June 3, 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

June 3, 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Portre Sevda Aydan Başbakana şarkılı şikâyet ggövük Tiyatroda "Öp Beni Kate" müzikalinin prömiyeri (o verildiği eserde başkadın rolünü oynı- un boyla, ince ve zarif en- güzel sesli sanatçı sahneden salona indi. İlk sırada oturan se- yircilerin ününden geçerken, tam ortada oturan ve yetiştiği Konser- vatuvarın, sahnesinde oynadığı Ti- yatronun kuruluşunda büyük eme- ği geçmiş, ak saçlı, güleryüzlü bir Devlet adamının önünde durdu. En tatlı notlarla ve pek sevimli jest- lerle erkeklerden acı acı şikâyet et- ti, onlara atıp tuttu. Önünde dur- duğu adam şikâyet dinlemiye alışık- tı, onun için kahkahalarla gülüyor- du. Salondan gevrek bir alkış yük- seldi. Gülen Devlet adamı, Başba- kan İsmet Paşaydı. Alkışlanan sa- natçı da soprano Sevda Aydan... gece, Sevda Aydan o gece büyük bir başarı kazandı. Ertesi gün Baş- kentte herkes bu çok hoş, çok neşeli müzikalden sözediyor, Sevda Aydanın güzel oyununu anlata an- lata bitiremiyordu. Operadan müzikale.. Ypirusune söylemek Oo gerekirse, Sevda Aydan daha önce de önem- li başarılar kazanmış. Konservatu- varın Opera bölümünden mezun o- larak sahneye çıktığı 1953-54 mev- siminden bu yana, opera edebiya- tının en çetin eserlerinde gıpta e- dilecek bir gelişme göstermişti. A- ma "Öp Beni Kate" gibi, Başken- tin ilk defa görmek fırsatını bul- duğu, amerikalı bir uzmanın yöne- timinde, büyük özenle hazırlanmış bir müzikalde başarıya ulaşmak ko- lay değildi. Bunun için, opera tem- sillerinin alışılmış oyun ve şan tek- niğinden sıyrılmak, i komedi aktrisinin rahat oyunu, pürüzsüz diksiyonu ile bir operet yıldızının zarifliğini, sıcaklığını ve (müzikal akıcılığını birleştirmek, gerekiyor- du. Sevda Aydan büyük intibak kaabiliyeriyle (oOoperadan müzikale zorluk çekmeden geçmiş, "Öp Be- ni Kate"in özünü teşkil eden Sha- kespeare'in "Hırçın Kız" komedisi- nin Katharina'sına uygun düşen sa- AKİS/30 nat mizacı da bu geçişi kolaylaştır- mıştır. "Öp Beni Kate" müzikalinin baş- kadın rolü için ilk düşünülen sanat- ın, aynı soyadını taşıyan ve uzunca bir zaman sahnede görülmeyen Ay- Ama Ayhan sırasında, merdivenden düşerek geçirdiği ka- za ve uzunca süren tedavisi, bu ro- lün ikinci temsilcisi olarak düşü- nülmüş olan Sevda Aydanı çalış- malarda ön plâna geçirmiş ve ilk temsilleri oynamak ona düşmüştür. Nasıl yetişti? Şi Aydan 1930 yılında İstan- bulda doğdu. İlk ve orta öğreni- mini Ankarada yaptıktan sonra 1947 de Devlet oKonservatuvarına girdi. Yedi yıllık oOKonservatuvar öğrenimini, imtihanda başarı gös- tererek, altı yılda tamamladı ve 1953-54 döneminde Opera Yüksek Bölümünden mezun oldu. Devlet Operasına alındığı o 1953- 54 mevsiminde, bir yıllık (o stajdan muaf tutularak, derhal "La Travi- ata" operasının başkadın rolü olan Gösterdiği ba- Violetta'ya çıkarıldı. Sevda Aydan " Müzikalin "Hırçın Kız"ı şarı, sırasıyla "Manon", "Il Tro- vatore", "Don Juan", "Carmen", "Van Gogh", "Paganini", "Fakir Talebe" ve "Il Tabarro" gibi çeşit- li opera ve operetlerde başrollerin kendisine verilmesini sağladı. Sevda Aydanın sanat hayatında ilk önemli büyük başarı, Cüneyt Gökçerin sahneye koyduğu Richard Strauss'ın "Salome" operası oldu. Partisyon bakımından okluğu oka- dar oyun, bilhassa dans bakımından da büyük icra güçlükleri gösteren bu eserde, Sevda Aydan, sanat ka abiliyetinin çeşitli yönlerini değer- lendirmek fırsatını buldu ve eserin opera sahnemizde kazandığı başa- rıda önemli bir sol oynadı. Rusya turnesi undan sonra "Tosca, "Macbeth" ve "Andrea Chenier" operaları- nın başrolleri kendisine emanet e- dilen Sevda Aydan, devamlı ve cid- di çalışmaları sayesinde, kısa za- manda, opera sahnemizin en beğe- nilen, en başardı osopranolarından biri olarak parladı. Bu sıfatla, 1963 Ekiminde, gönderildiği Sovyet Rus- ya turnesinde Baka, Tiflis, Erivan ve Leningrad operalarında "Tosca" ve "La Traviata operalarını oynı- yarak büyük takdir kazandı. Mos- kovada bir konser verdi ve rus ba- sınında sanatım öven yazılar çıktı. Rusya turnesinden dönüşte İtal- yada birkaç ay kalarak ünlü maes- trolarla çalışan Sevda Aydan, 1963 yazında Varna Festivaline davet edildi, "Öp Beni Kate" müzikalin- de gösterdiği son başarısından do- layı da, aynı rolü Amerikada ilk de- fa oynamış ünlü sanatçı Patricia Morrison'dan tebrik mesajı aldı.. Sanatçılar ailesi Sevda (Aydan, Ayhan Aydanın a- gabeyisi flütist ve Devlet Tiyat- rosu Koristlerinden Bariton Adnan Aydanla evlidir; biri beş, öbürü se- kiz yaşında iki erkek çocuğu vardır. Şimdi, "Öp Bent Kate'in sonra- ki temsillerinde aynı rolü Sevda Aydandan sonra oynamış olan Ay- han Aydanın da kazandığı büyük başarıyı görenler, Ankaradaki ilk müzikal denemesinin Ayhanlara u- gurlu geldiğini söylemektedirler.

Bu sayıdan diğer sayfalar: