2 Şubat 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

2 Şubat 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

gerekli gayreti sarfedeceklerdir" denmektedir ama, bu sadece kağıt üzerinde kalmış ve Alican zaman za- man parlayarak ulu orta demeçler vermiştir. Böylece seçmenlerine "Bu af çorbasında benim de tuzum var" demek istemiştir. Nitekim Alicanın İstanbuldaki son konuşmasında söy- lemiş olduğu "Topyekün af, tam sü- künu getirecektir" sözleri herhalde Protokolde belirtilen "affın istismar konusu olmasını önlemek yolunda sarfedilen bir gayret" siyasi partinin Genel Başkanı olarak imza- lamış olan Alican, bu noktayı unut- maktadır. Çayı görmeden Aslında, Alican ve Y. T. P. rejimin teminatı olarak gördükleri Koa- lisyonun bozulmasını akıllarından bi- le geçirmemektedirler. Y.T. P. Gru- pu, sayıları onbeşi ogeçmeyen bir müfritler kliği hariç, 113 sayılı ka- nun çerçevesinde bir affa razıdır. Tabii bu kanunda bazı ufak tefek değişiklikler yapılabilir -nitekim ba- sın suçluları da bu kanun içinde mü- talâa edilmektedir- ama bu hiç bir zaman siyasi affı içine alacak çapta olmıyacaktır. Ancak eşyanın tabiatı icabı Y. T. P. bundan vazgeçmemek- tedir. Gerçi 118 sayılı kanun Parlâ- mentoya getirildiği zaman Koalisyon Hükümetinin diğer iki kanadının, C. H.P.veG.K.M.P.nin yanında yer alacaktır ama bu Y.T. P. nin siyasi genel affa karşı olduğunu (o göster- mez. Zira parti içindeki eğilim Büt- çe Müzakerelerinin osonuçlanmasın- dan ve plânın tatbikatına başlanmı- -ından sonra, topyekün siyasi affı Meclise getirmektir. e Alicanın son konuşmalarınızı ve çala hedefi, daha çok bu tasavvurları gerçekleştirmek için ge- rekli ortamı yaratmaktır. Alican böy- tekrarlıyarâk A. P. nin silâhını elin- den alacak ve D. P. den miras kalan oyların üzerine oturabilecek, öte yan- lışacaktır. Bu bakımdan aradaki za- manın uzaması Y. T. P. nin lehine dir. Alican siyasi genel affı çıkar- mağı başardığı takdirde eski D. P. seçmenine (o "Birinci Koalisyonda A. Kulağa Küpe Kem söz sapma aiftir Hükümet protokolundan iyasi affi istismar yapmayacağız! HU Alican konuşuyor: Siyasi af olmadan huzur ol- maz. Tasfiye etmeliyiz o mese- leyi! HI Raif Aybar diyor ki: konusu Hükümet (o protokoluna o riayet etmek bizim için namus borcu- ur! P. affı çıkaramadı tana, bakın ben bunu başardım" diyebilecektir. Ali- canın plânı şimdilik C. H. P. ile ip- leri koparmamak ve 113 sayılı ka- nunla alâkalı affın Meclisten geçme- sini sağlamak, sonra da yavaş yavaş Hükümete siyasi genel af fikrini em- poze edebilmektir. Ancak yaptığı manevra herkes tarafından sezilip te Basın ve umumi efkâr Alicanın döndüğünü tam belirtince Y. T. P. Genel Başkanı şahsiyetinin de verdi- ği buruklukla yeniden bir yarı - çı- kış yapmaktan kendini alamadı. Bu sebeple Y. T. P. nin bugün her zamankinden daha fazla tesanü- de ihtiyacı vardır. İlk kanun Meclis- ten geçerken Partisinin genel af le- Turhan Bilgin Düzendeki o afcı YURTTA OLUP BİTENLER hinde en ufak bir çıkın C. H. P. yi ürkütebilir ve Alicanın bütün ümit- leri kaybolabilir. | Bu yüzdendir ki Y.T. P. nin haftanın başlarında Sa- lı günü toplanan Senato ve Millet Meclisi Grupları müşterek toplantı- sından sonra yayınlanan bildiride "Grupun ittifakla Genel Başkanın tutumunu desteklemekte" olduğu be- lirtilmiştir. Gülün dikenleri Ancak Alican ve arkadaşlarının ku- lağına bir olay kar suyu kaçır- maktadır. Adnan Menderesi Yassıa- dada savunan avukatlardan Talât A- sal ve etrafında sayıları onbeşi bu- lan arkadaşları gülün o dikenleridir. Asalın 113 sayılı kanunla alâkalı af Parlâmentoya geldiğinde genel siya- si affı istemeğe kararlı olduğu söy- lentiler arasındadır ve bu durum Y T. P. yöneticilerinin hayli korkulu günler geçirmelerine sebep olmakta- dır. Asala bugüne kadar yapılan tel- kinler hiç bir fayda sağlamamıştır. Nitekim haftanın başlarında Salı gü- nü Parti Yönetim Kurulu üyesi ve Basın Sözcüsü Cevdet Perin Parlâ- mento binasının ikinci katında Yas- sıadanın bu talihsiz ve meharetsiz avukatına rastladığında (kendisini bir kenara çekerek: — Asal, biraz realist ol. Mende- resi Yassıadada savundun. İdamdan kurtarabildin mi? Onun için, böyle ufak tefek çıkışlarla genel affın ge- tirilemeyeceğini bil" demiş ama. bu sözler de bir fayda sağlayamamıştır. Öte yandan bu konuda A. P. de boş durmamaktadır. Parti içinde, ik- na kabiliyeti ile tanınmış olan mil- letvekilleri Y. T. P. li müfritler ara- sında dolaşarak ilk kanun Meclise getirildiğinde genel siyasi af lehine oy kullanacak milletvekili o yakala- mak üzere kulis yapmaktadırlar. A. P. li Turhan Bilginin idare ettiği bu kulisçiler pek de zorlukla karşılar mamaktadırlar, Zira, her iki partinin hedefleri de aynıdır. Arada, sadece bir zaman farkı vardır. Y. T. P. İl- ler bir cemile olmak üzere genel si- yasi affın 27 Mayısta çıkarılmasını istemektedirler Hattâ Celâl Bayarın tahliye edildiği takdirde nerede göz uygun yer olarak kabul edilmekte- dir. Ancak D. P. lilerin farkında gö- rünmediği, böyle bir teklife Y. T. P. den katılan da bulunsa, kendi arala- rında buna katılmayacak olanların sayısının düzineleri bulacağıdır. AKİS/9