2 Şubat 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

2 Şubat 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

TELEV . Za Teşkilât Yıllardan sonra Geçen hafta içinde Basın - Yayın ve Turizm Bakanlığı gerçekten Önemli iki yabancı misafir ağırladı. Bakanlık Müşaviri Altemur Kılıçın gayretiyle Ankaraya davet edilen al- man misafirler, Türkiyede Dir tele- vizyon istasyonu kurmak içi im- kânlar araştırmak üzere görevlendi. rilmişlerdi. Bugüne kadar, bu maksatla Tür- kiyeden dışarıya gidenlerle dışardan Türkiyeye gelenlerin sayısı oldukça kabarıktır. Çeşitli sebeplerden ötürü bu seyahatlerin sonuçlarını gerçek- leştirmek bir türlü mümkün olama- mıştır. Fakat bu sefer, Basın - Ya- yın ve Turizm Bakanlığı Radyo Mü- şavirliğini ziyaret eden o alınanlarla yapılan görüşmeler Türkiyeye tele- vizyon getirilemese bile, hiç olmazsa, bir televizyon stüdyosu (o kurulması- nın ümitlerini ortaya çıkarmıştır. Bu stüdyo önce televizyon program- AKİS/26 İZYON cısı ve teknisyeni yetiştirmek için kullanılacak, sonra da bir anten, ila- ve edilerek, yayın yapar duruma ge- tirilecektir. asın - Yayın ve Turizm Bakan- lığı ilgilileriyle misafirler çalışmaya devam ederlerken, Türkiyede televiz- yon programcılığı alanında yetişenle- rin sayısı da gittikçe artmaktadır. Bu gün Ankara Radyosunda bu konuda yetişmiş sadece bir kişi mevcutsa da, Milli Eğitim Bakanlığındakilerin sa- yısı bir hayli kabarıktır. Televizyon konusunda yetiştirilmiş olan Milli Eğitim Bakanlığı görevlileri. Ame- rikan yardımıyla Amerikaya gönde- rilip, üniversitelerin "Radyo ve Tele- vizyonla Eğitim" dalında çalışmış kimselerdir. Ayrıca, Ankara Radyo- sunun iki görevlisi de kış başlarında açılan bir imtihanı kazanarak oAl- manyaya, televizyon (programcılığı üzerinde eğitim görmek üzere gön- derilmiştir. Bu arada, yine dış mem- leketlerde, televizyon (programcılığı üzerinde kendi hesaplarına çalışan kimseler de vardır. Basın - Yayın, imkânların müsaadesi nisbetinde, bü- tün bu elemanları bir araya toplaya- bilirse, daha televizyon kurulmadan, iki-üç televizyon programcısı elde edilmiş olunacaktır. Yine alınanların de yetiştirilmek üzere Hamburga da- vet edilmiş bulunmaktadır. Televizyon ve Türkiye Televizyon Türkiyeye ne gibi fay- dalar sağlayabilir? oŞu günlerde en önemli soru budur. Pek yakında yine Basın - Yayın ve Turizm Ba- kanlığında çalışmaya başlayacak o- lan bir komite, televizyonun Türki- yedeki imkânlarını araştıracak, bel- ma teferruatlı raporlar hazırlayacak- Bir - iki yıl sonra ise bir başka Ki. belki bu kararları değiştire- cek, işi bambaşka bir yoldan ele a- rece yerinde kararlarla Türkiye tele- vizyonunun o hedeflerini ve çalışma şeklini çizecek, veya en yararlı plân- larını yapacaktır. O zaman da Ba- ın - Yayın ve Turizm Bakanlığının karşısına, Türkiyede televizyonu beş yıl geriye atan Beş Yıllık Kalkınma Plânı çıkacaktır. Bu arada, Anayasaya göre Tür- kiye Radyoları da Ekim ayına kadar muhtar bir duruma getirilmek Z0- rundadır. Basın - Yayın Bakanlığı oldukça yerinde bir kararla "Türki- ye Radyoları ve Televizyonları" mü- essesesinin iç yapısını şimdiden ha- zırlamaya ve kanun çıktığı zaman teşkilâtı derhal kurmak için çalışma- ya başlamıştır. Bu teşkilâta, kısmen, televizyon da ilâve edilmiş bulun- maktadır. Fakat yapılan bütün ça- rileceğini bilen yoktur. Sözün kısası, ilgili daireler ve Hükümet bu konu- da şimdiden bir anlaşmaya varma- dıkları takdirde, radyoculuğumuz gi- bi Türk televizyonunu da karmaka- rışık bir istikbalin beklediği muhak- Yirmibeş yık bulan radyoculuğu- muz, bugünlerde bütün ümidini, Ana- yasaya göre çıkması gereken kanu- na bağlamış, beklemektedir. Televiz- yona kıyasla son derece basit bir sis- temle çalışan Radyo gibi bir mües- sesenin düzene girmesi için çalışan- lar, bunun ne demek okluğunu çok iyi anlamış bulunmaktadırlar. Tele- vizyonu getirmek için o çalışanların da Türkiyede, plânsız ve temelsiz bir televizyon sistemi kurmaktan ka- çınmaları ye kurulacak olan televiz- yon teşkilâtının radyolarımız gibi bir keşmekeşe düşmesini Önlemek i- çin şimdiden tedbir almaları şarttır.