16 Şubat 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

16 Şubat 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURITA OLUP BİTENLER için 40 - 50 yıl vade ve yüzde | ilâ daha düşük bir faiz nispeti tespit e- dilmiştir. b) Ticari krediler: Konsorsiyuma tiye Avrupa devletlerince benimsenen bu tip kredilerin yardımların müm- kün olduğu kadar küçük bir nispeti- ni teşkil etmesine (o çalışılmaktadır. Ancak ticari kredilere alışmış Avru- pa devletlerine kalkınma kredilerini kabul ettirmek kolay olmayacaktır. Hattâ imkânsızdır. c) Hibe şeklindeki yardımlar. Sa- dece Amerika Birleşik Devletleri ve Dünya Bankası bu tip yardımlar ya- pabilmektedir. Bu yılki oOAmerikan yardımı 250 milyonun 70 - 80 milyo- nunu böyle karşılayacaktır. Konsorsiyumun (o karşılaştığı bir mıştır. Almanya, Fransa, ve İsveç gibi devletlerin dış yardım yapmağa müsaittir. gerleri ise yeni yeni kanunlar çıkar- maktadırlar. Böylece Konsorsiyuma tiye olan devletler dahi kolayca kal- kınma kredisi overememektedirler. Ayrıca Fransa ve İngilterenin ka- nunları dış yardımı tecviz etmesine rağmen bu devletlerin kredileri kolo- nileriyle olan yardım anlaşmaları se- bebiyle muayyen bir limiti aşama- maktadır. Bilhassa İngiltere, çok güç- lük çıkarmaktadır. Hattâ dost olma- yan bazı ingiliz çevreler ("Türkiye Müşterek Pazara girecek, biz gire- miyoruz. Kendimize yeni gümrük du- varı mı çıkaracağız" demektedirler. ingiltere bu yıl Plânın 1963 yılı uy- gulaması için en çok 10 milyon, Fransa ise 12 yıl vadeyle 15 milyon dolarlık yardım yapacaklardır. Her iki kredi de çok kısa vadelidir. Fran- sanın özellikle ihracat garantisi kre- disi üzerinde durması hükümeti dü- şündürmektedir. İngiltere ile Fran- sanın böyle küçük meblâğlar verme- si, tabii Konsorsiyumun daha az zen- gin üyeleri için bahane olmaktadır. Bu arada bizim ihracatımızın tahminlerden 40 - 50 milyon dolarlık bir fazlalık göstermesi plân teknis- yenlerinin oOyüzünü ogüldürmüştür. Önceleri 330 milyon dolar (olarak tahmin edilen ihracatımız gecen yıl 381 milyon doları bulmuştur. Arada- ki 50 milyon dolar plânın finansmanı bakımından son derece (o önemlidir. Ayrıca Konsorsiyuma yeni üye olan İsveç bu yıl 1,5 milyon dolarlık sem- bolik bir yardım yapmakla beraber, bu limit gelecek yıl 15 milyon doları bulacaktır. AKİS/10 Koz ası gidiyor. Konsorsiyumun o bu toplantısının ö- nemi Hükümetçe görüldüğünden, bu defa Parise doğrudan doğruya Turhan Feyzioğlunun gitmesi uygun görüldü. Böylelikle, geçen toplantı- da yapılan hata tekrarlanmadı. Zira himayesindeki Fethi Çelikbaş gön- derildi ve sayın Profesör, bermutad, bir çuval inciri berbat ederek döndü. Konsorsiyumun o toplantısından hiç bir netice alınmadı. Üyeler, sayın Profesörün gürültülü sözlerine bıyık altından gülümsemekle yetindiler. Onun üzerine, bu sefer Feyzioğlunun paçaları bizzat sıvaması lüzumu ha- — Plânlama, 1968 Yılı Progra- mı ile tamamen mutabakat halinde- dir. Gerçi rakamlarda bazı değişik- likler yapılmıştır ama, bunlar önem- li değildir" dedi. . Olay bitirdiğimiz haftanın başla- rında Salı günü Devlet Plânlama Teşkilâtının rahat koltuklarla döşe- li geniş müsteşarlık odasmda geçti. Müezzinoğlunun bu sözleri 5 Yıllık Plânın 1963 Yılı Uygulama Progra- mı ile ilgilidir. Program bu konudaki kanuni prosedüre uygun olarak (Plânlama Merkez Teşkilâtı tarafından hazır- lanmış ve Yüksek Plânlama Kuru- lunda incelendikten sonra Bakanlar Kurulunda bazı ufak değişikliklerle Alan memnun, sıl oldu. Konsorsiyumun bu toplantısı bir çok bakımdan önem kazanmaktadır. Bunlardan biri de, Feyzioğlunun dev- let adamlığı vasfının bir çetin imti- hanını teşkil etmesi olacaktır. Eğer Başbakan Yardımcın o arzuladığımız bir yardımı koparıp getirebilirse prestiji çok (yükselecektir ve itiraf etmek gerekir ki Profesörün böyle bir prestij yükselmesine bu sıralar- da şiddetle ihtiyacı vardır. Açıldı besmeleyle dükkânımız.. Uzun boylu, zayıf, kemikli yüzlü, orta yaşlı adam önündeki kalın kitabın kapağına uzun uzun baktı satan memnun kabul edilmiştir. 4 ciltte toplanmış olan 505 sayfalık bu programda ön- ce kısaca dünya ekonomisindeki ge- lişmeler incelenmekte ve bu geliş- melere paralel olarak türk nomisinin durumu, Genel ve ma Bütçeler Uygulaması, İktisadi Devlet Teşekkülleri programı, 1962 Plânlı Devreye Geçiş Programının sektörler itibariyle uygulama duru- mu ve Dış Ticaretteki gelişmeler yer almaktadır. 1963 Programı kitabının bir özel- liği de "Özel Sektöre Rehberlik" baş- lığı altında, bu sektörü ilgilendiren konuları topluca gösteren bir bölü- mü içine almasıdır. Bu bölümde Özel