29 Haziran 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

29 Haziran 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER le 20 milyon sermayeyle kurulacak bir şirket Türkiyenin muhtelif yerle- rinde dinlenme kampları açacaktır. 4 — Ardıçoğlunun tatbik mevkii- ne koymak istediği bir başka tasarı- yı da Hac yolu projesi teşkil etmekte dir. Bu projeye göre Türkiyede bu- lunan Saint Paul'ün ilk 7 kilisesi, Meryem Ana kilisesi, o Ayasofya ve Noel Babanın öldüğü tahmin edilen yer hristiyan turistler ve bilhassa Marmaris, Demre, Antalya, Tarsus, Antakya, üzerinden geçecek ve her yıl tekrarlanarak bütün dünyaya du- yurulacak olan hac yolu gezilerinin hazırlanmaktadır. Projenin tahakku- ku e Papanın yardımı da istene- ce İki hafta kadar devam eden keşif çalışmasından sonra Nureddin Ardı- çoğlu şu neticeye vardı: "Turizm meselesi Türkiye için ha- yati bir ehemmiyet taşımaktadır. Ardıçoğluna göre Türkiye ile İs- panya arasında büyük bir benzerlik mevcuttur, İspanya 1957 yılından bu yana turizm sahasında yaptığı ham- leler sayesinde dış tediye açığını ta- mamiyle kapatmıştır. Bu arada Yu- nanistan ve İtalyanın da kalkınma hareketlerinde esi büyük bir finans- man kaynağını turizm gelirleri teş- kil etmektedir. Türkiyenin tabii zen- Basın - Yayın ve Turizm Bakanlığı binası "Yanıyor o yeşil büyük ilgi göreceği sanılmaktadır. Mâli portesi 40-50 milyon lirayı bu- lacak olan bu projenin tatbiki için gerekli finansmanın bir kısmı AlID tarafından karşılanacaktır, Projenin sağlıyacağı o faydaların bir diğer yönü de bu geziler sırasın- la Güney - Doğu Anadolunun tabii güzelliklerinin dolayısiyle de olsa ta- nınmasını sağlamaktır. Ayrıca bu ge- ilerie hac yolu üzerinde bulunan klâ- sik devrin Priene, Miletus, Aspendos ve Side gibi büyük şehir kalıntıları da turistlere gezdirilecektir. Bu ko- -uda İngilizce, Fransızca, Almanca, piyanca ve İspan dillerinde asılmak üzere bir kitap bakanlıkça AKİS/12 köşkün lâmbası!” gin açısından her üç memleke- nlüğü gözönüne alınacak olursa bu sahada girişilecek radikal hareketlerin müspet netice vermeme- si için hiç bir sebep yoktur. Bütün mesele eldeki imkânları değerlendir- mekten ibarettir. Nureddin Ardıçoğlu turizmin öne- mini başlıca iki noktadan hareket e- derek izah etmektedir: a) Bugünkü şartlar altında ta- rım sektöründen faydalanılarak 5 Yıllık Plânda öngörülen kalkınma hı- zına erişmek imkânsızdır. b) Yakın bir gelecekte ihracat imkânı sağlayacak kadar geniş, çap- ta sınai bir gelişme beklenemez. Kalkınma meseleleri bu iki gerçe- gin ışığı altında incelenecek olursa Turizm sektörü gerek kısa bir süre içinde neticeye ulaşılabilmesi ve ge- rekse de yatırım kolaylığı sebebiyle akla en yakın gelen bir çıkar yol o- larak görülmektedir. Hükümet Kırklara karışacaklar H“ şey, Bakanların gereği gibi gp lışmamalarına çalışma oimki bulmamalarının sebep olduğu moli sından başladı. Aslına bakılırsa bu, yüzde elli doğrudur. Bir takım Ba- kanlar, ötekilerle aynı imkanlara sa- hip oldukları halde pek âlâ çalış- makta, başarı da göstermektedirler. Buna mukabil İnönü Hükümetlerinde öyleleri görülmüştür Oki dünyanın bütün imkânları kendilerine ( verilse bir iş yapmak kudretine sahip değil- lerdir. Ancak bu yüzde elli gerçek, Bakan Oo Yardımcılıkları (o kurulması meselesini bu hafta, yatanda gerçek- leşecek bir zaruret haline getirmeye yetti. Yatan bir zamanda, Kabinede her Bakanın bir Yardımcısı, daha doğ- rusu bir yaverinin bulunmasını bek- lemek lâzımdır. Bu, bir çok memle- kette böyledir ve bakılırsa Mecliste lüzumu kadar dahi trable-Bakan olabilecek" tin bulunmadığının son kabine deği- şikliklerinde ortaya çıkmış bulunma- sı bir "Bakanlık Mektebi"nin açılma- sına ihtiyaç hissettirmiştir. Meclisin içinden ve dışından, parti idarecile- rinin gözlerinin tuttuğu, genç ve ka- biliyetli, ehliyetli ve bilgili, ve arzulu şahsiyetler çıraklık devre- lerini kendi partilerinden Bakanların yanında geçireceklerdir. Bunların a- rasında yarının büyük devlet adam- ları şüphesiz belirecek, hiç olmazsa bugün tatbik edilen "Bakalım, belki iyi çıkar" sistemiyle Bakanlık koltu- guna adam tayin etme sistemi tari- he karışacaktır. Meselenin prensibi Gi egm bir noktada güçlük çıktı. Bakan dımcıları da, Kabine tGD1ERMİNERA katılıacaklar ve daha önemlisi, söz ve oy sahibi olacaklar mıdır? Eğer olur- larsa, Hükümetten iş çıkarmak son derece zorlanacaktır. İnönünüri tâbi- riyle bizde her müzakerede hatipler "İşe Ademden başlarlar". Bu yüzden- dir ki hatip pek gerilere gittiğinde tan!.." Simdi, Kabine toplantılarına bir de Bakan Yardımcıları girerse cümbüş tam olacaktır.