16 Şubat 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

16 Şubat 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

Tİ Y A Ankara Jean Mercure Ankarada Ünlü fransız rejisörlerinden (o Jean Mercure, geçen hafta içinde An- karaya gelmiş ve Devlet Tiyatrosu Genel Müdürü Cüneyt Gökçerle yap- tığı ilk temaslar sonunda, Ankarada bir Fransız oyununu sahneyi koyma' yı kabul etmiştir Prensip gin açma gerçekleştiği takdirde, Parise dönmüş olan Jean Mercuire, bir hafta sonra tekrar An- karaya gelecek ve Büyük Tiyatro- da çalışmalar bağlıyacaktır. Fransız rejisörünün sahneye koymak istedi- gi oyun, tahmin edilebileceği ni bir Moliere olacaktır: "Don Jua "Don Juan"m dekorlarını Tarık Levendoğlunun çizmesi, başrolünü de bizzat Cüneyt Gökçerin oynaması kararlaştırılmıştır. Ama öbür rolle- ri, bilhassa kadın rollerini, kimlerin oynıyacağı henüz belli değildir. Adolf Rott geldi Orta Avrupanın en ünlü sahneye koyucularından Adolf Rott, U. Giardino'nun "Andrea Chenier" ope- rasını sahneye koymak üzere Anka- raya gelmiştir. Hazırlıkları hayli i- lerlemiş olan bu güzel operanın ilk temsili Mart ayının ortalarında veri- lebilecektir. Eserin dekor ve kostümlerini çiz- mek üzere misafir sanatçı olarak, angaje edilmiş olan Robert Kautzky ile birlikte Ankaraya gelmiş bulunan Adolf Rott, Viyana Operası ile Burg Tiyatrosunun uzun yıllar (başarıyla intendantlığını yapmış, alman diliy- le konuşan Orta Avrupa memleket- lerinde, Amerikada, bilhassa Bregenz Festivalinde, . göl üzerindeki yüzer sahnede» sahneye koyduğu (müzikli ve müziksiz oyunlarla büyük başa- rılar kazanmış birinci sınıf bir sanat adamıdır. Bu bakımdan, Ankarada sahneye koyacağı "Andrea Chenier" operası mevsimin en önemli sanat o' laylarından biri, belki de başlıcası olarak merakla beklenmektedir. Yeni oyunlar Devlet Tiyatrosu sahnelerindeki i- kinci tur oyunlar, bilhassa Yeni Sahnedeki "Foto Finiş", Büyük Ti- yatrodaki "Andorra" ve Üçüncü Ti- ' yatrodaki "Çalıkuşu" Ankara seyir- cisinden büyük bir ilgi ve Oo rağbet görmeğe devam etmektedir. Bu o- için bile yer bulmak çok zor olmakta ve temsiller "kapalı gişe" verilmek- tedir. TR O Bununla beraber, Devlet Tiyatro- su üçüncü tur oyunların hazırlıkları- na şimdiden başlamıştır. Büyük Ti- yatroda, belki de münavebeli olarak, repertuvarda yer alacak "Don Ju- *ah"dan başka, Küçük Tiyatroda, "Dumanlıda Telaki Var'ın, geçen mevsim pek az oynanmış olan, "Göç" le yer değiştirmesi mümkün olacak- tır. Ayrıca, Prof. Sadi Irmakla Beh- çet Kemal Çağların yeniden sahne- ye uyguladıkları Abdülhak Hâmidin "Tarık"ı da, “Çalıkuşu nun gör- mekte Olduğu geniş ilgi hafiflerse, Üçüncü Tiyatroda, aynı kadro ile, sahneye konulabilecektir, Opera ve Bale bölümlerinde Opera bölümü, bu Cumartesi akşa- itibaren mından Leoncavallo'nun "Palyaçolar"ını yeni bir reji, dekor ve tevziatla, tekrarlamıyâ ( başlıya- caktır. Feridun Altunanın sahneye koyduğu "Palyaçolar" da baş erkek rolünü oynamak üzere tanınmış ital- yan tenoru Angelo Loforese, misafir sanatçı olarak edilmiştir. Baş kadın rolünü de, uzun bir süre- den beri Opera sahnesinde görülme- miş olan, Ayhan Aydan oynıyacak- tır. "Palyaçolar"la beraber, koregra- filerihi Petipa, F. Ashton ve Andree Howard'ın -Çaykovski, Bülent Arel, Schubert ve Donizetti'nin müzikleri üzerine- düzenledikleri "Baleler Ge- çidi'nin de temsiline başlanacaktır. Bu "Geçit" de yer alacak balelerden müziğini Bülent Arelin uyguladığı, koregrafisi ile kostümlerini de And- ree Howord'ın çizdiği "Esrarlı En- geller" ilk defa, dünya prömiyeri o- larak, Ankarada icra edilmiş oola- caktır. (AKİS - 79) AKİS/31