3 Haziran 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

3 Haziran 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER. Nuri Bayar- yaşlı politikacının yap- mak istediğini tahakkuk ettirmek i- çin çalışmalara başladılar. Görülüyor ki hikâye yeni odeğil- dir. Son olarak AP içinde 6 kişinin Haysiyet Divanına şevki (Saadettin Bilgiç ve grupunun tam manâsıyla bu partiye hâkim olduğunu ortaya koymuştur. Bu, AP nin bir istika- mette büyük adımlarla ilerlemesi de- mektir. Haysiyet Divanına sevkedi- lenlerden Ferit Alpiskender bu ha- reketi hazmedememiş ve gerçekten büyük çapta faaliyete (girişmiştir. Alpiskender ve arkadaşlarına 20-21 Mayıs olayları büyük çapta yardım etti. Bosna ve Bayar da işi fiilen, ele alınca Meclisin olaydan sonra ilk toplantısında mesele akis buldu. İşe ilk evet diyenler -AP den is- tifa etmek ve icap ederse bağımsız bir grup halinde çalışmak için. Trab- Kutlama Dediğin — İlk defa olarak Türkiyede bir milli klâsik şeklinden başka ve cazip tarzda kutlandı. zon milletvekilleri oldu. o Selâhâttin Güven, Zeki Yağmurdereli, Nazmi Öktem, Ahmet Cemil Kara, Bayar ve Bosnayla bir istifa dilekçesi ha- zırlayıp oOimzalamayı okararlaştırdı- lar. Birinciler arasında İzmir Se- natörü İzzet Birant, Çorum millet- vekili oOAbdurrahman Güler ve Bur- sa milletvekili Ekrem Paksoy da bu- lunuyordu Cuma sabahı Bayar ve Bosna el- lerinde daktilo edilmiş istifa dilek- çesiyle Meclise geldiklerinde en a- zından 30-40 kişilik bir grupu peş- lerinden sürükliyeceklerini tahmin ediyorlardı. İlk anlarda hava gayet iyimser- di. Bosna ve Bayar Topaloğluyla gö- rüştüler. Ahmet Topaloğlu iki genç milletvekiline "hayır" demedi. Ama evet"de demedi. Yuvarlak lâflarla iki genci atlattı. Sonra acele, Ala- bayram, Buna, gerçi hâdiseler ve onun neticesi olan şartlar sebep oldu ama bu güzel bir yol teşkil etti. lar, bayraklar.. 27 Mayıs sabahı, Ama öğledi müesseseler tarafından donatılmış olan çiçekli bir küçük klâsik tören yapıldı: en sonra, o güzel İlkbahar gününde, çeşitli Nutuklar, boru- arabalar caddelerden geçtiler, arabalardaki genç ve güzel kızlar kaldırımlarda birikmiş olan halka bu çiçeklerden attılar. 27 Mayıs gibi bir bayramı bundan Zira 27 Mayıs, kilde kutlamak imkânı yoktur. bir gündür. iyi şe- ayırıcı değil birleştirici Önümüzdeki senelerde bayramların gittikçe daha az paramiliter, gittikçe daha fazla şenlik havası içinde kutlanması yoluna sapmak lâ- zımdır. Nutuklar, borular, bayraklar yerine çiçekler, süsler, zarif genç- ler kullanmak memlekete başka hava, başka âdet, başka ruh getire- cektir. İlk 27 Mayıs bayramı bir başarılı deneme sayılabilir. Önümüz- deki yıllar o istikamette çok daha güzel şeyler yapılabilir. Dünya ada rahat milletler, bayramlarını iye kutluyorlar. Bari biz de, bayramlarımızı kutlamada rahat edelim! AKİS/12 eddin Erişi buldu. Meclisin altında milletvekillerinin gardroplarının bu- lunduğu yerde iki eski arkadaş uzun uzun konuştular. Eriş ile Topaloğlu aşağı yukarı yarım saat kadar gö- rüşüp ayrıldılar. Dimyat ve pirinç.. B: olayı müteakip AP den ayrılarak bağımsız bir grup kurmayı tasar- uyân milletvekillerinin oOodurumunda birden değişiklik oldu. Saat 1l sıra- larında Mecliste evvelâ Cumhuriyet gazetesi muhabirini bulup hikâyeyi anlatan Bosna ve Bayar birkaç daki- ka sonra meselenin bütün Meclis ku- lisinde duyulduğunu ve itibar buldu- gunu gördüler. Bu sırada ellerindeki istifa bildirisini bu işe çok (yatkın Cavit Orala gösterdiler. Oral bildiri- yi tatminkâr bulmadı. Biraz daha şatafatlı ve "nedenleri" tamamiyle ortaya koyan bir bildiri yazılmasını teklif etti. Meclisin kullanılmıyan o- dalarından birine gidilerek yeni bir- metin kaleme alındı. o Bildiride AS idarecilerinin partiyi ve omemleketi -kötü bir yola götürdükleri belirtili- yor, memleketin ve rejimin teminatı için bu harekete tevessül edildiğin- den dem vuruluyordu. Bir saat sonra Meclis koridorlarında (o dolaşan lâf "istifa adedi 25-30'u buldu" şeklin- deydi. Ancak gerçek, sadece 9 kişi- nin imzalarını attığı, birkaç kişinin de tereddüd halinde bulunduğuydu. Bu arada Topaloğlu bütün gücüy- le istifaları bıraktırmak e, Çağlayangil yerine gene eski bir vali oynuyordu. Topaloğlunun birdenbire hareke- tin karşısına geçmesinin sebebi, a- kılı geçinen politikacının serinledi- vekillerinin son olaylarla ilgili rak Sıkı Yönetim, Komutanlığınca sorguya, çekileceğini tahmin etmek- tedir. Bu olay vukua geldiğinde par- ti içindeki panik mutedil-müfrit AP li milletvekillerini Topaloğlunun ku- cağına (düşürecektir. vali obu fikirden hareketle parti içinde mü- cadele etmeyi ve AP yi islâh edip ba- sına geçmeyi uygun gördü! Ken- disine yapılan bütün israrlara rağ- men fikrinde ısrar etti. Panik.. T opaloğlunun tutumu, AP içinde büyük tesir icra etti. Bu sırada Gökhan Evliyaoğlu oOve çömezi de piyasada göründüler. Evliyaoğlu der- hal Bilgiçle irtibatı temin etti. Alel- acele alman bir kararla AP Yöne- tim Kurulu toplandı. Meclisin 2. ka-