4 Haziran 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

4 Haziran 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER Topaloğlunun sözlerine en fazla itibar eden, Ömer Eken oldu. Ama Eken, birşey yapmak mecburiyetinde olduklarını e başka bir fikir e. tı: nasi meyi istifaya mec- bii süzli Darbe vurmuş oluruz" dedi. Ekenin sözlerine -Nihat Su hariç- orada hazır bulunanlar gülümsediler. Birkaçı: — Olur mu Eken?" dediler. Ökten : "— Osmayı istifaya ozorlarsak, Gümüşpala beraber istifa eder. Yıp- ratma yoluna gidelim" diye fikrini açıkladı. Yıpratma yolu, toplantıda bulu- nanların aklına yattı. Evvelâ Grubu toplamalı, orada verilecek bir mey- dan muharebesinden sonra Genel İda- re Kurulunda işe vaziyet etmeliydi. Daha sonra, A. P. Meclis Grubunun bir gün evvelki toplantısında Hükü- mete karşı takınılan tavrın yanlış oylama şeklinden ortaya çıktığı inö- nüye izah edilir ve istifasını geri al- ması istenilebilirdi. Böylelikle, şim- dilik duruma hakim olunur ve İnö- nüyle pazarlığa oturma imkânı bir kere daha elde edilebilirdi. . Bütün bunlara genç-milletvekili Nurbaki kıs kıs güldü ve: "— Yahu, İnönü sizinle pazarlığa oturuyorsa, politikadaki amatör zev- kini tatmin için oturuyor" diye mı- rıldandı. Genç adamın dediklerini, birkaç Basın mensubundan' başka duyan ol- madı. Salonun açık penceresi altına sinmiş olan gazeteciler, mırıltıya gü- lümsediler. Ama, muvazenelerini de kaybederek gürültüyle yere (o yuvar- landılar. Karanlıkta saklanacak yer ararlarken gürültüyü işiten Ur A.P. milletvekili pencereden uzandı, etra- fa göz attı. Basın mensuplarını, O sı- rada dam üstünde oynaşmakta olan İki kedi kurtardı. Milletvekili gülüm- siyerek başını pencereden çekti ve konuşmaları dinlemeğe koyuldu. Bu arada, bir gün evvelki Grup kararının yanlışlığını ortaya koyacak imzalana toplanması işi kararlaştı- rıldı. Arkadan gelen istim İmzaların toplanması işini Halük Nur baki üzerine aldı. Gece bir hayli ilerlemiş, saat 3'ü bulmuştu. Ama genç milletvekili, eğlenceli işi uyku- suz kalmağa tercih etti. Nitekim O gece kapısını çaldığı A. P. milletve- killerinin kapıya çıkış tarzlarını unu- tamadı. Kesin kararlar (arefesinde bulunduklarını sezinleyen o milletve- killeri, gecenin bu saatinde gelen mi- safirin Nurbaki olduğunu tahmin e- demediklerinden, uykularından, bir hayli telâşlı uyandılar. Kapıya çıktık- larında, renkleri kâğıt gibiydi. Rad- yolarına sarılıp Ankarayı arayanlar ve uzun müddet kapıya bu yüzden çıkamıyanlar bile oldu. Nurbaki, eğlenceli turunu atma- ğa hazırlanırken, Cahit Akyar: u imza işini halledelim. Ar- imdaşlar benim arabaya atlayıp do- laşsınlar. Hatta bir müvezzi çağırabi- lirim" şeklinde bir teklifte bulunun- ca, Ökten: Cahit, resmi plâkalı arabay- la dölağmıyalıi. Bir şey söylerler. Bir başka otomobil 'bulalım" demişti. r ise, meseleyi başka yönden mütalâa ettiğinde en : "— Canım, gecenin hu saatında resmi arabanın lâfı mı olur?" ceva- bıyla Ökteni savusturmuştu. Halük Nurbaki Doğru yolu gösteren Sonra dört Bakan ve Eken, Nihat Sunun makam otomobiliyle (o Belvü Palası terkettiler. İçerde, Bakanlar- dan sadece Ökten kalmıştı. Bu sıra- da Nurbaki, eğlenceli turunu tamam - lamağa ve meşhur önergenin altında- ki imza adedini arttırmağa çalışıyor- du. Öktene gelince o, Şinasi Osmayı bekliyordu Osma da Nihat Sunun fik- rindeydi, İnönünün büyük bir pisi yaptığı tezini savunuyordu. A. P. iki kanadına mensup iki eski skert bir müddet konuştular. Osma, İnönünün blöfünü görmek gerektiğini cakayla belirtti. Ökten biraz aşağıdan aldı, kebapla şişin yanmamasını temine çalıştı. Önergeler Önergesi. Altındaki imza adedinin kabarması- na çalışılan önergenin dolaştırıl- ması kararı, A. P. içindeki karışık- lığı ve ikili oynıyan bazı idarecilerle, ne oynandığını dahi bilmiyen bir ta- kım idarecilerin durumunu (ortaya koyuyordu. Önerge, toplantıdan bir gün evvel yapılan ve hayli çekişmeli, hatta kav- galı geçen A. P. Grup toplantısının merkez-i sikletini teşkil etmekteydi. Yeni Büyük Millet Meclisindeki A.P. Grup toplantısının neden gürültülü geçtiği, bu önergenin, macerasından kolaylıkla anlaşılabilirdi. O gün Gümüşpala, etrafıyla bir- likte salonun ön kısmına yerleşmiş- ti. Mutedil milletvekilleriyle, onların İdare Ku- kilmişlerdi. n ve ne yapacağını bir türlü kes- tiremeyenlere gelince Onlar, o salo- na gelişigüzel serpilmişlerdi. Toplantı, Gümüşpalanın konuşma- sıyla açıldı. A. P. Genel Başkanı, kı- sa süren izahatında, af konusunun Parlamentonun işi olduğunu, tiğini ifade etti. kabul eden 12 A. P. Genel İdare Ku- rulu üyesine de bazı nasihatlarda bu- lunan Genel Başkan, meseleyi Parti Grubuna Ur ön yargıyla getirdiğini ortaya koydu. Gümüşpalanınkini takip eden konuş ma, A. P. Grup İdare Heyeti adına Ferruh Bozbeyoğlu tarafından oya- pıldı. Bozbeyoğlunun konuşması bir hayli geniş ve ilgi çekiciydi. Genç ve n | numaralı taraftarı görünen milletvekili, Hükümet teklifini birkaç noktadan tenkit etti ve buna karşı Grup İdare Heyetinin görüşünü orta- ya koydu. Bozbeyoğlunun iddiasının birinci kısmını, Hükümet teklifindeki "şartlar" ve "zaman" teşkil ediyor- du. Buna karşılık daha açık ve belirli bir teklif getirilmesi gerektiğini söy- leyen genç ve aşırı af taraftan mil- letvekili, affın, kademeli de olsa, bir tek kanun metni içinde ifade edilme- sinin şart olduğunu söyledi. Önerge furyası A. P. içindeki muhtelif cereyanların dı; Cahit Okurer!.. teklifinin reddini ve affın topyekün çıkarılmasını talep ediyordu. Önerge fazla itibar görmedi. Birçok A. P. li milletvekili, önergenin ne lehinde, ne de aleyhinde oy kullanmayı tercih ettiler. Önerge raddedildi. Hemen arkasından, Adnan Kara-