16 Şubat 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

16 Şubat 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

Sektörü teşvik için alınacak tedbir- ler, yatırıma elverişli olanlar ayrın- tılı bir şekilde açıklanmaktadır. 1962 yılı Planlı Devreye Programı başlığı altındaki bölümde geçen yıl ancak yüzde 5-5,5 civarın- da bir kalkınma hızına ulaşıldığı be- lirtilmektedir. i Programında öngörülen yüzde 7 oranındaki hız gerçekleştirilememiştir. Bunun lıca sebepleri olarak Kamu sektörü yatırımlarının programlanan seviye- ye ulaşamaması ve iktisadi faaliyet- lerin geç başlamış olması gösterile- bilir. Fakat bu gecikmede 1962 baş- larında siyasi olayların aldığı yünün de geniş çapta tesiri olmuştur. Nite- kim iş çevrelerinde beklenen geliş- me ancak politikanın istikrar kazan- mağa başladığı Nisan ayı sonlarında tahakkuk edebilmiştir. (Bu tarihten sonra kredi hacmi genişlemiş, mev- duat artmış, likidite tercihi azalarak para arzında yüzde 8 oranında bir artış görülmüştür. Gelişmelerin fiyat üzerinde de etkisi olmuş, Nisan ayın- dan itibaren düşen fiyatlar yılın son üç ayında tekrar artarak Ocak 1962 deki seviyesini bulmuştur. o Böylece Özel Sektör yatırımları toplam ola- rak beklenen seviyeye (ulaşmıştır. Ancak bu yatırımların büyük bir kısmı bina sahasını kapsaması sebe- Geçiş biyle üretimde faydalı olamamıştır. İşte bu sonuçlardan hareket ederek ekonomik hayattaki durgunluğun at- latıldığı kanısına varan Hükümet, 1963 Yılı Uygulama Programını in- celerken yatırım hacmini bir mik- tar daha genişletmeyi uygun gördü. Böylece bazı rakamların değiştiril- mesi gerekiyordu. Bu arada plân he- deflerinden uzaklaşıldığı, bu prog- ramın başarıya ulaşamıyacağı gibi yaygaralar koparıldı. İktisadi Plân- lama Dairesi Başkanı Atillâ Sönmez çalımla istifa etti. Fakat bir bardak suda koparılan bu fırtınaların çalış- malara tesiri olmadı. Hükümet, sek- törler arasındaki dengeyi bozmama- ga bilhassa dikkat ederek toplam ya- tırım hacmini 102 milyon lira arttır- dı. Bu fazlalığın 31 milyon lirası ka- mu sektöründe, 71 milyon lirası ise özel sektörde yer almaktadır. Böyle- ce 5 milyar 744 milyon 700 bin lira- sı kamu sektörü, 3 milyar 871 mil- yon 900 bin lirası da özel sektöre ait olmak üzere 1963 yılında yapılacak toplam yatırım hacmi 9 milyar 616 milyon 600 bin lira olarak tespit e- dildi. Yatırımların sahaları Bu yatırımın sektörler arasındaki ise şöyledir: dağılışı YURTTA OLUP BİTENLER — Tarım: 1963 yılı içinde tarım ala- nına 400 milyonu özel »sektör, 873 milyon 300 bin lirası da kamu sektö- rü tarafından karşılanmak üzere | milyar 273 milyon 300 bin liralık ya- tırım yapılacaktır. Kamu sektörünce yapılan yatırımların en önemli kıs- > mını sulama ve arazi ıslahı, orman koruma faaliyetleri teşkil etmekte- dir. Madencilik: Bu sahada 105 mil" yon lirası özel sektör tarafından kar- şılanmak üzere 471 milyon liralık ya- tırım yapılacaktır. Bunun 360 milyon liralık bir kısmım petrol ve kömür yatırımları teşkil etmektedir. — İmalât Sanayii: Sektörler arasın- da en büyük yatırım payı bu sahaya ayrılmıştır. Bu yıl 1 milyar 445 mil- yonu özel sektör tarafından karşı- lanmak üzere 2 milyar 144 milyon 600 bin liralık yatırım, yanılacaktır. Özel sektörün yapacağı yatırımların başında 900 milyon lirayla (oEreğli Demir ve Çelik İşletmeleri gelmek- tedir. Ayrıca bira, konserve, bitki- sel yağlar, lâstik imalâtı gibi saha- lara da el atılacaktır. Kamu sektö- rünün yapacağı yatırımlar ise şöyle- dir: 16 milyon 30 bin lira sarfıyla Kastamonuda bir şeker fabrikası, 14 milyon 500 bin lira sarfıyla Eskişe- Hükümette plânla ilgili çalışmalar yapılırken Temel direğinde çatlak yok AKİS/LI