24 Temmuz 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

24 Temmuz 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER. masanın başına geçtiler ve konuları- na, kaldıkları yerden devam ettiler. Saatin 17'yi gösterdiği sıralarda netice su yüzüne çıkmıştı. Sivil elbi- seli kurmaylar Kurucu Meclise tek- lif edecekleri genel oseçim tarihini kararlaştırmışlardı. Son bir oylama yapıldı ve 15 Ekim tarihinin nihai tarih olarak ittifakla kabul edildiği görüldü. Bundan sonra masanın üze- rindeki zile basıldı ve birer yorgun- luk kahvesi içildi. Saat 17.30'da da üyeler yavaş yavaş salonu terke baş ladılar. İlk çıkan, Suphi Gürsoytrak oldu. Onu Emanullah Celebi takip etti. Tam bu sırada yeni Meclisin kapıları gazeteciler tarafından ablu- ka altına alınmış bulunuyordu. Da- ha geriden ise Refet Aksoyoğlu geli- yordu. Basın mensupları hemen üye- lerin etrafım çevirdiler. Hep ayni suali soruyorlardı: " .B. toplantısında neler konuştunuz?" Üyeler de hep ayni cevapları ver- iler: "— Seçimleri konuştuk. 15 Ekim- de inşallah idareyi sivillere devir muamelesinin İlk adımını atacağız." Tekmil veriliyor Bu arada kurmaylar bir hususu da ihmal etmediler. içlerinden seçi- len üç kişilik bir grup, işleri sebebiy- le toplantıya (o katılamayan M.B.K Başkam Orgeneral oCemal Gürsele malümat verdi. Bu daha ziyade, bir “tekmil verme" mahiyetinde oldu. Haydar Tunçkanat, Ekrem Acuner ve Refet Aksoyoğlu (Başbakanlıkta Gürseli ziyaret ettiler ve çalışmalar ile seçim tarihi konusunda durumu anlattılar. Bundan gün yapılacak Kurucu Meclis toplan- tısına kalıyordu. Hemen o gün, daha toplantı devam ederken, M.B.K. Ge- nel Sekreteri Sezai Okan ve Osman Köksala telefonla, mutlaka Kurucu Meclis toplantısında bulunmaları bil- dirildi. Nitekim ikisi de, perşembe günü Yeşilköyden saat 16'da kalkan bir uçakla başkente hareket ettiler. Ertesi gün de Sezai Okan tarafından kaleme alınan meşhur önerge Kuru- cu Meclis Başkanlığına sunuldu. Takvimlerin 21 Temmuz 1961 cuma- yı gösterdiği sırada tarihi karar bu Önergenin okunmasından sonra alın- mış oluyordu. Fakat M.B.K. üyelerinin faaliyeti sâdece Komite içindeki omüdavele-i efkâra inhisar etmedi. Aralarından seçtikleri üyeler siyasi partilerle te- masa geçtiler ve onların da fikirle- rim aldılar. Tabii bu arada, gelecek iktidarın Il numaralı adayı C.H.P. nin görüşlerine itibar edildi. M.B.K. üyesi Haydar Tunçkanat, C.H.P. Ge- nel Sekreter Yardımcısı Kemal Sa- tırla görüştü ve kendilerinin, seçim tarihi için 15 Ekimi kesin olarak uy- gun bulduklarını izah etti,, C.H.P. temsilcisi olarak fikirlerim sordu. Satirin seçim tarihi hakkındaki gö- rüşü aynıydı. Zaten daha evvel ilk istişareler yapılmıştı. Mesele, 29 E- kim günü Türkiyenin yeni iktidarı- nı Cumhurbaşkanı, Başbakanı ve Hü- kümetiyle ayakta görmekti. Tunçka- nat arkadaşlarının yanına döndüğün- de son derece memnun yeler, du. Başka ü- diğer opartilerle de «temaslar kurdular ve neticenin Müşterek bir zafer olmasını temin etti Divandaki çalışma B' sırada Kurucu Meclis içinde de hummalı bir faaliyet hüküm sür- mekteydi. M.B.K. nde seçim tarihi- ni tespit konusunda müzakereler de- vam ederken, asıl karar organı olan Kurucu Meclis Başkanlığı Komisyon başkanlarıyla bir (toplantı yapmak ihtiyacım duydu ve bu toplantıların ilki, haftanın başlarında (yapıldı. Toplantıya raportörler de. katıldılar. İkinci ve mühim toplantı İse, bitirdi- gimiz haftanın ikinci yarısında, per- şembe günü aktedildi. Yeni Meclis binasının D blokundaki' lokantada yapılan toplantının gündeminde siya- si faaliyete müsaade tarihi kararlaş- tırıldı. İlk toplantıda 29 Ağustos olarak düşünülen siyasi faaliyete mü- saade tarihi, ikinci otoplantıda bir parça daha geriye alındı ve 10 Eylül olarak tespit edildi. O tarihten itiba- ren de Kurucu Meclis tatile girecek- ti. Başarının sevinci Kurucu Mecliste seçimlerin 15 E- kimde yapılacağına dair karar a- lındıktan sonra, yeni Meclis binası- nın serin salonu birden eski hareket- li halini alıverdi. Sevinçli bir takım adamlar salonlarda tatlı tatlı sohbet ettiler ve müstakbel Türkiyenin dert- lerim konuştular. Tabii en çok ilgiy- le takip edilenler, in kur- mayları oluyordu. Beyaz İhtilâlciler, salonu pespembe yüzlerle terkeder- ken son derece sevinçliydiler. Basın mensupları hemen M.B.K. üyelerinin Kurucu Meclis seçim, tarihini kararlaştırdığı toplantısında Kase -i fagfur AKİS, 24 TEMMUZ 1961