29 Haziran 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

29 Haziran 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

Tİ Y A Ankara Bölge Tiyatroları Kanunu Bursa Milletvekili Sabrettin Çarığa .H.P.- ve -aralarında yeni Mil- li Eğitim Bakanı Dr. İbrahim Ökte- min de bulunduğu- 106 arkadaşının Bölge Tiyatroları konusunda Büyük Millet Meclisine vermiş oldukları ka- nun teklifinin bugünlerde müzakere- sine başlanacaktır. Önce Aydın Milletvekili (o İsmet Sezginin -A.P.- başkanlığındaki şu komisyonda incelenmiş ve gerekli tadilleri görmüş olan tasarı, Karma Komisyondan geçmiş, ivedilikle görü- şülmek üzere Meclis (Başkanlığına sevk edilmesi kararlaştırılmıştır. Bu- na göre tasarının Meclis yas tatilin- den önce görüşülerek (o kabulünün mümkün olabileceği anlaşılmaktadır. Bölge Tiyatroları kanunu tasarı- sının, aldığı son şekle göre, getire- ceği hükümler şunlardır: Milli Eğitim Bakanlığına bağlı olarak Ankarada, tüzel kişiliği haiz, bir Bölge Tiyat- roları Başkanlığı kurulacak, Baş- kanlık yurdun her tarafında ve uy- gun gördüğü bölgelerde, gene tüzel kişiliği haiz, Bölge Tiyatroları kar- nuya yetkili olacaktır Baş kanlık ve Sanat Kurulu Böle Tiyatroları Başkanlığı, Dev- let Tiyatrosu Genel Müdürünün başkanlık edeceği beş kişilik bir sa- nat kurulu tarafından o yönetilecek- tir. Kurulun üç üyesi, en az biri re- jisör olmak üzere, Milli Eğitim Ba- kanı tarafından, memleketimizin ta- nınmış sanat ve tiyatro adamları a- rasından seçilecek, alınacak kararlar ve büro çalışmaları, Kurula dördüncü üye olarak katılacak bir Genel Sek- reter tarafından yürütülecektir. Başkanlığın faaliyete geçireceği Bölge Tiyatroları, sanat ve idare iş- lerinde bağımsız olacaklardır. o An- cak genel sanat yönetiminde ve ana prensipler üzerinde Başkanlığın ve Sanat Kurulunun murakabe hakkı olacak, bundan başka kanunun uy- gulanmasına ait yönetmelikler, ku- ruluş bütçe ve kadroları Başkanlık- ça hazırlanacaktır Bölge Müdürleri B ölge e km başına getiri- lece mları, Başkan lığın teklifi üzerine Mili Eğitim Ba- kanı tarafından, sözleşme ile işe a- lınacaklardır. Bunlar, yerli veya ya- bancı Oo kinservatuvarlardan Oo yetiş- miş, yurdumuzdaki sanat tiyatrola- AKİS/30 TR O rında rejisör veya aktör olarak ba- şarılı faaliyet göstermiş ve Bölge- yi ağılacak Tiyatro (o Stüdyoların- meslek öğretimi yapabilecek eh- iel sanatçılar orasından o seçile- cektir. Bölge Tiyatroları (o Müdürlerinin ilk sözleşmeleri, en az üç en çok beş yıl süreli olacak, kendilerine Devlet Tiyatrosu sanatçılarına tanınmış o- an en yüksek ücret -2500 lira- ay- rıca ayda 1000 liradan 1500 liraya kadar Müdürlük tazminatı verilebile- cektir. Müdürler kendi tiyatrolarının sanatçı, teknisyen ve memur kadro- larını, oynıyacakları eserleri kendi- leri seçecekler, Oo Bölge merkezinde- ki yerli ve genç kaabiliyetleri yetiş- tirmek için bir Tiyatro Stüdyosu aça- caklar ve bölgeleri içindeki diğer şehirlere sık sık giderek oralarda da temsiller vereceklerdir. Dramaturglar ölge Tiyatroları oOkanununun ge- tireceği önemli bir yenilik de or- ganizasyon, idare, repertuvar, oya- yım ve propaganda işlerini (oyürüt- mek ve Müdürler her bakımdan bi- rinci derecede yardımcı olmak üze- re Dramaturglara yer vermesidir. Böylece Batıda, bilhassa Almanyada, bütün, tiyatroların ötedenberi uygu- lamakta oldukları Dramatürji temi yurdumuada ilk defa iy teşkilâtı içine alınmış olacaktı Edebi Heyetlerin repertuvar o se- çimi işini yapacak olan Dramaturg- lar, Edebiyat veya Yabancı Dil Fa- kültelerinden, Tiyatro oEnstitülerin- den veya Konservatuvarlardan me- zun, en az bir yabancı dili çok iyi bilen veya tiyatro yazarı ve çeviri- cisi olarak tanınmış, profesyonel sa- nat tiyatrolarının sanat Veya idare işlerinde en az beş yıl çalışmış kim- seler arasından seçilecektir. Dramaturglar, (o sanatçılar (gibi sözleşme ile işe alınacaklar Ve sa- natçıların bağlı oldukları (o statüye bağlı olarak vazife göreceklerdir. Sanatçılar ölge Tiyatrolarına alınacak sa- natçılara gelince: Bunlarda da Devlet (o Konservatuvarından Oo veya yabancı Konservatuvarlardan mezun veya Bölge Tiyatroları Stüdyolarını bitirmiş olmak, yahut yurdumuzda devamlı faaliyette bulunan ödenek- li veya özel sanat tiyatrolarında en Sadrettin Çanga Sanata hizmet az iki yıl çalışmış olmak şartı ara- nacaktır. Bölge Tiyatroları sanatçıları yıl- lık sözleşmelerle işe alınacaklar, üc- ret baremi, emeklilik, hastalık halin- de yurt içinde ve dışında tedavi, gör- gü ve bilgilerini artırmak için ya- bancı memleketlere gönderilme gibi çeşitli konularda gene Devlet o Ti- yatrosu sanatçıları için tanınmış O- lan haklardan faydalanacaklardır. Bundan başka Bölge Tiyatroları müdürleri Devlet Konservatuvarı ve Stüdyo mezunlarını, sözleşmeye bağlı olmadan, stajyer olarak kadroya ala bileceklerdir. Mail kaynaklar Bö Tiyatrolarının gelirleri, Mil- li Eğitim Bakanlığı bütçesine ko- nulacak, Devlet yardımı ile (Bölge Tiyatroları merkezlerinin (o bulundu- gu şehirler Belediye ve Özel İdare- lerinin yıllık gerçek gelirlerinin yüzde 3'ü nisbetinde bütçelerine koyacak- ları yardımlardan, temsil, konser, ta- nıtıcı ve aydınlatıcı yayınlar hasıla- tından, bağış ve sair (o gelirlerden meydana gelecektir. İlk Bölge Tiyatroları Tasarı Meclisin yaz tatilinden önce kabul edildiği takdirde, şimdi Devlet Tiyatrosu oturneleriyle (o -ve yalnız Adanada Şehir Tiyatrosuyla- faaliyette bulunsun, İzmir, Bursa ve Adana tiyatrolarının (oÖnümüzdeki mevsim başından itibaren, bağımsız ilk Bölge Tiyatroları olarak çalışmı- ya başlamaları beklenebilecektir.