16 Şubat 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

16 Şubat 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER Dış Yardım Pamuk eller cebe boylu, kır saçlı, yaşlı fakat dinç görünüşlü adam ve arkadaşı Esenboğanın sert beton pistinde e- nerjik adımlarla yürüyerek Pan A- merikan Havayollarına ait dev Boe- - Jet yolcu uçağının merdiven- lerini gıktılar. Uçak homurdanarak yaptığı geniş bir pist turundan son- ra havalandı ve birkaç dakika son ra nl kayboldu. Bu sırada saat- ler t ,30' u gösteriyo ordu. Olay Pazar günü Ankarada, Esen boğa Hava Alanında geçti. (o Uzun boylu, kır saçlı adam Türkiyeye Yar- dun Klübü -Konsorsiyum- o Başkan sından evvel Türkiyeyi görmek ve plânın hazırlayıcılarıyla görüşmek isteyen Mangoldt'un gerçi bu Türki- yeyi ilk ziyareti değildi -Konsorsiyu- mun kuruluşuna tekaddüm eden gün lerde bir NATO tetkik heyetiyle bir- likte Ankaraya gelmişti-, ama bu se- fer durum başkaydı. Omuzlarına Konsorsiyum Başkanlığı gibi (oağır bir mesuliyet yükleniyordu. Bu se- beple müdafaa edeceği plânın bütün meselelerini detaylarıyla bilmesi ge- rekiyordu. Bu ziyaretinde zihnindeki bütün istifhamların kati cevabını buldu Mangoldt Perşembe sabahı Baş- bakan Yardımcıları Ekrem Alican ve Von Mangolt'un katıldığı dış yardım toplantısı Dananın namzedi Von Mangoldt idi. Von Man- goldt ve beraberindeki O. C.D. Genel Sekreter Yardımcısı Kaiser Pariste, O. E. C. D. nezdindeki dai- mi delegemiz Münir Mostar, Hazine Genel Müdürü Kemal Siber ve Mem- duh Aytürle buluşarak Perşembe gü- nü yapılarak olan Konsorsiyum top- lantısından evvel bazı kulis faaliyet- lerinde bulunacak ve bilâhare Baş- bakan Yardımcısı Turhan Feyzioğlu ile Kâmuran Görün de bu çalışmala- ra katılacaklardır. Von Mangoldt'un bir kaç gün içi- ne sığdırılan bu ziyareti son derece verimli oldu. 14 Şubatta Pariste ya- pılacak olan Konsorsiyum toplantı- AKİS/8 kuyruğu Turhan Feyzioğlu ile Maliye Bakanı Ferit Melen, Dış İşleri Bakar Feri- dun Cemal Erkini ziyaret e Asıl çalışmalar ancak bu neza- ket ziyaretlerinden sonra kanlığında yapılan toplantıda özel- likle plânın iç finansmanı meselesi üzerinde duruldu. Hazırlanan vergi reform kanunları hakkında bilgi ve- rilerek planın finansmanında emis- yona gidilmeyeceği kati olarak belir- tildi. Toplantılara ertesi gün Devlet Plânlama Teşkilâtı Müsteşarı o Ziya Müezzinoğlunun Başkanlığında plân- lamada devam edildi. Sabah 9.30 ye öğleden sonra 15.30 da yapılan top- lantılarda Türkiyenin iktisadi port- resi çizilerek tediye durumu gözden geçirildi. Bu izahatlardan sonra Von Mangoldt 250 milyon dolarlık yardı- mın 200 milyonunun orsiyum tarafından mutlaka finanse edilece- ğini, geriye kalan 50 milyon doların da karşılanması için çalışacağını va- adetti. Idt'un en verimli temasını, Cumartesi sabahı Başbakan İnönüye yaptığı ziyaret teşkil etti. Görüşme- lerden hayli memnun kalan Mangoldt Başbakanlıktan çıkarken omerdiven- lerde etrafnı saran gazetecilere: "— Plân çalışmalarınız iyi yol- dadır. Yardımın gereği konusunda o kadar ikna olduk ki 250 milyon do- zaman bu 250 milyonun temin edilmesine çalışacağız" dedi. Von Mangoldt o sabah saat 10 da İnönüyü ziyaret ederek (o kalkınma plânı ile ilgili çalışmaları bu en yet- kili ağızdan dinlemek istemişti. Baş- bakanlıktaki görüşme 50 dakika ka- dar devam etti. İnönü Konsorsiyum Başkanına -Von Mangoldt'un 14 Şu- batta yapılacak Konsorsiyum (| top- lantısında Başkan seçileceği Plânı tatbikte mutlaka ka- rarlı olduğunu, iç finansmanın sağ- lam temellere dayandığını izah ede- rek bu konuda bilhassa (Meclisten peyderpey çıkarmakta olduğu vergi reform kanunlarının mühim rol oy- nayacağını söyledi. Bu kanunların gecikmesine siyasi olayların (sebep olduğunu belirtti ve: " — 1963 yılı içinde özellikle ta- rım vergisinde daha olumlu çalışma- lar yapılacaktır" dedi. Görüşmenin ağırlık merkezini ya* pılacak yardımın miktarı ve şekli üzerindeki konuşmalar teşkil | etti. İnönü tediye muvazenemize paralel olarak önümüzdeki 7 yıl zarfında ye- ni ödemelere gidemeyeceğimize işa- ret etti ve Türkiye için dımın miktarından çok şartlarının önemli Olduğunu belirtti. Gerek Von Mangoldt, gerek O. E. C. D. Genel Sekreter Yardımcısı Kai- ser bu konusmadan son derece mem- nun kalmışlardı. Başbakana, 250 mil- yon doların temin edilebilmesi için çalışacaklarını söylediler. Bunun ü- zerine İnönü gülümseyerek: "— İçteki tedbirleri biz alıyoruz, dışarıdan olan yardım ihtiyacını da Biz temin edeceksiniz. Sizlere itima- dın var" dedi öğleden sonrayı dinlenmek ve şeh-