4 Haziran 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

4 Haziran 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

İKTİSADİ VE Kongreler Nalıncı keseri gibi... Geride bıraktığımız haftanın oOrta- larında çarşamba günü, Anka- ranın bugüne kadar pek çok kongre- ye sahne olmuş bulunan geniş top- lantı yerlerinden birinde pek dikkati “Tür- kiye Ticaret ve Sanayi Odaları ve Borsalara Birliği XIV. Kongresi" adı- nı taşıyan kongre, Dil ve Tarih Coğ- rafya Fakültesinin geniş Konferans salonunda toplandı. Salona bir gün önceden gerekli mikrofon ve hoparlör tesisleri. o Başkanlık Divanı için kür- sü ve diğer noksanlar ilâve edilmiş- ti. Fakülte bahçesinin en çok göze çarpan yerine de büyükçe bir pano konulmuştu. Panonun üzerinde be- az ve kırmızı renklerle kongrenin adı yazılıydı. gün, saatlerin 9.30'u gösterdiği ei kongre salonu, delege olma- yan bir takım kimseler tarafından yavaş yavaş doldurulmağa başlandı. Gelenler, salonun sol tarafında, din- leyicilere ayrılmış olan koltuk o blo- kunda oturuyorlar ve kendilerine da- ğıtılan siyah plastik çanta içindeki kitap ve broşürlere göz gezdiriyor- lardı. Saatlerin 10'a yaklaştığı sıra- da delegeler de gelmeye delegeler, son dakikada gelmeyi uy- gun bulmuşlardı Delegelere ayrılan koltuklar odol- durulduktan sonra, bir İdare Heyeti üyesi mikrofona gelerek, (Başkanlık Divanım göreve davet etti. 27 Mayıs- tan sonra tüzük esaslarına göre Uç yıl için seçilmiş bulunan Divanı, büyücek bir bayrak asılmış olan sahnenin ortasındaki (okürsüde yerini aldı. (Başkan Reşat Leblebi- cioğlu birkaç defa mikrofonla Hasan Tezi kürsüye davet ettiği halde, ge- len olmadı. Neden sonra, Divanın üç üyesinden biri olan Tezin, kongre- ye katılmadığı anlaşıldı. Hasan Te- zin kongreye gelmemesi, delegelerin ek çoğunun üzülmesine sebep oldu! Bir İstanbul delegesi yanındaki arka- daşına dönerek: "— Azizim, bu tatsız geçecek. dedi defa kongre çok Hasan gelmemiş.." Gülüşüldü. Kongrenin hazırlığı sırasında Hü- kümet üyelerinden hiç birine yer ay- rılmamıştı. Saat 10.10'da salona gi- ren İmar ve İskân Bakanı Muhiddin Güven, Ön sıralara doğru yürüdü, boş koltuklardan birisine oturdu. İda- re Heyeti üyelerinin, işgal ettikleri ön sırada başka da boş yer kalma- mıştı, oOHerkes, kongrenin başlama- MALİ sını bekliyordu. Bakanla hiç ilgile- madı. Yerinden ve çevresin- den pek hoşnut görünmeyen Bakan, yirmi dakika kadar salonda kaldık- tan sonra, gene geldiği gibi Sessizce salonu terketti. Bu sırada Bakanı Şefik İnan da gelmişti. İna- nı salonun arka taraflarında oOtur- makta olan İstanbullu bir delege kar- şıladı. Bakana yer ayrılmadığını bil- mediğinden, ön sıralara gitti. Tama- men dolmuş bulunan salonun önlerin- de boş yer olmadığı için İnana ar- ka sıralarda bir koltuk (o gösterildi. Maliye Bakanı, gerek kendisine gös- terilen ilgisizliğe, gerekse bir yer bi- le ayrılmamış bulunmasına fena hal- de sinirlenmişti. Oturmaktan vaz- geçerek geri döndü, sinirli adımlarla salonu terketti SAHADA nan kütle olarak, . sefalet içindeki öylü için ve tarımla geçinen halk in. serbest fiyatın teminine çalışa- lum!" dedi ve devam etti: "— İşsizlik konusu bizim de me- selemizdir. o Bunu d lâzımdır. Ekonomi, benim işlerim iyi gidiyor yürümez. Buna bir çare bulmalıyız." Feyyaz Köksalın konuşması de- legelerden çok dinleyiciler (o tarafın- dan alkışlandı. Yer yer de tebessüm edenler oldu. Gene Em konusuda konuşan Osman Polat "— Özel sektörün rahatlayabilme- si, daha çok kâra gidebilmesi işsizliğin giderilmesi şarttır. zengin olsun ki, biz de mallarımızı daha kolaylıkla ve daha çok satabi- lelim" demesi, özel sektörün sahip Borsalar Birliği Kongresi Sıfıra sifir, elde sıfir olduğu iktisadi ve sosyal görüşü bü- Zenginin malı... Bu olaylar cereyan ederken bir ta- raftan da İdare Heyetinin hazır- ladığı faaliyet raporu bir. İdare He- yeti üyesi tarafından okunmaktaydı. Raporda genel olarak işsizlik ve it- halât üzerinde duruluyordu. oHükü- metin yatırım, politikasındaki aksak- li dolayı işsizliğin had safha- ya geldiğ memleket iktisadiyatını oldi ettiği belirtildi. Kota sistemi- nin ise, ithalâtın rasyonel bir" şekle sokulması ve tam bir liberalizm esa- sı içinde tatbiki için ıslah edilmesi isteniliyordu. Faaliyetiraporunun o- kummasından sonra söz alan delege- ler, rapora genel olarak katıldılar. Bu arada işsizlik konusunda özel sektöre düsen görevi Feyyaz Kök- sal: "— Biz, özel teşebbüs, insana ina- tün emmi yett Daha sonraki konuşmalarda OHü- hükümetin ve bilhassa Maliye Baka- nı Şefik İnanın özel sermayeyi güç duruma sokucu beyanlarından ve faaliyetlerinden şikâyet edildi. | İkti- sadi düzenin normal hale girebilmesi için Hükümet a, şart oldu- ğu ve Maliye Bakanının biraz, da im dinlemesi gerektiği iddia dildi. Memleket zenginlerinin kongresi, Hükümete çatmakla ve kendi çıkar- larım planlamakla geçen iki gün iğinde devam etti ve perşembe gece- si saat 21'30'da seçimlerle onihayet- lendi. Yeni. İdare Heyetine Bülent Yazıcı, Osman Çilingiroğlu ve (Sadi Şânver girmemiş, diğer altı üye sabit kalmıştır. ortaya koymaya