29 Haziran 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

29 Haziran 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

Sayı: 470 Cilt: XXVII Yıl: 10 Sahibi Mübin Toker Yazı işleri Müdürü Wi Kurtul Altuğ Bu sayıda Yazı Kurulu İç Haberler Kısmı : Metin Toker. Atilla Bartınlıoğlu, Güneri Cıva- oğlu, Egemen Bostancı n Taşcıoglu (İstanbul), Seyfi Öz- genel (İzmir) - Magazin Kısmı : Jale Candan, Tüli Sezgin,. Bihin Anter, Hüseyin Korkmazgil Musiki : Daniyal Eriç - Tiyatro : Naciye Fevzi, Lütfi Ay - Sinema: T. Kakınç - Spor: Villan Aşir Savaşır. Resim: Ali Parmakerli - Hakkı Tümgan Fotoğraf Sungar Taylaner Klişe Özdoğan Klişe Atelyesi - Yazı İşleri Rüagârlı Sokak No. 15/2 Tek: 113992 İdare Rüzgarlı Sokak No: 15/1 Tel: 10 61 96 Abone Şartları 3 aylık (12 nüsha) 10.00 lira 6 aylık (25 nüsha) 20.00 lira I senelik (52 nüsha) 40.00 lira İlân Şartları Santimi 20 lira 3 renkli arka kapak: 1500 lira AKİS Basın Ahlâk Yasasına uymayı taahhüt etmiştir. Dizildiği yer Rüzgarlı Matbaa Basıldığı Yer Milli Eğitim Basımevi Basıldığı tarih 28.6.1963 Fiyatı 1 Lira HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI Kendi Aramızda Sevgili AKİS Okuyucuları, Geecenlerdeki "Atatürk Devrimleri - Atatürk Devri" basılı başyazı- mızda alâkalı olarak aldığımız mektuplardan biri dikkatimizi (oçekti. Daktilo ile yazılmış mektubun altında isim olarak sadece bir "H. Özgül" vardır. Mektupta, bugün hesap vermekte olan bir avuç sergüzeştçinin kendilerine paravana yaptıkları bir felsefe kâğıt üzerine dökülmüştür. Mektubun sahibi yazdıklarına samimiyetle inandırılmış biri midir, yoksa bu felsefenin ticaretini yapan grupa mı mensuptur, o biliniyoruz. Yazının çok kibar ve efendice bir üslüpla kaleme alınmış olması bize bi- rinci ihtimali kuvvetli gösterdi. Mektup okunduğunda, İyiniyetli bir ta- kım insanların aldanmalarına, aldatılmalarına sebep olan "Temeldeki Hata" bütün çıplaklığıyla belirmektedir. Bakınız, mektup nasıl başlıyor: "Efendim, biz Atatürkü çizmeli, eli kırbaçtı, sert bakışlı, otoriter bir general olarak değil, ilerilik ve gerçek İnsanlık dâvamızın eşsiz bir on- ları ve fikri varlığımızın ışığı olarak benimsiyoruz. erçek karşısın- da, sizin tâbirinizle, biz, saat ibrelerinin 9.05 üzerine gelmesini ve Ata- türk devrinin canlanmasını,' toplum haklarına karşı şiddet yaratmak için değil, ilerilik imkânlarım sıhhatli bulundurmak gayesiyle özlüyor ve is- tiyoruz." Şimdi, Atatürke sevgisi ve saygısı bu olan kimsenin Devrimler hak- kındaki teşhisini okuyunuz: "Malümdur ki, gerçek mânada demokrasi milli İradeye kulak verme- yi ve ona. karşı mutlaka saygılı olmayı gerektirir. Bu takdirde, büyük bir ekseriyetin devrimleri istemediği hakikatini göz Önüne alarak, ekse- riyetin istediği şekle, yani geriye dönmemiz lâzımdır. Bunu yapamıya- cağımıza göre şu idare tarzımıza bir isim bulmak mecburiyetindeyiz." Türkiyede "büyük bir ekseriyet'in "devrimleri istemediği hakikati" sadece, asıl maksatlarının ne olduğu her gün Mamakta biraz daha iyi meydana çıkan bir maceracı zümrenin propagandasından ibarettir. Bu- gün Türkiyede "büyük bir ekseriyet" gözlerini Atatürk Devrimleriyle açmıştır. Hiç o ekseriyet. Devrimleri istemez olur mu? Böyle bir masa- la nasıl inanılabilir? Devrimler başlamış 1923-te. Şimdi, sene 1963. Ara- dan, geçmiş kırk yıl. Bu kırk yılın onbeşinde, başta Atatürkü kendisi. 1946'ya kadar, hep aynı iktidar ekibi. Eğer kırk yılın sonunda, inandırıl- mak istenildiği gibi, "büyük bir ekseriyet" Devrimlere karşıysa ve o yüzden Demokrasi değil de, biz bir Talat Aydemir diktasına muhtaçsak yuf olsun bizlere, yuf, olsun bütün devrimlere, yuf olsun onları yapma, yerleştirme çabasına: Akıl mıdır, bu? İnanılır mı Uma? Hayret! Saygılarımızla içindekiler 26 Günlerin getirdiği 4 Sinema Yurtta Olup Bitenler 6 Musiki 28 Haftanın içinden 7 Tiyatro 30 Dünyada Olup Bitenler 21 Sahi, Şimdi Nerdeler? 23 Sosyal Hayat 31 Tüliden Haberler 24 Spor 34 AKİS/3