4 Haziran 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

4 Haziran 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

© Haftalık Aktüalite Mecmuası I : 8, Cilt : XXIV, Sayı : 414 yazı İşleri: Rüzgârlı Sokak No.: 15 Tel: 11 8992 P. K. 582 Ankara are : Rüzgârlı Sokak No. : 15 Rüzgârlı o Matbaa Tel: 1061 96 Başyazar: Metin Toker AKİS Neşriyat Ltd. Şirketi adına imtiyaz sahibi ve Müessese Müdürü Mübin TOKER Yazı İşlerini fiilen idare eden Mesul Yazı İşleri Müdürü Kurtul ALTUG Karikatür TURHAN Fotoğraf : Hüseyin EZER Associated Press Türk Haberler Ajansı Klişe : Doğan Klişe Bu mecmua Basın Ahlak Yasa- sına uymayı taahhüt etmiştir. Abone şartları: 3 aylık (12 nüsha) : 10.00 lira 6 aylık (25 nüsha) : 20.00 lira 1 senelik (52 nüsha) : 40.00 lira İlan şartları : Santimi: 20 lira 3 renkli arka kapak: 1.500 TL. İlân işleri : Telefon.: 10 61 96 Dizildiği yer : Rüzgârlı Matbaa Basıldığı yer: Milli Eğitim Basımevi FİYATI: 1 LİRA Basıldığı tarih : 3.6.1962 Kapak Resmimiz İsmet İnönü II. Koalisyon Kendi Sevgili AKİS Okuyucuları, Aramızda Önümüzdeki haftadan itibaren AKİS, son senelerin en önemli röpor- taj serisine başlıyor. Başyazarımız Metin Toker büyük Batı Avru- pa merkezlerini dolaştıktan sonra bu haftanın içinde Ankaraya dönmüş olacaktır. Bir kaç hafta boyunca AKİSte okuyucularımız bu seyahat- ta toplanmış intihaları bulacaklardır. Metin Toker, büyük Batı Avrupa merkezlerinde sadece en müm- taz devlet adamlarıyla değil, oraların umumi efkârına İstikamet veren pek çok şahsiyetiyle de uzun uzun görüşmek fırsat ve imkanını bulmuş- tur. Bu kimseler Türkiye hakkındaki görüşlerini anlatmışlar, zaman zaman bilgi almışlar ve ekseriya da hayretlerini ifade etmişlerdir. Hay- ret ifadesi karşılıklı olmuştur. Zira Türkiyenin nasıl temsil edildiği ve propagandasının çeşitli iç ve dış kaynaklar tarafından nasıl yapıldığı görüldüğünde bir Türkün de hayret etmemesine imkan yoktur. Düşün- ve Londrada Türkiye bir Büyük Elçiye sahip değildir ve maslahat- iin hepsi parlak diplomatlar olmaktan çok ama çok uzaktır. Önümüzdeki hafta çıkacak olan yazı, serinin belki de en ziyade alâka uyandıran yazısı olacaktır. Bunda Metin Toker, dışarıdan Türkiye- nin nasıl göründüğünü ve Türkiyenin kendini dışarıya nasıl gösterdiğini anlatacaktır." undan sonra sıra, dışarının vaziyetine gelecektir. Biz içerde incir çekirdeğini doldurmayan meselelerle uğraşırken, üyesi bulunduğumuz çeşitli camialarda, Atlantik (camiasında ve Avrupa Birliğinde bizim e ne derece hayati önemde işlerin; döndüğü o yazıda incelenecektir. Bundan sonra sıra Vatikan, İtalya, Fransa ve İngiltereye ait yazılara gelecektir. Türk dostlarının 1 numaralısı olan Papa XXIII. Clovanni'nin şahsiyeti, bizinde alâkalı gayretleri, Vatikan devletinin hususiyetleri ve komünizme karşı Kilisenin aldığı cesur vaziyet, o yazının konusu olacaktır. İtalya, bir hususiyetiyle, bizim için alâka çekicidir. İtalyada, bir bizim, Doğu Meselemiz vardır. Türkiyede Doğu Bölgesi neyse. Güney Bölgesi İtalyada odur. Güney İtalyayla Kuzey İtalya arasındaki fark Doğu Anadolu ile Batı Anadolu arasındaki farkın eşidir. Bu yüzdendir ki İtalya bir özel plân hazırlamış, bir özel teşkilât kurmuştur. 12 yıl içinde bu teşkilâtla Güney İtalyada adeta mucizeler yaratılmıştır. Bu istifadeli tecrübenin bütün meseleleri, İtalyayla alâkalı yazının başlıca konusudur. AKİS okuyucuları Fransayla alâkalı yazıda General de Gaulle'ün şahsiyetini, özelliklerini, söylediklerini bulacaklar, Atlantik Paktının bu huysuz ortağını anlamak fırsatını elde edeceklerdir. Fransayı hırpa- layan Cezayir meselesi, o yazıda gözler önünde tütün elemanlarıyla dökülecektir. Nihayet bugünkü İngiltere, son yazıların konusunu teşkil edecek- tir. Bütün bu yazılarda, Türkiyeyi en ziyade alâkadar eden aktüel me- seleler ele alınacaktır. Meselâ, hala doktrin partileri hayali peşinde koşanlar İngilterede Liberallerin İşçilerle ortaklık karmaya hazırlan- dıklarını gördüklerinde biraz şaşacaklardır. Sevindi o sosyalistlerimize gelince, bugünkü sosyalizm ve sosyalist partilerin durumu da onlar için yeni görüş ufukları açacak mahiyettedir. Ama, asıl ibret alınacak husus on yıl içinde Batı Avrupada elde edilen inanılmaz kalkınma, iler- leme ve refahtır. Önümüzdeki haftadan itibaren AKİS'i okuyunuz ve herkese okutu- nuz. Önümüzdeki haftadan itibaren, AKİS, bütün Türkiye için 1 nu- maralı hâdise olacaktır, Saygılarımızla AKİS