4 Haziran 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

4 Haziran 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

KADIN Ankara Başarılı bir dernek Geride (o bıraktığımız haftanın için- de, Ankarada bir dernek, iş açıcı , bir Genel Kongre ve güzel ser- giyle 34. yıldönümünü kutladı, Der- neğin adı Yardımsevenlerdir. Genel Kongreye 120 delege katılmıştır. Derneğin kurucuları dinleyici olarak gelmiş ve başlanan işin başarılma- sını görme mutluluğuna ermişlerdir. Yardımsevenler bundan tam oo- tuzdört yıl önce, bir avuç çalışkan kadının çabasıyla kurulmuştur. On- ları bu yola teşvik eden, Türk kadı- nının kurtarıcısı, büyük önder Mus- tafa Kemaldir. Yardımsevenlerin yardımsever, üyeleri, bunca yıl, ses- lerini pek fazla duyuramadan, o fa- kat bir karınca sabrı ile çalışmışlar ve memleket çapında bir müessese kurarak gerçekten başarı kazanmış- lardır. Derneğin bugün, 36 ilde mer- kezi ve 56 ilçede de şubesi vardır. Genel Kongreye katılan delegele- rin il ve ilçelerden getirdikleri leri, Mustafa Kemal Bulvarında açı- lan sergide teşhir edildi ve satışa, çıkarıldı. EL işi masa örtüleri, elbi- seler, ufak tefek hediyelikler, reha- bilitasyonun plâstik çantaları, o özel- likle piknik ve trafik çantaları ger- çekten ilgi çekiciydi. Genel Merkezin ucuz sipariş kabul eden büyük atöl- yesi ve trikotaj işleri ayrıca göze çarpıyordu. Yardımsevenler (o Derneği, 1928 senesinde tek bir odacıkta, kurucu- ların verdikleri 385 lira ile işe başla- mıştır. Bugün merkez ve şubeleriyle beraber, senelik geliri 4 milyon lirayı aşmaktadır. Genel Merkezin, Adakale sokaktaki dört katlı yeni binası di- kiş, el işi, trikotaj atölyelerinden baş- ka bir de kız yurdu barındırmakta- dır. Yurt paralıdır. Bir yandan der- neğe gelir, bir yandan da yurdun dört bir köşesinden gelen, öğrenci kızlara makul bir geçim sağlamakta, onlar için gerçek bir yuva vazifesi (o gör- mektedir. Yardımsevenler Derneği bir yardım derneğidir. Emek karşı- lığı yardımlarda bulunmaktadır. A- tölyelerinde çalıştırdıklarını hem ye- tiştirip sanat sahibi yapmakta, hem de onlara bir kazanç sağlamaktadır. Ayrıca öğle yemeklerim, ilâçlarım vererek o sağlıklarını korumaktadır. Karşılıksız yardım faslında ise ih- tiyarlara, sakatlara, hastalara, ça- lışamıyacak durumda olanlara bakıl- makta, bunlara daimi aylık bağlan- maktadır. Bugün atölyelerde 500 den fazla işçi çalınmaktadır. Bunlar zamanla değişmekte, yerlerine yenileri ogel- mektedir. Derneğin bir gayesi de il ve ilçelerde el işlerine pazar yerleri açmaktır. Göynükten Ankara ya geti- rilen el işi dokuma renkli kuşaklar ve dantel yakalar Ankaralılar tara- fından pek çok beğenilmiş, o büyük miktarda siparişler yapılmıştır. Beslenme Can boğazdan geçer Doç. Dr. Osman Koçtürk, bürosu- nun üzerindeki dosyaları kapattı, karşısındaki AKİS muhabirine (o gü- lümsedi ve yan ciddi, yan şakacı bir sesle : — Size beslenme üzerinde beslenme hem ailenin sağlığını o ko- rur, hem de ekonomiktir. İyi bir. bes- lenme geleneğinin kurulması ise memleketin sağlık ve iktisadi oprob- lemleri ve sosyal davalarıyla kından ilgilidir. Bir anne daha ço- cuğunu karnında taşırken, o alacağı gıdalarla çocuğun gelişmesi üzerinde rol oynadığına inanmalı ve iyi bir beslenme rejimi takip etmelidir. Hal- buki bizde, beslenmeden çok giyime önem verilir. Bu hal, son yıllarda Türkiyede ortalama yaşın otuzbeşe düşmesine sebebiyet vermiştir. Sine- malarda, eğlence yerlerinde kravatlarla görünen pek çok genç, yemeklerde karnını bir kuru opoğa- ça ile doyurmakta, en türlü vazgeçememektedi Beslenme Oo mütehassısı oOsman Koçtürk biraz durdu düşündü, son- herra kararlı bir sesle devam etti: Yardımsevenler Derneği Kongresi Jaydalı istediğinizi söylemeye hazırım. o Yal- nız, rica ederim, kadınları işin içi- e karıştırmayın. Yoksa onlarla ara- mız fena halde açılır" dedi. Muhabir m fakat Koçtürk onun soru sormasına meydan verme- den fikirlerim Açıl ie GE — Doğrusunu isterseniz, bir bes- lenme mütehassısı olarak ben, ev ka- dınlarımızın bu konuda ödevlerini yaptıklarını sanmıyorum. Beslenme önemli bir konudur. Bunu memleket çapında da aile içinde de yeter de- recede değerlendiremiyoruz. Dikkat edin, evlerde mutfaklarımız en çok ihmal edilen köşelerdir. Halbuki mutfak evin en iç açıcı, en itinalı, en ço rak çalışmalıdır. Bilgiye dayanan teşebbüsler "—Bu, herşeyden önce bir eği- tim meselesidir. Anne, çocuğuna bes- lenme bilgisi vermeli ve onu temiz, sade, fakat zengin gıda (maddeleri almaya alıştırmalıdır." Beslenmenin alfabesi ” Beslenme bilgisi edinmek için bilgin olmak şart değildir. Bu- nu her ev kadını kolaylıkla öğrene- bilir. Yiyecekler başlıca yedi gruba ayrılır. İnsanın,- işte bu yedi gruptan hergün belirli bir miktar alması şart- tır. Yâni, hergün et, balık, yumurta, tavuk gibi bir hayvansal protein yağ, ekmek kaynağı, yeteri kadar lu maddeler, bol bol sebze ve meyve almak şarttır. Sebze ve mey- veler üç gruba ayrılmıştır. kabak, ıspanak, maydanoz, dereotu, prasa- ibi yeşil ve sarı seb- zeler birinci gruba girerler. Bunlar