13 Temmuz 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

13 Temmuz 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

YURTTA OLUP BİTENLER Ekrem Özden Pembe rüyalar den alabildiğime menfaatlenen grup- lar elbette iki eski günlerin geri gelmesini Ooarzulamaktadırlar. Bu yüzden menfaat grupları, mensup ol- dukları partinin Belediyeye (o hâkim olması için şimdiden kolları sıvamış- lardır. C.HP.'dede, A.P.'de de ve hat- tâ diğer partilerde de, Belediye se- çimlerinde parsayı toplamak için uğraşanlar, hazırlananlar mevcut tur. Ancak, bu partilerdeki sağduyu sahibi kimseler, Türkiyenin kalbi sa- yılan İstanbulun Belediyesinin başı- na getirilecek su veya bu partiden bir başkanın mahzurlarını gayet iyi bilmektedirler. Meselâ, gelen (o baş- kan hangi partiden olursa olsun, işe kendisini başkanlığa getiren partili- lerin arzularını yerine getirmekle başlıya çaktır. Bu da Basında ve bü- tün İstanbul halk oyu üzerinde şim- şeklerin çakmasına sebebiyet vere- cektir. Tabiatiyle, böyle bir belediye de Hükümetin karşısına koskoca bir problem olarak çıkacaktır. Hattâ, İstanbul Belediyesi üzerinde başgös- terecek ihtilâfların Hükümette bile büyük siyasi buhranlara (o sebebiyet vere bileceği söylenebilir. Partiler i- içinde gerçeğe inebilenler, (İstanbul Belediyesinin bu açı manzarasını gayet iyi görmektedirler. AKİS/18 Partilerin görüşü Helen İstanbulda, A.P. de dahil ol- mak üzere, bütün partililerin ü- zerinde hemen hemenittifak ettikle- ri husus, İstanbul Belediyesinin ba- sına tarafsız ve işinin ehli bir baş- kan getirmektir. Bu tip başkan ada- yı da, hiç şüphesiz, İstanbulun hali- hazır başarılı Belediye Başkanı Nec- det Uğurdur. Nitekim halktan gelen sese kulak kabartan A.P. İkinci Başkanı Necati Arıbaş ilk (o çıkışı yapmış ve Milliyet gazetesinin si- yasi partiler muhabiri Suat Türkere verdiği bir demeçte, dört partinin üzerinde ittifak edeceği tarafsız bir Belediye Başkanının İstanbul halkı- nın ittifakıyle veya ittifaka (yakın bir ekseriyetiyle seçilmesinin bele- di hizmetler bakımından büyük fay- dalar sağlıyacağını söylemiştir. — İs- mini açıklamamakla beraber böyle bir başkan seçilmesinin gerekçesini hizmet ve partizanlık yönünden de- mecinde gayet güzel ifade eden Ne- cati Arıbaşın kastettiği Başkan ada- yı, Necdet Uğurdan başkası değildir. İkinci OBaşkanının kanaati böy'e iken, A.P. teşkilâtında müfrit kanadı temsil edenler. Belediye Baş- kanlığı için -Mümtaz Tarhanın aday- lığını istediler. Ancak, Mümtaz Tarhan böyle bir vazifeyi kabul et- miyeceğdni bildirince, teşkilâtta,. ta- rafsız Başkan Necdet Uğur fikri et- rafında toplanıldı. Fakat müfrit A. P.'liler, Necdet Uğuru tarafsız Baş- kan olarak A.P.'nin desteklemesini, buna mukabil C.HP.'nin destekle- memesini ileri sürdüler. Hangi akla hizmet ile ileri sürüldüğü anlaşılma- yan bu fikir hiç rağbet görmedi. Tarafsız Başkan fikrine CHP. den gelen ses de müsbet oldu. Ancak, Belediye Başkanlığına kendini pek yakıştıran Ekrem Özden, bu konu- da fikrini söylerken yuvarlak sözler kullandı ve "Başkan partili olursa ne çıkar?" dedi. Bu söz doğrudur. Ama. daha ziyade yarın için doğru- dur. Bugünün şartlandır ki bütün par tilerin destekleyeceği bir Oo Belediye Başkanını faydalı hale gelinmek- tir. Bu Başkan pek âlâ partili ola- bilir. Ama partiler, bir partiliyi müş- tereken desteklerler mi ki? C.H.P. teşkilâtının, İstanbul hal- kının isteğine uyarak Necdet Uğuru destekleyeceği muhakkaktır. Y.TP. Genel Merkezi tarafsız Be- lediye Başkanı fikrini desteklerken, İstanbul İl Teşkilâtı mütereddit kal- dı. Fakat küçük partilerin, iki bü- yük partinin desteklediği o Tarafsız Başkan fikrinde (o birleşmeleri son derece normaldir. İstanbul Belediye Başkanının odası ve masası Müşteri bekleyen dükkân