29 Haziran 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

29 Haziran 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

Sahi, şimdi neredeler Hüseyin Saygun (BJ.K. lı Çengel Hüseyin) sâhalarında parlayan bir çok futbolcunun sempatik lâ- kapları vardır. Su futbolcular, dan yıllar geçmesine rağmen bu la- kapları ile tanınırlar, hattâ bir kimse bu futbolcuları adlarından çok lâkaplarıyla bilir ve tanır. Bir Leblebi Mehmet, bir Otomobil Nuri. bir Kova Osman, bir Boncuk Öme- rin soyadları unutulmuş fakat lâ- kapları asla hatırdan o çıkmamıştır. Türk futboluna ve Beşiktaş Kulübü- ne yıllarca hizmet etmiş ve Orta boylu esmer bir futbolca vardır ki Çengel Hüseyin olarak tanınmıştır ve sahalardan yıllarca önce çekilme- sine rağmen hâlâ bilinmektedir. Türk futbol Beşiktaş Kulübünde ve Milli Ta- kımda sol haf mevkiinde unutulmaz oyunlar çıkaran Hüseyinin O futbolu ve sitili bugün hâlâ aranmaktadır. Son derece çalışkan, enerjik ve ga- yet rahat top süren Hüseyin; Be- şiktaşta yıllarca oynamış ve takı- mının da kaptanlığını yapmıştır. Hüseyin Saygun 1334'te ( İstan- bulda Çenberlitaşta doğdu. Babası Başkomiseri oOHasan Say- i. Hüseyin, Reşitpaşa İmali lunda ilk tahsili yaparken meşin to- Hüseyin, orta tahsili müddetince de hem okulda hem de mahallesinde ar- kadaşları arasında futbol (o oynama- ya devanı etti. Vefa Ortaokulunu bi- tirdikten sonra tahsiline devam et- meyen Hüseyin Savgunun ilk resmi futbol takımı 1933 yılında intisap ettiği Kadırga Gençlik (o Kulübüdür. Hüseyin bu kulüpte bir yıl oynadık- tan sonra futbolda hemen temayüz etti ve bir yıl sonra o zamanların kuvvetli bir takı mı olan Taksim Es- seyan takımına geçti. 1935'ten 1937 yılına kadar Esseyan takımında oy- nayan Hüseyin, Kadırga Kulübünün eski Başkanı Kenan Kolik vasıtasıy- le Beşiktaş Kulübüne girdi ve futbo- lu bırakıncaya kadar bu o takımca . Hüseyin, Beşiktaşa girince bir aylık antrenmandan sonra e- men birinci takıma alındı ve ilk ma- çını Vefaya karşı sağ haf mevkiinde yaptı. O tarihten sonra Hüseyin Say- gun, Beşiktaş birinci takımının bü- tün maçlarında yer aldı. Kadıköyde Fenerbahçe stadında, Fenerbahçe ile yaptıkları bir maçta rakip takımın solaçığı Büyük Fikret ile soliçi Re- biiyi marke etti. O devrin bu iki bü- yük şöhretini birden nefis bir şe- kilde marke eden Hüseyin'e seyirci- ler bir de isim taktılar. İki futbol- cunun peşini bir çengel gibi (obırak- madığı için Fenerbahçe taraftarları dahi "Yaşa Çengel" diye bağırmaya başladılar. O günden sonra bütün futbol severler (OHüseyini "Çengel" olarak çağırmaya başladılar. O ka- dar ki kendi takımında dahi oHüse- yin ismi unutuldu ve yerini "Çengel" aldı. Daha da enteresanı 1944'te İn- tisap ettiği Denizcilik Bankasındaki ilk bordrosuna da Çengel Hüseyin diye yazıldı. Hüseyin yaptığı maçlarda göster- diği başarı ve centilmenliği netice- sinde 1945 yılında Hakkı ve Şeref Görkeyin oynamadıkları bir gün sa- haya takımda ilk defa sol (o ve kap- tan olarak çıktı. Bu maçta Çengel Hüseyin zamanın İstanbul Valisi merhum Lütfi Kırdarın elinden 4 kupa birden aldı. Bu maçta Beşik- taş Hüseyinin attığı tek golle Fener- bahçeyi mağlüp etmişti. Çengel (oOHüseyin 1946 yılında Fransaya gitmeğe kalktı. O zamanki Beşiktaş idarecileri Hüseyinin bu ar- zusunu yerine (o getirmeyince, genç futbolcu da teessüründen Beşiktaşı bırakarak Vefa Kulübüne geçti. Ve- faya transfer ederken de Vefa Baş- kanı Remzi Tatariden 3000 liri par ra aldı. Çengel Hüseyinin bütün spor hayatında futboldan aldığı pa- ra bu oldu. Hüseyin iki sene Vefada oynadıktan sonra tekrar (Beşiktaşa döndü, O zamanki bütün futbolcular gibi İkinci Dünya Savaşında milli temas yapılmadığı için Hüseyin de çok geç milli oldu. İlk milli omaçı 1948'de Yunanistana (o karşıydı. 3-1 kazandığımız bu maçta Çengel Hü- seyin gol haf mevkiinde çok oaşa- rılı bir oyun çıkardı. 1952. yılında profesyonelliğin Oo kabul Oo edilmesin- den sonra Beşiktaş profesyonel kad- rosunda yer alan Hüseyin, futbol ha- yatının sonuna kadar hiç bir ücret almadı. Böylece belki de profesyonel olup da hiç para almıyan tek fut- bolcu oldu. Çengel Hüseyin 1958 yı- lında evlendi ve aynı yıl bir Fener- bahçe-Beşiktaş maçında kaptan ola- rak oynadıktan sonra futbolu bırak- ti. 1955'te iki yıllık ayrılıktan sonra Çengel Hüseyin tekrar futbola dön- dü. Bursa Güvenspordan antrenör o- yuncu olarak yapılan bir teklifi ka- bul etti. Bu amatör takımı hem çar lıştıran, hem de bazı maçlarında yer alan Çengel Hüseyin takımını Türkiye birinciliklerine kadar seltti. yük- Bundan sonra da Hüseyinin fut- bolle alakası kesilmedi. Hâlen bir yandan Beşiktaş genç takımının an- trenörlüğünü yapıyor, da ilk kulübü Kadırganın dır. Başkanı- Denizcilik Bankası muhasebe ser- visinde başmemur olarak çalışan futbol sahalarının unutulmaz Çengel Hüseyininin biri 10 diğeri 8 yaşında iki- kızı var engel Hüseyinin en üyük zevki Beşiktaşlı ve (Kadırgalı (o gençlerle meşgul (olmaktır. AKİS/23