4 Haziran 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

4 Haziran 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

32 Biliyor muydunuz? DEVLET TİYATROSUNUN ve erkese palı gişe” oynanmış, “kuyruğa” girdikleri halde, rinde mamışlardır. aştığı o tahmin DEVLET TİYATROSU SANATÇILARI hasırlanmaktadırlar. Bu turne, İSTANBUL nr Hurnesi büyük 5 Albanın oOEvi”, "Haml Gülümser” piyeslerinin o bütün birçok- seyirciler, sabahın,. bazı temsilleri- bir Patineurs, "Ağaçlar "Ocak" "ka- erken saatle- temsiller için yer bula- İstanbul temsillerinin gişe geliri olarak 100 bin liranın üstünde bir gelir sağladığı, seyirci sayısının da'15 bini edilmektedir. BÜYÜK bir yurt (o turnesine biri Trakya ve Karadeniz, öbü- rü Güney ve Doğu illerimizi içinçalmak üzere iki koldan ger- çekleştirilecektir. Bir grup, Turgut Ösakmanın “Ocak” o piye- siyle Çorlu, Edirne, Kırklareli, Tekirdağ, İzmi, o Zonguldak Kastamonu, Sinop, Samsun, Ordu, Giresun, Trabzon, Rize, Gümüşhane, Erzurum ve Erzincan dolaşacaktır. Bir grup da, piyesiyle İskende- Hak-, Refik (o Erduranın rundan başlıyarak Gazi Antep, Ur fa, Malatya, Sivas, kârı", yaret Elazığ, edecektir. "Cengiz Hanın Bisikleti” Diyarbakır, Van, Tokat, Amasya ve Çorumu zi- KENT BE mar TOPLULUĞU ANKARAYA gelmiş ve Küçük Ti- roda repertuvarlarının ni başlamıştır. Kent Oyuncularının Ankarada olağanüstü bir ilgi rini belli etmektedir. -ve birer hafta süre ile- sırasıyla Neoati sahneye Canaronun ilk oyunu (olarak İlk temsilim, kazandığı "Rasomon” Kent- Oyuncuları duğu- o "Nalınlar", "Raşomon'u büyük başarı, Cumalının o -Mahir Marcel Achard'n . "Aptal Kız" ve H. Lindsay ile R. Crotse'un "Büyük o Sebas- tianlar” adlı eserlerini oynıyacaklardır. VİYANA DEVLET OPERA VE tiyatrolarının 1960 - 61 BİLANÇOSU ilân edilmiştir. Buna göre, Viyana Operası . 5 temsil ver- mişi 655 bin 391 seyirci bu temsilleri görmüştür. En çok oy- nanan ayrıca temsilleri 39 bin Beethoven'in "Alınyazısının Kudreti” -16 temsil- Hofburg'un "Fidelio'su o- 18 temsil- ile olmuştur. o Viyana Redutensaal'inde 70 temsil vermiş, 370 seyirci görmüştür. Burada en çok Verdi'nin Operası bu oy- nanan opera, Mozart'ın "Çosi fan tutte'si ohmıştur - 24 tem- takibetmiştir. Aynı mevsimde leri 484 bin sunda en çok oynanan oyun Je-an Shakespeare'in olmuştur. Burgiheatere bağlı devrede.321 seyretmiştir. Bu eser Arthur Schnizler'inm 1961 mevsiminde msil- olmuş, bunu Leo Fall'n "İstanbul Gülü" Burgiheater 346 temsil vermiş, bu otemsil- 100 seyirci görmüştür. Viyana Devlee o Tiyatro- Anouilli-un o"Becketti ile "Nasıl hoşunuza giderse" si -32' şer temsil- olan Akademie o Theater o aynı temsil vermiş, bu temsilleri 159 bin. 638 kişi tiyatronun programında en çok yer alan "Anatolu. -62 temsil, Viyana Devlet sahnelerinin' umumi gişe olmuştur. liri 65 milyon 446 bin şilini -2 milyon 617 bin 849 doları bul- muştur. Buna karşılık giderler 181 milyon 196 bin şiline - 7 milyon 247 bin 840 dolara- yükselmiş, ayrıca 9 milyon 900 bin şilin - I milyon 196 bin dokur - yaşlı aktörlerin emekli öde- nekleri, 14 milyon 400 bin şilin - 576 bin dolar - da yeni in- Şaat' ve tesisat karşılığı atarak sarf edilmiştir. Bu hesaba gö- re Avustu, ö a hükümetinin Devlet sahnelerine verdini yıllık ödenek -resmi kurdan - 23 milyon 560 bin 560 liralık gişe gelirine karşılık 81 milyon 118-min 560 Türk Lirasını bulnak- tadır. unutturmıya ve temsili (o sürükleyip götürmeğe yetiyor. Ama seyircinin bununla yetinip yetinmediği pek bel- li değildir. Temsilden çıkarken o se- yircilerden duyulan hayal O kırıklı- ğına benzer sözler, eski Karaca tem sillerinin özlemi çekildiğini göster- mektedir. Marie Bell geliyor Bir defa 1930 da, Charles Boyer ila, inci defa 1940 da Comedie -Frahçaise ile temsiller vermek üze- re yurdumuza gelmiş ve güzelliği ka- dar sanat gücüyle de seyircimizde derin izler bırakmış olan ünlü Fran- sız trajedi sanatçısı Marie Beli, ö- nümüzdeki günlerde, kendi adını ta- şıyan bir toplulukla, memleketimize üçüncü defa gelecek, İstanbul ve An- karada temsiller verecektir. nsız sanat makamlarının des- teklediği bu turnede Marie Bell ove arkadaşları önce Bulgaristana uğ- rayarak Sofyada temsiller verecek, ler, oradan İstanbula İstanbuldan Ankaraya geçecekler, daha sonra rada da temsiller vereceklerdir Son gelişinden bu yana geçen yir- miiki yıllık zaman içinde Marie Bell, Comedie - Française'in en ünlü tra- jedi sanatçısı; olarak parlamış, bir süre önce "Moliere'in Evi" diye anı- lan bu Devlet Tiyatrosundan, hizmet yıllarını doldurarak ayrılmış, kendi adına kurduğu toplulukla. Paristeki Gymnase Tiyatrosuna yerleşmiş ve. Fransız trajedisinin I numaralı ka- dını olarak Fransız hükümetinin dai- ma desteklediği turnelerle Avrupa, İngiltere ve Amerikanın bellibaşlı sanat merkezlerinde geniş yankılar uyandırmıştır. Topluluğun erkek yıldızı Jacgues Dacgmine'dir ve turneye şu sanatçılar da katılmaktadır' Henriette Barreau, Claire Versane, Christine oFabrega, Beatrice Lami, Marcel Tristani, Hu- bert Noel, Serge Bossac, Robert Legran. İstanbul ve Ankarada vere- cekleri oyunlara gelince, bunlar. Ma- rie Bell'in başkadın rollerinde büyük ün kazandığı Racine'in iki bem olacaktır: "Phedre" ile "Berenice' Uzun yıllardanberi Fransız tiyat- TOSU görmemiş olan "İstanbul ve An- kara seyircisinin, mevsim bir hayli ilerlemiş olsa da. Marie Bell toplu- luğuna lâyık olduğu ilgiyi, gösterece- ği muhakkaktır. Ne yazık ki bu tem- siller İstanbulda dört - 12. 13, 14, 15 Haziran - Ankarada da iki - 16 ve 17 Haziran defadan fazla verilmi- yecektir. Temsillere bir de "Şiir Ma- tinesi" eklemek Fransız turnelerinin hemen hemen bir geleneğidir AKİS, 4 HAZİRAN 1962