4 Haziran 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

4 Haziran 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

Turhan Kapanlı Akıl biraz da yaştadır küçükün, Genel Başkana yetki veril- -ini talep eden önergesi geldi. Red oylan, Gümüşpalanın canını bir hay- li sıktı. Ne var ki, reddedenlerden çoğu affa taraftar olmadıklarından veya Hükümet teklifini destekledik- lerinden değil, oGümüşpalanın tek başına bu işi kıvıramıyacağına ar- tık kanaat getirdiklerinden bu şekil- de, oy kullanmışlardı. Daha sonra Ömer Eken ve İhsan Sabri Çağlayangilin Önergesi (o Baş- kanlığa getirildi. Kızılca kıyametin kopmasına sebep teşkil eden önerge- nin sahipleri birçok teklifleri telif ek- mişlerdi. Koalisyonun devamını iste- yen ve fakat A. P. li Bakanlar kana- dının revizyonundan çok şeyler ü- mit eden bu politikacıların teklifin- de, Affin Adanadaki omahkümlara da teşmili arzulanıyor, 10 yıllık mah- kümların tahliyesi isteniyor. Genel Başkan ile Genel İdare Kuruluna yet- ki: talep ediliyordu. Teklif, ' öylesine hazırlanmıştı ki, iki tarafı birbirine yaklaştırabilir, A. P. içindeki taraf- ların uzlaşmasını temin edebilir, Koa- lisyonun devamını .. Bakanların de- gişmesi şartiyle - sağlıyabilir. İki par- ti arasındaki gerginliği - A. P. li Ba- kanların değişmesi şartiyle - gidere- bilirdi. Çağlayangil ve Ekenin bu tek- lifi, A. P. içindeki bazı politikacılar hariç, grupları birbirine çekti. An- cak adamakıllı müfritler buna yanaş- madılar. Zira önergenin genel hava- sı, 12'lerin taleplerinin kabulü şek- linde oyorumlanabilirdi. 1. mad- dede şöyle bir kısım vardı: "10 yıllık- lara kadar olanlar tahliye veya af o- lacaktır." Hal-böyle olunca, 300'e yakın mil- letvekili -ancak meşruten tahliyeden istifade edebiliyorlardı. ehmet Turgut kendisini kürsü- de zor buldu. İnsiyaki bir itmeyle ö- nergeye itiraz etti, durumu açıkla- maya çalıştı. Oylama bir hayli gürültülü oldu. Önerge, taraftarları, kabul oylarının 92, red oylarının 58 olduğunu iddia ettiler. Başkanlık Divanı ise, önerge- min bir oyla -80 e 79 reddedildiğini bildirdi. A. P. li Bakanlarla milletvekil- leri arasında kavga burada başladı. Tezkan, Cavit Oralın boğazına sa- rıldı. Yerinden mütemadiyen bağıran Neriman Ağaoğluya, Trabzon Mil- letvekili Selâhattin Güven nezaketle itidal tavsiye etti ve Parlâmentonun Ağaoğlu ailesinin bazı ailevi mese- lelerini hâlletmek için teşkil edilme- diğini anlattı. Bu arada Evliyaoğlu (o kardeşler birbirlerine girdiler. Bakan olan Ev- liyaoğlu, küçüğün üzerine yürüdü. Bütün, bunlardan sonra önerge sahipleri, önergelerinde küçük ( bir değişiklik yapmayı kabul ettiler. Ya- pılan değişiklik "tahliye" kelimesi- nin yerine sarahaten "af" kelimesi- nin konulması oldu. Böylece Hükü- metin ve A, P. Merkez İdare Kuru- lu üyelerinden onikisinin müştereken kabul ettikleri- protokole karşılık A. P. Grubu bir teklif getiriyordu: Tek- lif iyi karşılandı.-İnönü o sırada is- tifa etmemişti- ve çoğunlukla ka- bul edildi. Boşa giden emekler Teklif, 12 A. P. Merkez İdare Ku- rulu üyesi tarafından -Gümüşpa- lacılar hariç, desteklenmedi. Kapanlı, Nurbaki, Sezgin üçlüsü fikrinde 1s- rar etti ve imza attıktan bildirinin metnine sadık kalınmasını istedi. A. P. içindeki çekişme, İnönünün istif asının'duyulmasıyla bundan son- ra başladı.İstifa haberi A. P. li i- darecileri öyle şaşırttı ki Gümüşpala, tekliflerinin Hükümet teklifinden da- ha munis olduğunu bile ileri sürdü. Bu arada, bütün işlerini bir kenara bırakıp, üç aylık maaşını almak ü- zere verilen çeki Meclis Muhasebe- sinden almayı ihmal etmedi. Paranın tahsilini de geciktirmedi. İşte, perşembe günü toplanması istenilen A. P. Grubuna, 12'lerden, fi- kirlerinde ısrar edenler o tarafından getirilecek yeni bir önergenin imza- larının toplanması işi, bundan dolayı -İnönü o sırada istifa etmişti- Belvü Palasta yapılan toplantıda kümet tebliğinin tamamen desteklen- mesi mahiyetiniufakfarklarlataşı- YURTTA OLUP BİTENLER yordu. İmza koyanların sayısı 116'ya çıktı ama, A. P. Grubunun bir araya gelmesi olmadı. O sab A. P. Grup salonunun e " kümeleşen milletvekilleri, birbirlerine, İnönünün istifasıyla il- gili olarak aynı şeyi söylediler: — Ben sana demedim,mi, bu a- dam bir gün istifa, eden sonra işin i- cinden çıkamayız diye Bu söz o kadar vE kullanılıyor- du ki, A. P. Grubunda Koalisyon a- leyhtan ve İnönünün karşısında bu- lunan bir tek milletvekili olmadığı sanılırdı! Nitekim. Grup salonunun kapı- sında toplanan A. P. Grubuna men- sup milletvekillerinin telâşı kısa za- manda Parlamentoyu sardı. * Nihat Suya göre Grubu, "önergenin altın- daki imzalar artsın" diye toplamıyop- lardı. Gümüşpalaya gelince o, telâş ve şaşkınlık, Grubun havasını bir an- da kendi aleyhine çevirebilir düşün- cesiyle, ortalıklarda- görünmüyordu. Aşırı müfritler ise, mağlübiyetlerinin yüzdesinin ziyadesiyle arttığı fikriy- le ileri girmiyorlardı. Kısaca, hepsi de ne yapacağını bilmez-halde dolaşı- yor ve kesin 'bir karara yaramıyor du. Nitekim Grup toplantısı yapıla- madı ve mesele gene Genel İdare Ku- rulundaki çekişmelere terkedildi. C.K.M.P. Uzay geometri Herşey oBölükbaşının Genel Baş- kanlıktan ayrılma talebinin-kabu' Osman Bölükbaşı Nanik