3 Haziran 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

3 Haziran 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

kalmadı. Bunlar, hiç bir ölçüye sığ- mayacak asılsızlıktaydılar. İyi münasebetler Hear sonunda, İstanbul Sıkı Yö- tim Komutanı Refik Yılmazın bir tebliği, üç şehirdeki Sıkı Yönetim ile halk münasebetleri hakkında her- kese bir bilgi verdi. İstanbulda gece sokağa çıkma yasağı, geceyarısından saat bire çıkıyordu. Bunun sebebi,- halkın yasaklara gösterdiği riayet ve bunlara karşı olan anlayışıydı. Ya- sak müddetin her üç şehirde yavaş yavaş azalması, sonra da, ilk fırsat- ta tamamen kaldırılması hiç kimse- yi şaşırtmayacaktır. Heyecanın büyüğünü geçirmiş bu- lunan Ankarada, hayatın normale av- deti İstanbul ve İzmire nazaran bi- raz daha uzun sürdü. Ama hâdisenin üzerinden üç gün geçmeden, her ye- re sükünet gelmiş ve duruşmaların başlamasına intizar başlamıştı. Daha şimdiden Ankarada çok kimse ve bilhassa kadınlar, duruşmalara gi- riş kartı temin için harekete geç- mişlerdir. Ancak bu hususta, resmi bir tebliğ yayınlanmış olmadığından kime müracaat edileceği o bilinme- mektedir. Kadınların bu konularda- ki ilgisi, gerçekten dikkate şayandır. Polis romanlarında daima "Kadını a- rayınız" denilmesinin sebebi de bu suretle ortaya çıkmaktadır. Bir pem- be köşkte oturup Cumhurbaşkanı ha- nımı olmak sevdası taşımak ve bunu açık açık söyleyip bir dahaki ev top- lantısının orada yapılacağını müjde- lemek çok zaman, çok yerde, çok kimsenin başını yemiştir. Bu hafta Ankarada gözler, Sıkı Yönetim Komutanlığının 21 numaralı tebliğiyle bu hafta içinde başlayacağı bildirilen tarihi duruşmalara o çevril- miştir.. Duruşmalarla birlikte, hâdise- lerin üzerindeki esrar perdesi de ara- lanacaktır. A.P, Kömürde dinamit var.. undan bir müddet evvel Son Ha- vadis gazetesi (o sahiplerinden ve Denizli milletvekili Sinan Bosna evi- ne davet ettiği dostlarına evvelâ böl bol ispanyol konyağı ikram etti. Son- ra sohbet ister istemez politikaya in- tikal edince Bosna: "— Bir iki gün bekleyiniz.. Bir iki gün.. AP den ayrılacak milletve- killeri memlekette rejimin yerleş- mesi için büyük bir organizasyona girişecekler" dedi. Arkasından hafif- çe içkili olduğundan sallanarak de- al etti Bu defaki öyle birkaç kişiy- le kalmıyacak. Büyük çapta bir iş olacak...." ORDUNUN Ş vetlerinin o görüşünü, riş tarzını GÖRÜŞÜ anda Türkiyede ve dünyada çok kimse Türle Silâhlı Kuv- temayülünü, merak ediyor. Halbuki hâdiseleri Ordu, değerlendi" düşüncesinin ne ol- duğunu iki törende kendi adına konuşan iki mensubunun ağ- zından en açık şekilde ifade etmiştir. Bu iki sözcü, şehitlerin cenaze töreninde konuşan ramında konuşan Ali kes Şehitlerimiz! Demokrasinin saf ve temiz havasının estiği, şu güzel yatanımızı, kirli emeller (o besleye- rek vatana ihanet eden o hainlerin eline oyuncak etmediniz. Sinsi sin- si ayaklanarak nankörcesine saldı- ran o bedbahtlar, muhakkak lâyık oldukları (ocezaları (o göreceklerdin Müsterih olun şehit (kardeşlerim, biz de sizin o nurlu yolunuzdayız. Biz de, sizin kanınızı oakıttığınız bu yolda her zaman kanımızı akıt- mağa hazırız, folunda can verdiği- niz Demokrasi idealim yaşatmak için biz de aynen sizin gibi her fe- dakârlığı yapmağa burada, Atamı- zın huzurunda söz veriyoruz. 27 Mayıs şehitlerimizin kanları- nı akıttıkları ayni ideal oyolunda sizler de, kanınızı akıttınız. Onlar, 27 Mayıs şehitleri, sizle- de 21 Ma- yıs şehitleri. Her ikiniz de istipdat zihniyetine karşı koyan Hürriyet ve Demokrasi şehitlerisiniz. Şu hakikati siz şehit kardeşleri- me mert bir Türk Asker'i ve genci olarak haykırıyonım. Yolunda kan döktürünüz idealiniz, ebediyete ka- dar payidar olacak Türkiye Cumhu- riyeti ile birlikte kalacaklar. Yolunuz- Yolumuz, İdealiniz İde- alimizdir. Ahmet OKUTAN Bosnanın ispanyol Oo konyakların- dan sonra söylediği bu sözlerde ger- çeğin payı vardı. Zira 20-21 Mayıs olaylarından iki hafta kadar evvel AP içindeki mutedil milletvekilleri bir araya gelmişler ve durumun nezaketini a bulundurarak bir harekete geçmenin zamanı gel- diğini birbirlerine “söylemişlerdi. AP li idarecilerin partiyi sevk ve idare- lerinde düştükleri hataların mesini o günkü toplantıda Babaç -henüz vefat etmemişti- yap- tı. Babaç genç milletvekillerine Tür- kiyeyi çıkmazdan kurtaracak olan Ahmet Okutan ve 27 Mayıs bay- Elverdidir. ibretle ve dikkatle okumalıdır. Onların söylediklerini her- Türk Milleti iyi aa ki Türk Silâhlı OKuvwvetleri, milletinin meşru EM ii emrinde bu- lunmaktan dalma şeref duymakta- dır. Silahlı Kuvvetler, rejimlerin en mütekâmili olan demokrasinin âşı- gıdır ve onun gözüpek bir bekçisi- dir. Ona gelecek her türlü tehlike- nin karşısına, bütün gücü ve kud- retiyle çıkmaya daima hazırdır. Türk Silâhlı Kuvvetleri, demok- rasiyi aziz Türk milletine (lâyık görmüş olup, ebediyen milletin ken- di kendini idare etmesini sağlama- ya kararlıdır. Silâhlı Kuvvetleri asil ve omu- kaddes görevinden ayırıp kendi hırs ve emelleri için politika saha- sına atmak istiyen her şahıs, dal- ma hüsrana uğrayacaktır. Muhterem Türk milleti, müste- i rih ol. Silâhlı Kuwetlerin, senin mesut ve müreffeh bir hayat sür- men için kanını ve canını vermeye hazır, senin emrinde, seninle bera- ber nice 27 Mayısları kutlayacak- ta. Ali ELVERDİ siyasi teşekkülün gerçekten AP ol- duğunu söyledi. AP nin kendi içinde yapacağı silkinmenin, bugünkü ida- recilerin kendi sakat fikirleriyle baş- başa bırakılmasının ve AP nin ge- rici grubunun Parlâmentonun bir rejim için elzem olduğunu ifade etti. Babaç da- ha sonra: "— Allah kısmet ederse önümüz- deki pazartesi gününden itibaren ben tek tek arkadaşları dolaşıp isti- fa dilekçelerini toparlıyacağım" de- di. Babaç bu dileğine erişemedi ama E . genç milletvekili -Sinan Bosna ve AKİS/9