February 2, 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

February 2, 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER ihtilâl yapacaktır, onun için mi? Millet doludur ama, siyasi hayatı felce uğratan, asıl meselelerin üzeri- ne eğilinmesini güçleştiren, iyilik yo- lunda zaman ve mesafe kaybına yol açan bu bezirgânlara karşı.. o Şöyle bir çıkmalı ve halka bakmalı, etrafa bakmalı. Halk, bir avuç adamla mı meşgul, yoksa hayatım iyileştirme- nin derdinde mi? Sonra, bu işin de- nemesi bedavadır. Buyrun! Bakalım, kaç kişi arkadan gelecek. 200 dev- şirme partiliyle 28/29 Nisan yarat- ma sevdasının kursaklarda kaldığı gözlerin önündedir. Demek, sebep o da olamaz. Suç işlemişlerdin, vatana hiyanet i. Var mı, ortalığı karıştıranlar? Var mı, onlara kendilerini peşkeş ce- kan siyasi teşekküller? Var mı, in- tikam almadan rahat yüzü görmeye- cek olanlara yataklık edenler? Her şey unutuldu. Siyaset hayatı durul- du. O devri hortlatmak sevdasına tu- tulan, bunu kabil sanan kalmadı. Onlar yerlerinden direktif vermeye, akıl öğretmeye, taktik göstermeye, Siyaset hayatına paravanalı şekilde gene hâkim olmaya çalışıyorlar mı? Mazi, bir buruk hatıradan ibaret kal- dı. Niçin hapishanelerinin kapısını açmamalı, niçin onları çoluk ve ço- cuklarının yanına iade etmemeli, ni- çin ailece ıstıraplarını uzatmalı? Şu memlekete bakın: Herkes işinin ba- şına döndü. Bırakalım adamları ar- tık! Elbette bırakalım! Ama, bu mudur ortam? Var mı- dır bu lâfları memlekete bakıp ina- narak söyleyebilecek bir kimse? Bu ortam mıdır, yaratılan? Ortam bu olmadan, bu lâflar memlekete bakıp inanarak söyleni- lemeden, bu ortam yaratılmadan ne yapılacak, ne oturup konuşulacak bir şey vardır. Başka hayal peşinde olan- lar için bütün sorumluluk mevkileri emre amadedir. Durum, çıplak şekliyle budur. bu hafta Hükümet Bir ileri, bir geri (Kapaktaki cambazlar) Uzun boylu, koyu renk bir kostüm giymiş olan orta yaşlı adam gü- lümseyerek AKİS temsilcisine: Alican İstanbuldaki toplantıda Süreyya Ağaoğlu ile İşin içindeki iş AKİS/8 ” — C.H. P. içinde İsmet Paşa- nın etrafında çoplanmız demokrasi - P. bu çevreyi bezdirmek istememek- vedir. Bu sebeple af meselesi tama- n Hükümet Protokolü içinde hal- ledilecektir" dedi. Olay bitirdiğimiz haftanın başın- da Parlâmento binasının Kolisyon Koridoru olarak tanınan koridorun- dan geçti. Orta yaslı, uzun boylu a- dam Y. T. P. Genel İdare Kurulu ü- yesi ve Basın sözcüsü, A. P. den müdevver Cevdet Perindi. Perine gö- re Y.T.P. af konusunu hiç bir za- man istismar etmeyecekti. Halbuki aynı günün sabahı Y. T. P. Genel Başkanı Ekrem Alican Partisinin İs- tanbul İl Merkezinde yaptığı bir ko- nuşmada "Topyekün af tam sükünu getirecektir"demişti." Son iki hafta içinde politik geliş- meleri takip edenler, Koalisyon Hükümetinin bir kanadını teşkil eden Y.T. P. nin temayüllerine bir türlü teşhis koyamadılar. Değil parti için- deki fikirler, partinin Genel Başkanı Alicanın konuşmaları bile (o devamlı çelişme halindeydi. Alican önce siya- si affın mutlaka ve herşeyden önce çıkarılmasını ileri sürerek o Koalis- yon ortağı C. H. P. yi sert bir dille tenkid etmiş, sonra da, 24 saat için- de, kelimenin tam anlamıyla tornis- tan ederek "sözlerinin yanlış anlaşıl- mış olduğunu" açıklamıştı. Alicanın bu dönüşünün sebebi gerek politika çevrelerinde ve basında, gerek ken- di partisi içinde gördüğü sert reak- siyondan ileri gelmektedir. o Sözleri tasvip edilmemiş, üstelik A. P. ile girmiş olduğu tâviz yerme yarışında kullandığı silâh geriye tepmiştir. Or- tada Koalisyon kurulurken imzalan- mış olan bir protokol vardır. Y.T. P., Karma Hükümetin bir kanadı olarak bu protokola riayet etmek zorunda- dır. Nitekim Parti içinde bu husus kendisine bir kaç defa nazikâne ha- tırlatılmıştır. Alicanın bu konuşmaları daha çok A. P. ile olan siyasi rekabetten doğmaktadır. Alican A. P. nin elin- de bir oy avlama tuzağı olarak gör- düğü genel af sloganım bir türlü ra- kibine bırakmağa yanaşmamaktadır. Bu yüzden Kayseri mahkümları bir istismar metal haline (gelmektedir. Gerçi 2. Koalisyon Hükümeti kuru- lurken, 24 Haziran 1962 de üç parti arasında bir protokol imzalanmıştır ve bu protokolün üçüncü fıkrasının E bendinde "Karma Hükümete dahil partiler tarafından affın istismar ko- nusu yapılmaması için, partilerimiz