- den farklı bir mahiyet taşıdığı teslim edilecektir. Daha sonra, bu fark ak- lıselimle incelendiğinde, Türk mille- tinin bünyesiyle alâkalı öldüğü ka- bul olunacaktır. Hiç kızmadan, hiç sinirlenmeden, gerçekleri anlayışsızla- rın gözlerine, gözlerine sokarak orta- ya sermekte deva n ettiğimiz müddet- çe bütün manilerin birer birer yıkılı- Şum e krali işten bile değildir. ürkçede "Çocuğun adının kon- ması" bir işin garanti mahiyet al- masının ifadesidir. Oniki haftanın her biri, ışığa koşan bir adamın coş- kun hisleri arasında güz, açıp kapa- yıncaya kadar geçecek ve bu intikal devri, İnönünün bitirdiğimiz hafta- nın sonunda belirttiği gibi, tarihimi- zin müstesna bir şeref sayfası ola- rak tescil olunacaktır. Bütün en an eğ hayretten açıl- mış gözleri önünde.. Seçimler Tarihi karar (Kapaktaki o geçit) Baz tenli, zayıf yapılı, oldukça yaşlı adam, son derece heyecan- lıydı. Yüzünün rengiyle tezat teşkil eden siyah bir frak giymişti. Otur- makta olduğu yüksele kürsünün önün- deki mikrofona eğildi ve konuşmağa başladı. Saat tamı tamına 10.24'tü ve dışarda boğucu bir sıcak hüküm sürüyordu. Yeni Meclis binasının ferah ve se- rin salonunda Kurucu Meclis üyele- rine hitap eden yaşlı zat, Kâzım Or- baydı. Tarihi bir nutuk irad ediyor- du. Sözlerine: “— İlk toplantısından beri büyük Türk milletinin hayrına verdiği ka- rarlarla önemli ve demokratik bir hukuk devleti kurma yolunda oçalı- şan bu Meclis, zaten tarihe geçmiş- tir" diye başladı. Bir an duralayarak devam etti: “—Şimdi ise, Kurucu Meclis en büyük tarihi kararını alıyor." Büyük ve ferah salonda birden bir alkış tufanı koptu. İkinci Cum- huriyetin inşa projesini hazırlayan Kurucu Meclisin bütün üyeleri ayak- ta, Başkan Kazım Orbayı alkışlıyor- lar, mesut ve tarihi bir hâdiseyi kut- luyorlardı. Genel seçimler için 15 E- kim 1961 tarihi ittifakla ve alkışlar arasında kabul edilmişti Haftanın sonundaki « o cuma günü başkenti sıcaklar kasıp kavururken önce basın mensupları, sonra Kuru- cu Meclis üyeleri yeni Meclis binası- nın teneffüs salonunda toplanmağa başladılar. Kurucu Meclisin kulisi hemen faaliyete geçti. Ne var ki or- tada, seçim tarihinin o oturumda tespit edileceğine dair bir emare yoktu. Üyelerin, seçim tarihinin tes- pitiyle ilgili tek kelâm etmemeleri basın mensuplarını (o heyecanlandırı- mişler ve seçimlerin kuvvetli bir ih- AKİS, 24 TEMMUZ 1961