29 Haziran 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

29 Haziran 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

BİTENLER YURTTA OLUP Kasım Gülek âlânda çok politikacıyı gıdıkladı. Ta- san henüz, fiülen C.H.P. Grupunun malıdır ve Koalisyon ortaklarıyla bir resmi istişare yapılmış değildir. A- ma, CELP. yi bu istikamete iten se- bepler Koalisyon ortakları için evle- viyetle mevcuttur. Üstelik ilim adam- larından müteşekkil Merkezi Hükü- met Teşkilâtı Araştırma Projesi -MEHTAP- Grupunun hazırladığı ra- porda da bu çeşit reformlar tavsiye e- dilmekte ve ancak böyle, devlet isle- rinin rasyonalize edilebileceği söylen- mektedir, CHP'deki hazırlık HP Meclis Yönetim Kurulu bu ko- nuyla ilgili geniş bir gerekçe ha- zırladı. Daha sonra geride bıraktığı- mız hafta sonunda cuma günü Mec- lis ve Senato Yönetim Kurulları ile Merkez Yönetim Kurulu müştereken toplandılar ve Başbakan İnönüyü de davet ettiler. Toplantıda prensip olarak anlaş- maya varıldı. Ancak şekil oüzerinde tartışmaya girişildi. Meclis Yönetim Kurulu Bakanlıkların parçalanması ve Bakan Yardımcıları fikrine taraf- çekişmeyi arttırabilir, karışıklıklara AKİS/14 Nihat Erim Suyu o kaynayanlar sebebiyet; verebilirdi. o Bakanlıkların parçalanması konusuna gelince mas- raf büyüyecek, yeni teşkilat kanun- ları patırdısı ortaya çıkacaktı. Bu- nun çaresi Baklan Yardımcılığı değil, Bakanların yükünü hafifletecek Dev- let Bakanlıklarının ihdasıydı. e Her Bakanlıktan gereken Genel Müdür- lükler alınacak, bir araya getirile- rek tâyin edilen Devlet Bakanma bağ- lanacaktı. Bu konudaki tartışma uzun sür- dü, C.H.P. Meclis Yönetim Kurulun- ca itirazın yerinde olmadığı belirtil- di. Zira Bakan Yardımcısı seçilirken, Bakanın rızası alınacak, rızası hilâ- fına tâyin yapılmıyacaktı. o Ayrıca, Koalisyon (kanatları (Yardımcıları kendi partilerinden intihap edecek- lerdi. Hal böyle olunca, karışıklığın çıkması zordu. Bakanlıkların işgücünü arttırmak Celâl Sungur Avni Doğan ve Devletle vatandaşın temasını ko- laylaştırmak için, ilim adamlarının da tasvip ettiği bu tasarruf yapıla- caktır. Hükümet, tabii Koalisyon ka- natları anasında mutabakat olduk- tan sonra hazırlayacağı tasarıyı Mec- lisin tatilinden hemen sonra Genel Kurula sunacaktır. Nitekim Başbakan perşembe gü- nü, CHP Grupunda bunu kesin ola- rak açıkladı. C.H. P. Yolculuk var! B- haftanın içinde bir gün, yeni Başkan Vekili olarak (Rüştü O- zalı seçmiş olan C.H.P. Grupunun toplantısında Genel Başkan İsmet İnönü: "— C.H.P.yi sergüzeştçilere ü- mit veren hareketlerden kurtarmak lâzımdır." dedikten bir kaç saat son- ra Meclisin koridor ve kulisleri bin söylentiyle çalkalandı. Herkes, Ge- nel Başkanın bu sözleriyle bir takım kimselerin ihraç talebiyle Haysiyet Divanına sevkedileceğini haber ver- diğini mükemmelen anladı. Bunun üzerime gözler, daha Kurultay eda- sında bu çeşit tertipleri su yüzüne çıkmış olan ve bundan dolayı mu- vakkaten partiden çıkarılan "Dört- ler"in üzerine çevrildi, O gün Turgut Göle Meclisteydi.