4 Haziran 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

4 Haziran 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

dan bahsetti ve sözünü gevrek bir kahkahayla bağladı. İşin daha önemli noktalarını Nec- -i Ökten ele aldı. Ökten, A. P. için- deki kargaşalığın giderilmesinin za- ruretinden bahsederken, meseleyi İ- nönünün politik kudretine bağladı ve şöyle dedi: — Çocuklar, bakın, bu ilk parti- de bizi İnönü mağlüp etti. Yanlış taktiğimize kurban gittik. Şimdi C. H. P. adamakıllı kuvvetli durumda. Biz parça parça olduk. o Durumumuzun kuvvetlenmesi için ne taviz vermek gerekirse verelim, İnönüyü üç - dört gün evvelki havasına sokalım." Öktene A. P. li Devlet Bakanı Nihat Su cevap verdi. Bakan burnu- nun ucundaki gözlüğünü düzeltti ve Ömer Ekene bakmayı İhmal etme- den: "— Biraz evvel Gümüşpalayla ko- nuşmuşlar. Paşa, 'bu bir blöftür, İnö- nü istifasını geri alacaktır demiş. Bence de geri alabilir" dedi. Pencere yanında duran genç mil- letvekili Nurbaki ile Nuri Bayar gev- rek birer kahkaha attılar. Nurbaki, Suya cevap verdi: — Nihat bey, bu olsa olsa Şi- nasi Osmanın fikridir. İhtilâl başlı - yana ,Kadar bu adam böyle konuşa- cak.. ' 'Nihat Su, söylediklerine inanma- sa bile, m üzerine basa ba- sa konuşmuştu. Zira, Ömer Ekenin de böyle düşündüğünü sanıyordu! Bu sırada salona yeni girmiş olan Topaloğlu - İçişleri Bakanı bir ara, bazı temaslarda bulunmak üzere top- lantıyı terketmişti-, sözü diğerlerinin ağzından aldı: "— Ben bazı temaslar yaptım. Bu arada Ankarada bulunan Faruk Gü- ventürkle de konuştum. Bana, 'seni severim, vaziyet ciddi, dikkat edin' dedi" diyerek içini çekti. Etraftan sordular: "— Güventürk Ankarada ne arı- ' yl sigarasını' keyifle tellen- diren. 'Nurbaki şöyle cevaplandırdı: — Yarın maaş günümüz. Çekler alınmış. Merkez Ku mandanlığından imza mukabili dağıtılacakmış.." Genç politikacı sözünü bitirince, meşhur kahkahasını da salıvermek- ten geri kalmadı. Topaloğlu- sözlerine ağır ağır de- vam etti: "— Cumhurbaşkanının bütün ü- midi, A. P. içindeki mutedillerde.. Hatta bizden, sabah dokuza kadar çoğunluğu temin edecek imzaları ge- tirmemizi, bunu temin edersek istifa- yı kabul etmiyeceğini bile söyledi." Salonda bulunanlar bu söz üzeri- ne telâşa düştüler. Bir karışıklık doğ- du. Bu arada 12'lerden ileri gelen iki genç milletvekili, Topaloğluyu salon- dan çıkarıp bir köşeye çektiler. İçiş- leri Bakanına bazı şeyler söylediler. Bakan başını salladı ve Belvü Palası tekrar terketti. Bir müddet sonra geri dönen To- paloğlu ümitsizdi. Zira tavsiye üze- YURTTA OLUP BİTENLER rine Gümüşpalaya gitmiş, Genel Bas- kanlıktan çekilmesini, umumi arzu- nun bu olduğuna belirtmiş, ancak Gümüşpaladan son derece fanatik bir cevap almıştı: "— Benim bu işi yapmamla, inti- har etmem birdir. Öyleyse intihar e- deyim.." Gümüşpala bu cevabı o verirken, yanında bulunan kurmayı' Kemal Bağcılar ve Mehmet Başaranın da tasvibini almıştı! ümüşpalanın Kurmay Heyeti, kendisine adamakıllı * destek olmuş "— Paşam, dayanın, biz kazana- cağız" demişti. Topaloğlu bütün bunları naklet- tikten sonra sözlerine.ilâve etti: "— Üstelik, taktik (bakımından yanlış hareket etmiş oluyoruz. Zira Pala Paşa yarın teşkilâta gider,''beni İnönünün uşağı yapmak istediler, ka- bul etmedim, istifa ettim' der, ziyam büzlere dokunur." Aslında Gümüşpalanın istifası i- çin bu, ikinci bir hamleydi. İlk ham- le, 12'ler tarafından Suat Hayri Ür- güplü vasıtasıyla yapılmak -İnönü daha istifa etmemişti- istenmişti. Ür- güplüye, Cumhurbaşkanına giderek meseleyi anlatması, istifa etmesi için Gümüşpalaya Gürsel- tarafından, na- sihatte ,bulunulmasının temini o söy- ', Ürgüplü işi karıştırmış, va- kit gecikmiş ve İnönü istifa edince, Gürselle sağlanan randevu gece ya rısı iptal edilmişti. A. P. li milletvekilleri Mecliste kulis yapıyorlar Kim kime; dum duma...