2 Şubat 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

2 Şubat 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

DÜNYADA OLUP BİTENLER Ortak Pazar Bitmeyen pazarlık İngiltere ile "Altılar" Arasındaki De Gaulle'ün bu konuda uzlaşmaz tavır en ufak bir anlaşma ümidini de tamamen ortadan kaldır- dı. Üstelik, Fransanın müzakereleri doğrudan doğruya kesme yoluna git- mesi Ortak Pazar üyesi diğer beş avrupalı ülke tarafından gayet men- fi karşılandı. Böylece, Avrupayı bir- leştirmek üzere girişilen teşebbüsler yeni bir buhranın tohumlarını da beraberinde getirmiş oldu. İngiltere ile Ortak Pazar üyele- ri arasındaki temasların başlangıcı oldukça eskidir. Bilindiği gibi, Av- rupada Altıların biraraya gelerek Roma anlaşmasını oimzalamasından sonra İngiltere de yedi ayrı ülkeyi etrafına toplayarak yeni bir enteg- rasyon hareketine girişmişti. İngiltere bu yedi ülkenin müstakil rupanın birleşerek karşısında yer al- masını önleyebilmekti. Daha uzun müddet birleşme hareketlerinin cid- di bir sonuç yaratabileceğine ihtimal vermiyordu. Fakat olaylar bu tahmi- ni doğru çıkarmadı. Altılar süratli bir gelişme kaydettiler. Görünür bir gelecekte gümrük duvarlarının o ta- mamen kaldırılması imkân dahiline girdi. İngiltere bu durum karşısın- da Altılarla temas kurmak için gay- ret sarfetmeye başladı. Fakat bu te- gilterenin hem Milletler Camiasına, hem de Yedilere karşı bir takım ta- ahhütleri vardı. Bu taahhütlerle Or- tak Pazar üyeliğinin bağdaştırılması halli güç bazı meseleler ortaya çı- karıyordu. İşte Brükselde süregelen müzake- relerde taraflar bu güçlükleri çöz- meye çalışıyorlardı. Meseleler tama- men iktisadi mahiyetteydi ve bilhas- sa İngilterenin tarım ürünleriyle il- giliydi. Brükselde müzakereler teknik se- viyede cereyan ederken, De Gaulle Pariste bir basın toplantısı yaparak İngilterenin Ortak Pazara girmesi- ne muhalefet ettiğini açıkladı. Sebep General De Gaulle Goool!.. olarak, İngilterenin bir ada olması- nı ve menfaatlerinin Avrupanınkiler- le çatışma halinde bulunmasını ileri sürdü. Ayrıca İngilterenin Amerika ile yakın münasebetler kurmuş bu- Harold Macmillan İki yoldan biri lunması, Avrupanın müstakil bir kuv vet olmasını önleyebilirdi. İşte, Avrupanın içine düştüğü bukranın başlangıcını bu sözler teş- kil etti. De Gaulle'ün öne sürdükleri siyasi sebeplerdi ve eğer bu sebepler varitse, daha başlangıçta (o söylenil- mesi ve İngiltere ile müzakerelere başlanılmaması gerekirdi. Ö takınılmıştı. davranış, Brükseldeki heyetler üze- rinde şok tesiri yaptı. Bir kısmı ga- yet asabi demeçler verirken, bazıları da işi şakaya vurdular. Bu sonuncu- ların ağızlarından odüşürmedikleri hikâye şudur: İki çiftçinin arazileri birbirine komşu imiş. Bunlardan bi- risinin oğlu diğerinin de kızı varmış. Babaları bu iki çocuğu evlendirme- ye karar Vemişler. Fakat oğlan bu işe yanaşmamış. Üzerine düştükleri zaman da "Ben çırılçıplak görmedi- ğim bir kızla evlenmem" . Du- lar. Oğtan teklifi sonra "Ben zaten mavi gözlü bir kızla ev- lenmem" demiş. De Gaulle de, bir ada ile birlik kurmıyacağını söylemekte galiba bi- raz geç kalmıştır. Müstakil bir Avrupa Bu karar karşısında İngilterenin gösterdiği tepki oldukça sert ol- du. Observer gazetesi, başyazısında maziyi hatırlatarak, "İki Dünya Sa- vaşında Antant ile İngiliz - Fransız birliğine ve 1940 da Churchill'in Fren saya yardım etmesine mâni olmayan Manş, bugün birdenbire aşılmaz bir siyasi engel haline geldi" dedi. Bu- nunla beraber, İngilterenin (tepkisi kızgınlık ve küskünlükten ibaret kal- madı. Müzakerelerden müsbet bir sonuç alabilmek için bütün iyiniyetini kullandı. Fransa dışındaki Ortak Pazar üyesi beş devlet de bu gayre- tinde İngiltereyi tamamen destekle- di. Kesilen müzakerelere obu hafta başında yeniden başlanıldı. Bu defa da müsbet bir sonuç almak mümkün olmadı. Salı günü yapılan toplantıda İngilterenin Ortak Pazar üyeliği ka- AKİS/17