3 Haziran 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

3 Haziran 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER rı hesaba katmaktır. Milletin hayatıyla oynamaya kal- kışan ve türk milletine bir junta ida- resini lâyık gören, fakat memleketin sağlam kuvvetleri tarafından kahre- dilen ve bir başka Mayıs Sabahı hal- kın aynı hiddet, kin ve nefreti ara- sında alınıp götürülen yeni bir gafil- ler takımından adalet önünde hesap vermeye hazırlandığı şu sırada hal- kın konuştuğu, halkın düşündüğü bu- dur. isyan Hesap saati (Kapaktaki o konu) Talât Aydemir ve suç ortaklarının duruşmalarının bu hafta o başla- yacağını herkes, geçen haftanın or- tasında "Ankara Örfi" İdare Komu- tanı Cemal Tural" imzalı bir tebliğ- de öğrendi. Tebliğ, bir endişeyi or- tadan kaldırdı: İşler uzamayacaktı. Zaten Cemal Turalın seçtiği kelime- lerden anlaşılıyordu ki tebliğ, Sıkı Yönetime kadar akseden bu endişe- lere cevap teşkil etmektedir. Tebliğ. Söyle demektedir: “Satılmış o saldırganların ve ha- yalperestlerin kanun karşısına çıka- rılma zamanı gelmiştir. | Önümüzde- ki hafta içinde duruşmalarına (o baş- lanacaktır. Bu tebliğ, daha önce yayınlanan bir başka tebliğin devamını o teşkil etti. Ankara örfi İdare (Komutanı Cemal Tural 17 numaralı tebliğinde Söyle dedi: "Bu kapkara düşünceli müteca- vizler adaletin çelik pençesinde yap- tıklarının hesabını vereceklerdir. Bu konuda çıkarılan uydurma Oo haber- lere asla kıymet verilmemesini de bilhassa rica ederim." Tebliğ şöyle biliyordu: "Hiç birimizin asla unutamaya- cağı bu çirkin hareketin failleri Si- lâhlı Kuvvetlerimizin vurduğu sille- den sonra, şimdi de tarafsız ve âdil mahkemelerin önünde o hesap vere- ceklerdir. Bu âdil karara intizar etmek hak- kımız ve vazifemizdir. O tebliğden önce ise Ankara Sıkı Yönetim Komutanlığına tayin edilen yargıçların belli olduğu açıklandı ve bunların isimleri yayınlandı. Yargıç Binbaşılar Ali Cesur, Turgut Akan ve Muzaffer Mucurdur. Yargıç Yüz- başılar Nejat Öztaşkent, Mehmet Karaaslan, Ragıp Avcan. Talât On- muş, Yaşar Çiftçioğlu, Oktay Sezer, Selâhaddin Yılmaz, İlhan Köseoğlu, Sami Gerçer, Faruk Marşan ve Na- AKİS/8 Kulağa Küpe.. Roma Vecizesi Tarpeienne hayası (İdama mahküm edilenlerin,aşağıya atıldıkları kaya) Capitole'un (Roma o parlâmentosunun o bulun- duğu yer) o yakındadır. ci Turanaydır. Fakat Sıkı Yönetim Komutanlığı, Talât Aydemir ile suç ortaklarını muhakeme edecek heye- tin isimlerini bu satırların yazıldığı ana kadar açıklamadı Meri mevzuata göre duruşmalar- da sanıklar kendilerini şahsen ve a- vukatlarıyla savunabilmektedirler. Kararların temyizi kabildir. £ Bura, Askeri Yargıtay bakacaktır. Idam cezaları verilip oObunlar Yargıtayca Başbakan İsmet İnönü Sakin bir zat tasdik olunduğunda infaz, Meclisin tasdikinden sonra olmaktadır. Yani askeri muhakeme usulü ile sivil mu- hakeme usulü arasında, safhalar iti- bariyle bir fark yoktur. Ankara Sıkı Yönetim Komutanlığı bu konudaki son tebliğinde "Mahkemelere giriş" ve duruşmaları takip için ayrı ayrı tebliğler neşredilecektir" dedi Duruşmaların açık mı, kapalı mı olacağı, duruşma safhalarının yazılıp yazılamayacağı, zılacağı, bunların radyoyla verilmeyeceği (o Sıkı Yönetim Komu- tanlığının bugünlerde beklenilen bu tebliğlerinde açıklanacak ve durum aydınlanacaktır. Uçurulan balonlar ve ötesi Yödüsenin tahkikatı gizli olduğu i- çin Sıkı Yönetim daha baştan, bu- nun seyri ve safhaları hakkında bir bilgi verilmesini yasakladı. Gereken bilgilerin Sıkı Yönetim tebliğlerinde verileceği açıklandı. Ancak bu teb- liğler çıkmadı. Çıkmadığı için, An- kara Sıkı Yönetim Komutanı Cemal Turalın "Bu konuda çıkarılan uydur- ma haberlere asla kıymet verilmeme- sini de bilhassa rica ederim" demesi- ne yol açan balonlar birbiri peşine u- çurulmaya başlandı. Bunları uçuran- ların başında bir kaç grup geliyordu: Bir ucundan işin kendilerine bulaşa- cağı endişesinde olanlar, 27 Mayıstan itibaren bunu kendilerine meslek e- dinenler, iyi niyetli oldukları halle her duyduklarına inanıp bunu büyül- terek nakledenler ve tabii gizli a- janlar! Aman yarabbi, bir hafta içinde neler uydurulmadı, kaç kişiler ve kimler tevkif ettirilmedi, neler dal- landırıp budaklandırılmadı.. Dünya kadar çevrede kulaklara Haberin var mı?." diye başlayan ve gerçek- le uzaktan veya yakından alâkası da- hi bulunmayan haberler en ciddi eda içinde fısıldandı, fısıldandı.. Bunlar, Sıkı Yönetimde duyuldukça haklı bir hiddet uyandırmaktaydı. Ancak tah- kikatın selâmeti de, meselâ kimlerin hakikaten tevkif edilmiş veya ifade- lerine başvurulmuş olduğunun açık- lanmasına engel oluyordu. Mamafih, söylenilebilecek kadarının dahi söy- lenmesinin ihmal edilmesi fısıltıcıla- rın işini kolaylaştırmaktan geri kal- madı. Nitekim geçen hafta içinde Baş- bakan İsmet İnönüyle görüşmek fır- satını bulan bazı yabancı gazeteciler de Hükümet Başkanından, tahkikat- la, alâkalı olarak kulaklarına gelen şayiaların bir kısmı karşısında da ağzı bir karış açık kalmaktan geri