29 Haziran 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

29 Haziran 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

YURTTA OLUP BİTENLER dan bekleniyordu. Merak edilen, Be- lediyenin işlemez- kadrosundaki de- Sişiklikleri Necdet Uğurun ne şekil- de yapacağı ve nasıl başaracağı idi. AKİS'in bundan önceki sayılarında da sık sık temas ettiği gibi | İstan- bul Belediye kadrosu dünyanın hiç bir belediyesinde rastlanmıyacak şe- kilde şişirilmişti. Rasyonel (o çalışan bir belediyenin, o bütçesinin yüzde 35'ini personel masrafları olarak a- yırması lâzımdı. İstanbul Belediye- sinin personel masrafları ise bütçe- sinin yüzde 70'ini teşkil ediyordu. Necdet Uğur İstanbul Belediyesi- ük karşısında meselesini gördü ve bunun halli için çalışmaya girişti. Ancak Uğur, va- Zifeye başladığı I Mart tarihinden 15 gün evveline kadar kimsenin va- zifesine dokunmadı. Önce mevcut kadro ile işleri yürütme ve halletme yoluna giderken, bir yandan da kad- ronun ıslahı için çalışmaya başladı. Uğur bütün bunları yaparken Bele- diyede bir çıban başı ve bütün dedi- koduların toplandığı yer olan Fen İşleri Umum Müdürlüğüne (o bakan- Teknik İşler Başkan yardımcılığına fakülteden yakın arkadaşı Kâmuran Bayduru getirdi. Bir Mâliye müfetti- şi olan oKâmuran Baydur, gerek tahsil hayatında ve gerekse iş haya- tında sâkin, disiplinli, sabırlı ve son derece dürüst bir insan olarak ta- raya mutemed bir arkadaşını otur- tup suyun başına hâkim oluyor, baş- ka bir deyimle belediye kasasının ki- lidini Baydur gibi emin bir ele tevdi döndüğü yer Fen İşleri, e eğ su İmar Müdürlüğü idi. r Mü- düeclüğünde yeşil saha olarak "ayri mış bir ver inşaat izninin verildiği veya İstanbulu gün geçtikçe çirkin leştiren ulu orta kat çıkan müsaa- delerinin tanındığı hemen her gün rastlanan olaylardandır. En olmaya- cek omüsaadelerin o verilmesine (Ode hangi sihirli değneğin muktedir ol- duğu herkesin malümu idi. Necdet Uğur bu karışık ve de dikodusu bol yerin başına Kâmuran Beyduru getirdikten sonra, hiç bir tâyin yapmadı. O günden bu güne Belediye kadrolarını ve yapılacak ıslahatı iyice tetkik etti. malardan kanaat, basın toplantısında da açık- landığı gibi şu şekilde idi: "Hanefi işte, hangi vasıfta, ne kadar elema- AKİS/20 na ihtiyaç olduğu aşıklıkla ve kesin- likle o bilinmemektedir. Köklü bir tasfiyenin adil bir şekilde yapılabil- mesi için baza objektif kıstaslara is- tinat etmesi ve bazı sosyal problem- ler yaratmamasına dikkat edilmesi gerekmektedir. Bunun da yolu, bele- diye hizmetlerinin en iyi ne şekilde hangi vasıfta kaç kişi ile görülebi- leceğinin tesbitine (o bağlıdır. Bu ise bir reorganizasyon çalışmasını rektiren bir husustur. Bu konuda Belediyede çalışmalara başlanacak- tır. Kati a buluncaya kadar ye- ni eleman almamak o kararındayız. Zaruri ihtiyaçları da mevcut ele- manlarla göreceğiz." İstanbulun enerjik Belediye Baş- kanı bu kanaate vâsıl olduktan son- ra, Belediye içinde, mevcut eleman- Burhan Güngör Paçaları sıvayalım larla ve dışarıdan çok az bir takvi- ye ile bazı değişikliklere karar ver- di. Bu değişiklikler, sporcu tâbiriy- le, bir nevi takım değiştirme veya gençleştirme hareketidir. Süpürge elde U gur önce Fen İşleri Genel Müdür- lüğünü ele aldı ve kendi salâhiyeti dahilinde olan tâyinleri yaptı. Bele- diye Başkanının Ankara seyahatin- den önce açıklanan bu tâyinlerde, Fen İşleri Genel Müdürlüğünün üç yardımcısı ikiye ( indiriliyor ve iki yardımcı da görevlerinden alınıyor- du. Fen İşleri Genel Müdürü Sa- dettin Tümay yerinde bırakılıyor, yardımcılarından Mecralar ve Yollar kısmına bakan Lütfi Erzi ile İmara bakan Akif Göksel başka vazifelere tâyin ediliyordu. Fen İşleri Genel Müdürlüğü Yardımcılığına İller Ban- kasından gelen genç ve kaabiliyetli bir mimar olan Ahmet Sönmez geti- riliyordu. İkinci yardımcılıkla da da- Özet vazifelendiriliyordu. Teknik elemanların ği bu yerlerde, gerek ücret azlığın- dan ve gerekse çirkin dedikodular yüzünden kalifiye elemanlar itibar etmiyordu. Bu yüzden, Uğur, Beledi- ye kadrosunda bulunan memurlarda, reorganizasyon yapılıncaya kadar, işlerin iyi yürümesi için bazı ufak operasyonlar yapabiliyordu. Fen ta- leri Müdürlüğü bünyesinde yapılan bu ufak operasyonlardan sonra sI- ra gene belediyenin kangren olmuş müesseselerinden birisi olan o Plân- lama Müdürlüğüne geldi. Plânlama Müdürü vazifesinden alınarak (o yol- lar müdürlüğüne, Bayındırlık oMil- dürlüğünden emekli Akif Tansu yol- lar müdürlüğüne tâyin edildi. Onun yerine de genç, Sait Özden getiril- di. Yollar Müdürü Cemal Erkek ise istifa etmeyi tercih etti. çalışabilece- Belediye Başkan Muavinlerinden Enver Cınkılıç da pasif bir vazife o- lan müşavirliğe getirildi. İstanbulun plânlamasının baş belâsı olan ve Mo- da Koyunun şahıslar hesabına dol- durulmasında büyük rolü olan Plân- lama müşaviri Abdullah Ardalı da aktif görevinden alınarak oetüd ve araştırma ile meşgul olacak ve işle- re tesir edemiyecek bir yere rildi, Kadıköy o plânlamasının Selma Alaybek ile İstanbul planla- masının şefi Necdet Kurultay ve bir de Mecralar Müdürü Naci Bengisu da vazifelerinden oalınarak (başka yerlere verildi. İstanbul Oo Belediye- sinde en çok dedikodu konusu olan bu dairelerde yapılan operasyonlar bu kadardı. Yapılan bu tâyinler so- nunda Fen İşleri Genel Müdürlüğü ve Plânlama enerjik, o çalışkan ele- manların eline verilmiş oluyordu. İkinci etap Necdet Uğur bu değişikliklerden sonra Ankaraya gitti. Ankara se- MELE bir sebebi, Necdet Uğurun apacağı yeni tayinlerin İçişleri Ba- kanlığı tarafından onaylanması idi,