13 Temmuz 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

13 Temmuz 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER Esat Çağa - Sıtkı Ulay vur ötekine! Al birini, kıvılcım parladı. Artık o ihtilâl fik- rinde olanların ayağı suya (ermiş, Türkiyede yerleşmesi istenilen reji- min sağlam temellere dayanarak o- turmağa doğru gittiği (görülmüştü. Bu anada Tabii Senatörler arasında anlaşılmaz bir bağ kuruldu. Eski ih- tilâlciler beraber olmanın o değerini anladılar. Aralarına Kadri Kaplanı 'bile aldılar. Gerçi ufak tefek anla- mazlıklar ve ayrılıklar halen mey cuttu ama günlere nazaran adamakıllı toplanılmıştı. Hal böyle olunca çok eskiye, Mil- ii Birlik Partisi düşüncelerine dönül- dü. Yeni bir partinin kurulması ge- rekçesi şöyle arandı: "CHPile AP arasındaki omüca- dele memleketi bazı noktalarda sars- maktadır. AP bir geri o zihniyetin temsilcisidi1?. Mücadele, devrimci bir partiyle gerici bir parti arasında de- vam mektedir. Birisi, geriye de- vamlı taviz vererek muvaffak olma sevdasındadır. Buna mani olmak gereklidir. Öy- leyse yapılacak iş, i merkez kab-..: edip, onun daha solunda, dev- rimler bakımından daha radikali sosyal görüşü biraz daha kesin, ya- ni daha ilerici bir parti kurmak ve mücadeleyi bu vasata getirmektir. Böyle bir partiyle CHP nin yapaca- ğı mücadele, ortamı çok başka şekle sokacaktır. AP ye gelince, kendi ka- buğunda gerici bir zümre olarak ku- ruyup gidecektir." Eski ihtilalciler böyle AKİS/14 düşünün. ortaya çıkmak -için bir yol aradılar. CHP içindeki çekişmeyi Oo kendileri bakımından faydalı buldular. Politi- ka sahnesinde isim yapmış olanları aralarına almayı denediler. Doğan, Gülek, Göle ve Erim böyle bir te- şebbüste büyük fayda temin edecek- ti. Ancak Erim, kendisine yapılan kura gülümsiyerek oOcevap verdi ve oralı dahi olmadı. Onun gözü, CHP yi alıp istediği yere götürmekteydi. -Bir defa Menderesin kucağına götür. meye kalkışmış, her şeyi yüzüne gö- züne bulaştırmıştı-. Ayrıca, 14 lerin sağlam grupu bu teşekkülün içine alınabilirdi. İki Or- hanlar ve diğerleri böyle bir çatıda beraber çalışılacak insanlardı. Tabii Senatörlerin hemen hepsi işe "evet" diyebilirdi. Nitekim Ulay, Sezai O- kanla yaptığı görüşmede ortamı iyi buldu. Yurdakuler, Kaplan, Ersü, Karavelioğlu, Özgüneş teşebbüsü iyi karşıladılar. Yıldız, Küçük, Gürsoy- trak her zamanki gibi temkinli dav- randılar. Acuner ve Aksoyoğlu ise faz- la yaklaşmadılar. İşte bütün bu temaslardan sonra- dır ki Ulay, yeni bir partinin kurula- cağını açıklamakta mahzur görme- di. Memleket çapındaki geniş tema- sı ise Çağa yapacaktı. Paha şim- diden birçok görüşmeler yapmış ve fikir, kendince makul karşılanmış- ti. olay ve Çağa birkaç aya kadar partiyi kuracaklardır, Ancak her i- ki kurucunun bu işten de birden vaz- geçmeleri mümkündür. Zira gelişe» cek olaylar karşısında Çağa ve Ulay her zaman olduğu gibi, arkalarına baktıklarında kimseyi, göremezlerde hiç şaşmamak lâzımdır Düşünülen istikâmelde bir parti- nin lüzumu ve önemi konusunda kimsede bir tereddüt yoktur. Ama 1945'te de, Türkiyenin asıl "Öteki Parti"sini, iyi niyeti ne olursa olsun, çapı itibariyle Nuri bilmiş değildir. Y.T.P. Yeniden doğuş Milliyet gazetesinin foto muhabiri içeri girdiği zaman YIP Grup Yönetim Kurulu odasında Alican, E- sat Kemal Aybar ve Nurettin Öz- türk bir masanın başında, Öçten, Pe- rinçek bir başka tarafta tatlı tatlı sohbet ediyorlardı. la konuşan şişman YTP milletvekili Sanki işi tatlıya şimdiden bağlamak istermişçesine gayret sar- fediyordu. Foto muhabiri kendisine verilen talimattan ötürü -muhabire havanın gergin olduğu söylenmiştir. çekine çekime sordu: " Demirağ kura- — Bir resminizi yim efendim?" icandan el Perinçek ve Ay- bar el verdiler Tabii talbii." Sonra dönüp Geneli Başkanlarına baktılar. Öçten ve Berinçekin bulunduğu yeri gös- tertip; "— Beyfendi, şöyle (o buyursanız da hep beraber olsak" dediler. Ali" can kendime has ağırlığıyla cevap verdi: ". çekebilir mir n burada oturuyorum. Ma- sam burasi. Sizler gelin de, çektire- lim.." Perinçek ve OÖçten yerlerinden kalkt.lar. Genel Balkanın etrafında (Hailindi. Dudaklara şöyle tatlı birer tebessüm oturtuldu ve objektife Foto muhabiri biraz gecikin- ce Alican ve Öçtenin dudaklarına takılan tebessüm söndü. Böylece, flaş patladı ve grup hemen eski yerini a Meclis ko- işitildi. ve kopacağı sanılan "enteresan"lığmı 1. Fotoğrafın serencamı ridorunda pe z sonra büyük gürültüler YIP Grupunda kaybetti. YTP nin salı günü toplanan müş- terek Grupu iste böyle bir hava için- de başladı. (Milletvekili ve sena- törlerin tümü olmasa bile büyük