3 Haziran 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

3 Haziran 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

Basın — Ahmet Yıldızın Türk Basınının başına musai- lat ettiği ve bir takım kimseler için baba çiftliği yerine geçen Basın İlân Kurumunun son marifeti: Hürriyet gazetesinin resmi ilânları kesildi. Sebep: Kadro yeter- sizliği! Türkiyenin en büyük, en zengin, en mütekamil gazetesi bu "Ucube-Müessese" için kadrosu yetersi» bir gazetedir. Hâdise şudur: Hürriyet gazetesi, bir ajans kurarak kendi kadrosundan bir kısmını oraya aktarmıştır. Bu- nu yaparken de bir takım, kaşkarikolara başvurmamış ve İstanbul kadrosundaki fazlalığı, meselâ Ankarada fo- toğrafçı diye göstermemiştir. Bunu yapmayınca Basın İlân Kurumu ortaya çıkmış, "Kadron eksik!" diye her- kese söylenilebilecek, ama her halde Hürriyete söyleni- lemeyecek garabette bir mucip sebeple ceza kesmiştir. Aslında, cezanın kesilmesindeki sebep ortadadır: Bu Resmi İlânlar öyle bir "Yağma Hasanın Böreği" dir ki birinden bir parça kesildi mi bunu hemen Öteki- ler kendi aralarında paylaşıp mideye indirmektedirler. Onun için yağmacılardan her biri bir yeni yağmacının aralarına kâtılmasını istemediği gibi mevcut yağmacı- ların sayısı da ne kadar, indirilirse o kadar kâr edece- ği hesabının içindedir. .ve biz, bu Resmi İlân Rezaletini, bu Basın İlân Kurumu acaipliğini kaldırmadan Basınımızı sıhhate kavuşturmayı hayal ediyoruz. Milli Güvenlik Kurulu- nun kulakları çınlasın. Turizm — Beş yıllık Kalkınma Plânının turizmle il- gili hükümlerine paralel olarak il ve ilçelerde teşkili gereken Turizm Geliştirme Kurullarından 13'ü teşkilâ- tını tamamlıyarak çalışmalarına (başladı. Mahalli seyahat acenteleri, otel, lokanta, sendika ve bazı resmi sektör temsilcilerinden teşekkül eden bu kurullar kendi çevreleriyle ilgili turizm problemlerini tek tek ele alarak inceleyecek ve hazırladıkları teklif ve plânları Basın-Yayın ve Turizm Bakanlığına suna- caklardır. Bugüne kadar teşkilâtlarını malarına başlıyan iller şunlardır: karya, Konya, Gaziantep, El Maraş, Afyon, Balıkesir, Urfa, tamamlıyarak çalış- İstanbul, İzmir, Sa- eğe Erzurum, Başbakan — Haftanın içinde Başbakan İsmet İnönü Amerikanın meşhur ve son derece muhafazakâr, bıra- kınız Amerikanın dışındaki hâdiseleri, Chicago'nun dı- şındaki hâdiselerde bile daima menfi Chicago Tribune'- un kendisiyle görüşmek üzere hususi surette (gelmiş mutoalbiri Larry Rue'yu kabul etti. Muhabir İsmet Paşayı Lozan Konferansı sırasında tanımış ve hayran kalmış- tı. Nitekim bu hislerini, İstanbula geldiği gün gazete- lere demeç şeklinde açıklamaktan geri kalmadı. Larry Rue Başbakana: "— Beni her halde hatırlamayacaksınız. O zaman- dan bu yana ihtiyarladım.." dedi. İnönü güldü: "— Ne diyorsunuz? Sia benden on yas gençsiniz.." Muhabir itiraz etti: — Yoo, o kadar değil.." Başbakan sordu: "— Kaç doğumlusunuz?" "— 1893" "— Eh, ben de 1884 doğumluyum.." Amerikalı gazetecinin gözleri parladı: "— Gördünüz mü? On yas değil, dokuz yaş!" İnönü tatlı bir kahkaha attı: "— Demek ki benim sözlerimdeki hata payı, birdir" Sonra, Chicago Tribüne durumunu, meselelerini ve son mahiyetini anlattı. onda Türkiyenin manasını, muhabirine hâdiselerin Dünyadan Akisler Yunanistan — İçerde bütün şiddetiyle devam eden İktidar-Muhalefet mücadelesi şimdi de yurt dışına sıç- ramış bulunmaktadır. Daha Kraliçe Frederikaya İn- gilterede yöneltilen hücumların dedikodusu bitmeden, Simdi bir de Lambrakis olayı ortaya çıktı. oSelânikte tertiplenen bir miting sırasında solcu EDA Partisi li- derlerinden G. Lambrakise bir motosiklet hızla çarpa- rak, ağır yaralamıştı. Yaralı, birkaç gün sonra öldü. Ortadaki deliller, bunun bir siyasi cinayet (olduğunu gösteriyordu. Bu olayın yarattığı tepki çok büyük oldu. İçerdeki gürültü patırtı bir yana, önce İngilterede, son- ra da İtalyada, Yunan elçilikleri önünde protesto gös- terileri yapıldı. Bütün işaretler, sekiz yıllık Karamanlis idaresi sonunda bugün Yunanistanın ciddi bir sivas buhranın eşiğinde olduğunu göstermektedir. Çin — Şu sırada Pekini ziyaret etmekte olan Yeni Zelanda Komünist Partisi Başkanı, Çin Komünist Par- tisi Genel Sekreteri ile birlikte yayınladıkları ortak bil- diride, partisinin, Sovyet-Çin ihtilâfında Çinin yanında yer aldığını açıkladı. Bildiride iki tarafın da, "millet- lerarası komünist hareket için en büyük tehlikenin re- vizyonizm olduğu"nda ittifak ettikleri söyleniyor. Bi- lindiği gibi, revizyonizm, çinlilerin Sovyet (o politikası için kullandıkları bir isimdir. Doğu Avrupada partiyi kaybeden Mao, anlaşılan şimdi, hiç olmazsa kimsularını kazanmaya çalışıyor. AKİS/5