2 Şubat 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

2 Şubat 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

T Sağlık Çocuk felci Çocuk felci -Poliomiyelitis-nin Tür- kiye için bir problem teşkil edip etmediği konusunun sık sık tartışıl- dığı görülmektedir. Bilhassa yaz ay- larında salgınların başlaması ile ai- leler telâşlanmakta, çocuklarına ası yaptırıp yaptırmamak hususunda doktorlara müracaat etmektedirler. Kışın ise bu konu âdeta unutulmakta, hattâ aile doktorunun aşı yapılması hakkındaki ikazlarına pek Önem ve- rilmekte veya aşı komplikasyon -ihtilât- yapıyor diye itiraz edilmek- tedir. Çocuk felcinin Türkiye'nin okapı- larına dayandığı, bizzat Sağlık Sa- kattı tarafından ifade edilmiştir. An- cak, Bakanın fazla iyimserliği göz- den kaçmamaktadır. Zira çocuk fel- ci Türkiyede yaz aylarında salgınlar yapmaktadır ve bu duruma göre de kapılarımızdan içen çoktan girmiş- tir. Son 10 ay içinde 1145 çocuğun hastalığa yakalanmış olması büyük bir problemle karşıkarşıya bulundu- gumuzu açıkça göstermektedir. Ha- kiki vaka sayısı, resmi makamların bildirdiği miktarın çok daha üstün- dedir." Çünkü vakaların bir kısmı, ilk devrede teşhis (edilemediğinden, Sağlık Müdürlüklerine bildirilmemek te, bir kısmı da üfürükçülere, hoca- lara gösterilmektedir. Sokaklarda ol- dukça gık rastlanılan tek bacağı ve- ya kolu kısalmış, büzülmüş, âdeta kurumuş sakatlar veya göğüs kafesi kamburlarmış kur- felçlilerin çoğu çocuk felcinin banlarıdır. P Hastalığın âmili, normal mikros- koplarla görülemiyecek kadar küçük, virüs denilen bir mikroptur, Hasta- lık, virüsün ağız yolu ile vücuda gir- mesiyle başlar. Her vakada felçlerin görülmesi şart değildir: Bu hastalar- da ateş, şiddetli baş ağrıları, kus- malar, karın, kol ve bacak ağrıları müşahede edilir. Beş yaşın altındaki çocuklarda daha ziyade felçli şekle rastlanırsa da, bu, bir kaide değildir. Kırk yaşına kadar herkes hastalığın felçli veya felçsiz sekline yakalana- bilir. Bulaşma şekli ve tedavi Hastalığın sirayet şekli muhteliftir. Sirayette, hastalarla doğrudan doğruya temasın rolü büyüktür. Bun- dan başka, hastanın büyük eli nekler sirayette önemli faktörlerdir. Salgınların görüldüğü mevimler sı- cak yaz ayları ve sonbaharın başıdır. Kışın ve ilkbaharda tek vakalar ha- linde rastlanmaktadır. Sosyo-ekono- mik durumu bozuk olan halk arasın- da daha büyük salgınlar yapmakta- dır. Umumi yaşama şartlarının dü- zeltilmesi, hijyen kaidelerine riayet edilmesi ve bilhassa koruyucu aşının tatbiki, hastalığa yakalanma ihti- malini azaltmaktadır. Hastalık bir soğuk algınlığı o gibi seyredebilir. Yapılan araştırmalar, felcin sadece yüzde 1 veya 2 gibi küçük bir öilin husule göstermiştir.. Felçler kol ve ba larda olabileceği gibi. diafragma de- nilen ve karın boşluğu ile göğüs boşluğuna birbirinden ayıran adale bölmesinde veya nefes almamızı te- min eden adale gruplarında da görüle Hastalığın hususi bir ilâcı yok- tur. Felçli, devrenin başlangıcından üç hafta sonra tatbik edilecek fizik tedavi, felçlerin gerilemesini ve ada- lelerin yeniden iş görür hale gelme- sini temin eder, ileride ortaya çıka- cak adale incelmesini veya (o büzül- mesini önler. Hastalığın seyri esna- sında yapılan vitamin iğnelerinin hiç bir, tedavi kıymeti yoktur. o Aksine, bunlar zararlı da olabilirler. Çocuk felcinden korunma, sadece aşılanma ile mümkün olmaktadır. Türkiyede halk arasında aşıya karşı itimatsızlık ve korku mevcuttur. As- lında aşılanmaktan değil, aşılanma- mış olmaktan korkulmalıdır. Aşı her ra yapılan aşının hiç bir tesiri yok- Felçli bir yavru Bir sosyal dert ki. tur. Hastalık alınmadan ve usülüne göre tatbik edilen aşı, o kimseyi bir sene müddetle koruyabilir. Her şene bu aşının tekrarı şarttır. Bugün için aşının iki şekli var- dır: Birincisi, oOTürkiyede de tatbik edilmekte olan "Salk" aşısıdır. Esa- sını, virüsün formalinde öldürülmüş şeklinin vücuda enjeksiyon tarzında verilmesi teşkil etmektedir. — İkinci şekil, zayıflatılmış virusla (o yapılan ve ağız yolu ile tatbik edilen aşıdır. Bu "Sabin" asısı diye tanınmakta- dır. Bu aşı daha güvenilir bir muafi- yet sağlamaktadır. Amerika, Avrupa ve bilhassa Rusyada geniş ölçüde tatbik edilmekte olan Sabin aşısı bir problem teşkil ettiğidir. Bu prob- lemin halli ise sadece aşılanma ile mümkündür. KİTAPLAR ALEMİ Aylık Bibliyografya Dergisi Yılık abonesi 6 liradır 7. Sayısı çıktı. P. K. 193 — Ankara (AKİS - 48) AKİS/25