4 Haziran 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

4 Haziran 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER lüyle başladı. Hikaye öyle bir hika- yeydi ki, dillere destan yılan hikâ- yeleri, binbirgece masalları oObunun yanında sönük kalırdı.' Bölükbaşı iki muarızının partiden ihracı konusun- da -Saadet Evren ve Ahmet Tahta- 7 aylardır ısrar ededursun, C. K. . li diğer başlar dolabı döndür- e için en müsait zamanı ve zemini beklemekteydiler. Muvakkat ihraç, “parti sarsılmasın.bekliyelim", "Ge- nel Kongre meseleleri halleder" te- raneleri küçük partiyi ayakta tutma- ğa yettiği günlerde, bir Genel idare Kurulu toplantısı ortalığı aydınlığa kavuşturuverdi. Bölükbaşı Genel Başkanlıktan is- tifa edip, yerine muvakkaten bıraka- cağı Ahmet Oğuz da kendisini takip Nurettin Ardıçoğlu Küçük hesaplar edince bir hayli memnun olmuştu. Gelgelelim, Oğuzun boşalan yerine Genel İdare Kurulu toplantılarından birinde 15 Ekim seçimleri ithalatın- dan Muhlis Etenin oturtulması ger- diği ortaya çıkınca, evvelâ iri kıyım lideri, sonra da kadim C. K.M. P. li- leri bir telâştır aldı. Oğuz istifasın- dan vazgeçti. Hasan Dinçer Bölük- başma vekâlet etmeyi üzerine aldı ve günlük politikaya dönüldü. Ama mesele burada kapanmadı. Yıllardır politika arkadaşlarını ta- nıyan Oğuzlar, Amalar, Ardıçoğul- ları, Karamanın koyununun ortaya çı- karacağı oyuna karsı hazırlandılar. Partinin içine D. P. nin enkazından alınıp yamananlar Oo bir hayli kabarık sayıya ulaşmaktaydılar. Zaman, zZa- man bunların ağır bastığı dahi oluyor- du. Gene zaman zaman C P.nin karşısına dikilmek, 27 Mayısa hafif de olsa karşı olmak fikri etrafında gruplaşmalar, kuvveti (o arttırıyordu. Liderliği fiilen küçük parti içinde Ah- met Oğuz yapıyordu. Arna ve Ardıç- oğlu kader arkadaşlarını takipte gecikmediler. Tahtakılıç ve Evren de işe katılınca mesele daha iyi ortaya çıktı. Üstelik elde henüz kırılmayan bir bono vardı. D. P. mirasçılığına hiç bir parti tamamı tamamına sa- hip çıkmamıştı. İşte böylece, ayda birkaç (defa partiden istifa tehdidi savuran iri kı- yım liderin karşısına çıkıldı. o Oğuz ve Ama Bölükbaşına açıkça cephe aldılar. İyi taradıkları kader arka- daşlarına en fazla tesir edecek hare- ketlere başladılar. Bütün iri ogörü- nüşüne rağmen çoğu zaman hisleri- nin kurbanı olan Bölükbaşının küçük kaprislerine dokunmaya başladılar. Evren ve Tahtakılıç baştacı yapıldı. Devamlı tahrikler, hele af sedaları- nın yankıları Bölükbaşının hızla ko- şarken birden geri odönüvermesine sebep teşkil etti. Özardanın af teklifine prensip kararma rağmen imza koy- maktan kaçınmadı. Oğuz fiilen parti- nin lideri rolünü oynamağa başladı. Hal öyle olunca Ma İstifa et- mekten, den ayrılmak- tan başka çare a İşte haftanın ortasında perşembe günü iri kıyım lider partiden istifa ettiğine dair dilekçesini Genel İdare Kuruluna gönderdiğinde, geri çevri- leceğini büyük bir iyimserlikle umu- yordu, fakat kendisine "güle güle" deniliverdi. Öyle ki iri kıyım lider is- tifasının cidiyetini kendisi bile anlı- yamamış ve basın mensuplarını te- ker teker arayıp herbirine "bak sade- ce sana söylüyorum, başkasının ha- beri yok istifa ettim" bile odiyeme- mişti. Ama mesele ciddiyete binince Bö- lükbaşı paçaları-sıvadı. İki yönden avantajı vardı. Evvelâ C.K.M. de 27 Mayıs aleyhine cereyana karşı olan miletvekilleri kendisini takip e- deceklerdi. Nitekim öyle oldu. Emek- li Albay Nihat Berikan şiddetli bir istifanameyle C. M. P. den ayrıl- dığını bildirdi. derle partinin tutu- munun 27 Mayıs İhtilaliyle bağdaş- masına imkân olmayışıydı. Berkkan parti liderlerini D. P. mirasının pay- laşıcıları arasında en fazla yatırım yapanlar olarak vasıflandırıyordu. Bunun dışında Bölükbaşını şahsi sev- gi, sempati ve güvenden dolayı takip edecekler çıkabilecekti. Hakikaten öyle oldu. Sabık O K. M. P Genel şubesi olmaktan kurtaracağım Buna müsaade etmiyeceğim" feryadının taraftarları oldukça kalabalık oldu. Bir de normal bir düzenin işlemesi i- çin, kuvvetli Hükümetlerin iş başın- da bulunmalarını arzulayan C. K. M. P. liler parlamento içinde rahat ha- reket edebilmek imkânını sağlamak için fırsatı kayırmadılar. Böylece C. K. M. P. içinden Bölükbaşıyla birlik- te 21 kişi ayrılacağını ifade etti. Bir hesap "Bölükbaşının parti içindeki davra- nışları ve bu davranışların üzeri- ne gidilmesinin yanında iri kıyım li- Nihat Berkkan Ateşli eski asker derin bir başka hesabı da oldu. Ka- binenin kuruluşu arefesinde C. K. M. P. li ileri gelenlerin üçlü bir koalis- yona "evet" dememeleri için sebep yoktu. Yıllar yılı beklenilen bakan- lık koltukları oldukça zarif şekiller halinde gece uykuları arasına giri- yordu. İri kıyım lider koalisyonun üç kanadından en zayıfı olma yollarını açan bu düşüncenin yatımda yer al- madı. Evvelâ peşinen diretmiş oldu- gunu hesapladı. Sonra parlamentoda başıboş bir grup süratle çoğalıyor ve kendisine lider arıyordu. Pekâlâ bu grupu peşinden sürükliyebilme imkâ- nına dört yıllık parlamento süresin- ce yeni bir partinin temellerini atma ve geliştirme imkânları eklenebilir-